Vision workstation pc

Pagina: 1
Acties:

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-03 23:12
Voor een vision systeem ben ik op zoek naar de juiste hardware. De computer wordt ingezet als systeem om beeld te bewerken / afbeeldingen te analyseren welke ingenomen worden door 8 machine vision ip-camera's.

Op dit moment bestaat de computer uit een (te vervangen componenten):
- i7-4770,
- Kingston 8 GB DDR3-1600,
- Asus Z87-A,
- Intel 530 120 GB SSD,
- grote stevige 19"rack mount kast

en de onderdelen die moeten worden behouden (of in ieder geval belangrijk zijn voor de werking van het systeem):
- 2x 4 ports GIGe PCI-e x4 netwerkkaarten
- digital i/o board PCIe x1

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Afbeeldingen analyseren die gemaakt zijn door 8 machine vision ip-camera's, 24/7 analyse.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Op dit moment kosten de te vervangen componenten rond de €1000,- totaal, misschien is dit bedrag een goed streven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- 2x 4 ports GIGe PCI-e x4 netwerkkaarten
- digital i/o board PCIe x1

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- 3 PCIe sloten (ten minste 2x pci-e x4 + 1x pci-e x1)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen direct voorkeur voor merken, moederbord en dergelijke, nu wordt er altijd Asus gebruikt.
Andere voorkeuren:
- Intel processor
- Zo veel mogelijk cores
- Met een zo hoog mogelijk frequentie (Ghz)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Door de 19"rack mountkast is de computerkast erg groot en log, deze zou veel kleiner mogen. Het moet echter niet te fragiel worden, maar nu is er héél véél ongebruikte ruimte / onnodige ruimte.

Andere wensen:
- Wanneer mogelijk: m-ATX (qua moederbord moet het kunnen, de nieuwste X99 chipset mobo's voldoen aan het aantal gewenst PCI-e sloten)
- Zo klein mogelijke kast / mag ook heel plat zijn. (voorkeur voor full profile PCIe sloten)
of bij een mooie kleine kast dan kan het i/o board ook vervangen worden door een USB versie (maar liever in eerste instantie niet)

Ga je overklokken?
Liever niet, liever met stock settings goede prestaties. Het moet een stabiel systeem zijn dat 24/7 draait.

De huidige computers/componenten werken prima. Ik weet dat het consumentenproducten zijn en misschien is het verstandiger voor dit soort toepassingen meer producten te gebruiken die hier echt voor bestemd zijn, maar meestal zit daar ook een bepaald prijskaartje aan. En daarbij mis ik daar net de kennis over. Mocht dit toch echt raadzaam zijn, dan hoor ik dat graag.

Hopelijk is het een beetje duidelijk, anders beantwoord ik vragen graag :)

Alvast bedankt!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:21

br00ky

Moderator Harde Waren
Koop een nieuwe case, zet de boel daarin en druk op on, of mis ik iets?

Ik zie niet in waarom je de rest van de componenten zou vervangen...

• O_Tiby
Het liefst hebben we nog meer rekenkracht / meer snelheid. En omdat veel wordt gedaan onder het mom 'zo hebben we het altijd gedaan', wilde ik eens hier op het forum advies vragen. Als dit de beste componenten zijn dan is dat prima, maar ik ben ook benieuwd naar andere inzichten.

Is het misschien verstandiger om een i7-5820K te nemen, of een of andere Xeon cpu? Of een moederbord met 2x cpu? Andere SSD ivm 24/7? Meer 'industrie' waardige componenten? Ik noem maar wat.

Ben benieuwd of er andere adviezen / inzichten zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door O_Tiby op 11-12-2014 17:42 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nja meten is weten? Heb je als eerste eens in de task manager / performance monitor gekeken naar wat de daadwerkelijke belasting van de verschillende componenten is? Zit de cpu op zijn max? Komt er ram te kort? Disks continu op 100%?

specs

• O_Tiby
Eigenlijk is dit niet belangrijk, het gaat er niet om dat het nu wel of niet snel genoeg is, maar dat we het snelste willen hebben dat nu verkrijgbaar is voor deze toepassing en ongeveer dit budget en/of misschien andere hardware dat beter voor ons systeem/toepassing is. Of dat ik iets anders over het hoofd zie?

Daar ben ik naar op zoek :)

Maar als je het wilt weten:
cpu 30-70% belasting
ram 4-5 GB
disk wordt nauwelijks gebruikt

Maar nogmaals, dat doet er niet toe. Wij ontwikkelen zelf de software en die wordt steeds groter en zwaarder, dus je wilt liever meer marge hebben, en dat het toekomstproof is..

[ Voor 28% gewijzigd door O_Tiby op 12-12-2014 12:05 ]

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-03 13:28

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Je geeft aan dat je 30-70% CPU belasting hebt..
Is dit evenredig verspreid over alle cores ?

Indien core1 op 100% staat te draaien terwijl core 2 met 10% uit zijn neus staat te vreten zul je achteruit gaan met een andere CPU

Indien alle cores gelijkwaardig die 30 a 70% verdelen dan zou een 5820 inderdaad een goede keuze kunnen zijn..

Iets meer informatie hierover is misschien handig.

• O_Tiby
Dat klopt, de analyses worden gelijkmatig verdeeld.
Dus in die zin zijn meer cores welkom, dus hyperthreading is ook handig.

Maar hoe zit het dan met Xeon processoren, of voegen die voor ons niets toe?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Xeon's zijn vooral leuk als je de extra cores kunt gebruiken en/of ECC geheugen wilt. Of ECC nuttig is is vaak een hele discussie want het is niet makkelijk te quantificeren, maar in princiepe levert het een stabieler systeem op, en hoe intensiever en meer applicaties ram gebruiken hoe zinniger het wordt, vooral als systemen 24/7 aanstaan. Maar dat ligt ook aan de applicatie.

Maar jij weet uit ervaring ook dat jullie 4770 systeem prima draait

Vaak zijn xeon's met een beetje redelijke coresnelheid wel wat tot veel duurder. Dat is wel iets om op te letten want een cpu met meer cores hoeft niet altijd veel beter te zijn. Zo is de 6 core 5820k op standaard snelheid helemaal niet zo veel sneller multithreaded dan de 4790k, en singlehreaded legt die 6-core het zelfs goed af.

Als je die kant op gaat zou ik sowieso nog even wachten tot de 2011-3 xeon moederborden wat meer toegankelijk zijn en dat ddr4 wat betaalbaarder is.

specs

• O_Tiby
Maar dan heb je wel 6 cores, en het de snelheid van een core wordt pas belangrijk wanneer de max van een core gebruikt wordt..

Ik zal eens naar die xeons gaan kijken.

En de andere componenten? Hebben jullie nog ideeën voor een goede kleine matx kast? Matx borden met tenminste 3x pcie x4 sloten zijn er weinig, die keus is gering. Maar een kast voor dit systeem is lastiger, deze wordt ingebouwd in een rvs control unit.

En hoeveel watt voeding is voor zoiets aan te raden?

Dank!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 22:25
Heeft je analyse software ondersteuning voor opencl / cuda ?
Dan heeft het wellicht zin om te investeren in een of meerdere GPU's

• O_Tiby
Dat hebben we geprobeerd, maar die winst is voor ons nihil/de effort die we er in moeten stoppen nu niet rendabel.

[ Voor 134% gewijzigd door O_Tiby op 15-12-2014 15:40 ]

• O_Tiby
Zijn er nog suggesties voor degelijke kleine / smalle matx kasten? Ik zie vooral kleine blokken.

En wat betreft de voeding gebruiken we nu een 750 Watt van XFX, deze zou ik graag door een modulaire willen vervangen en voor mijn gevoel is 750 Watt overkill.. En misschien een Gold versie omdat ie 24/7 draait?

Maakt het nog uit wat voor geheugen merk we nemen / snelheden / latency?

• Glenn023
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-02 00:16
Ik begrijp uit je verhaal dat je waarschijnlijk gewoon een overkill systeem wil samenstellen. In dat geval: koop het duurste dan zit je altijd goed.

Ik snap niet goed waarom er een nieuw systeem moet komen als het huidige systeem slechts 70% maximale load heeft. Het 'Future proof' maken van dingen heeft totaal geen nut aangezien er over ~6 maanden een nieuwe generatie CPUs uitkomt en die waarschijnlijk een stuk sneller/zuiniger e.d. zijn. Dus mijn mening: Koop pas een nieuwe als je een nieuwe nodig hebt.

Verder: X99 CPUs als je meer cores wil, EVGA heeft een mooi mATX bord voor X99, 750W moet prima voldoende zijn voor dit systeem mits er geen zware GPU inhangt 600W kan ook nog wel gok ik. Een gold versie hoeft niet perse (reken maar eens uit hoelang het systeem aan moet staan om de extra investering voor een nieuwe voeding eruit te halen). Geheugen maakt echt helemaal niets uit; het is al meerdere malen bewezen dat geheugen snelheid/latency een minimaal effect heeft op prestaties.

• O_Tiby
deels waar, behalve dat het futureproof maken zin heeft omdat wij updates doorvoeren en soms software modules toevoegen waardoor niet de hardware vervangen hoeft te worden
Pagina: 1