Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Budget DAC(/AMP) voor HD598

Pagina: 1
Acties:

• paalbasher
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-11 21:27
Ik heb zin kort heb ik een HD598, deze heb ik eenmalig gebruikt op de de (nieuwe) PC van mijn broertje waar hij veel beter op klinkt dan op mijn laptop en desktop.

Omdat hij gebruikt gaat worden op 2 apparaten ben ik op zoek naar een externe "geluidskaart".

het budget is <€100
Nu twijfel ik tussen 2(3) mogelijkheden
-Fiio e10k (http://www.fiio.net/en/products/27) €75
-HiFimeDIY Sabre U2 Asynchronous USB DAC (http://hifimediy.com/U2-DAC) €55
(-HiFimeDIY Sabre USB DAC 2 (external PSU) https://hifimediy.com/DACs/ready-made-dacs/usb-dac2 €85(incl PSU & shipping))

Nu heb ik moeite om te zien welke nu meer geschikt is, want de reviews die ik heb gevonden reageren nogal wisseld welke beter is, dee een zeg dat de E10(non-k) veel beter is terwijl de ander dit over de U2 zegt.

Daarbij twijfel ik ook hoe geschikt de sabre u2 is om direct een hoofdtelefoon aan te drijven, omdat de daar eigenlijk niet voor is bedoeld maar dat helemaal niet onaardig doet.(heb ik ergens gelezen, kan het even niet terug vinden)

en heb ik vragen over de USB filter van HiFimeDIY volgens sommige reviews maak dit een enorm verschil heeft iemand hier ervaring mee?

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
Qua conversie maakt het niet heel veel uit, ik betwijfel of je het verschil tussen de Wolfson en de Sabre überhaupt kunt horen.
Het koptelefoongedeelte van de Fiio en de Sabre USB DAC 2 zijn wel een stuk verfijnder, de U2 haalt de koptelefoonversterking rechtstreeks uit de DAC-chip, de andere twee hebben daar een aparte opamp voor. Die zijn daardoor wat flexibeler wat betreft koptelefoons, maar jouw HD598 is redelijk gemiddeld kwa aansturingseisen, dus ik betwijfel of je heel veel verschil merkt. Zodra je in-ears of juist koptelefoons met een hogere ingangsimpedantie gaat gebruiken, dan heb je meer profijt van een losse opamp. Vooral de E10K is zeer geschikt voor in-ears met een lage impedantie (maar daardoor niet minder geschikt voor koptelefoons met hogere impedanties).

Wat mij nog het meest zou storen aan de U2 is het gebrek aan volumecontrole. Ten eerste omdat het gewoon lastig is dat je dat op je computer moet regelen, ten tweede omdat de U2 het volume dan waarschijnlijk digitaal regelt, wat betekent dat het ten koste gaat van je signaal-ruisverhouding bij lagere volumes.

De oude E10 is "old tech". De mensen die de E10 beter vinden, kiezen naar mijn mening op basis van sentiment en niet op basis van feiten :P De E10K heeft gewoon betere chips en een beter ontwerp.

Dat USB-filter geloof ik ook niet zo in, tenzij ze de ingebouwde voeding van hun andere apparaten moedwillig zo slecht hebben geïmplementeerd dat er een extern filter voor nodig is om normale prestaties te krijgen. Ik heb geen tests of metingen gedaan, dus neem het met een korreltje zout. Maar doe dat vooral ook bij mensen die beweren grote verschillen te kunnen horen op basis van zeer onbetrouwbare tests, want men roept over het algemeen maar wat.

Sabre USB DAC2 vs. E10K, da's best lastig. Ik zou het eerder af laten hangen van het feit dat je bij de Sabre een externe PSU hebt en bij de E10K niet. Dan zou de E10K het winnen door draagbaarheid.

Een leuk alternatief is trouwens de Schiit Fulla. Erg mooi opgebouwd, op basis van een AKM AK4396 DAC. Ik heb er 1 besteld maar het duurt nog even voor ze uitgeleverd worden (1-2 weken volgens de site), hij's net uit. Ik had eerst de Fiio E10K op het oog. Kwa geluidskwaliteit verwacht ik eigenlijk niet dat ik het verschil zou kunnen horen, maar de mensen van Schiit weten wat ze doen en de Fulla is wat compacter. Dat laatste gaf eigenlijk vooral de doorslag, moet ik toegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Solarsparc op 11-12-2014 21:03 ]

• paalbasher
Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Ik zal de schiit even bekijken, de verbeterde draagbaarheid is interessant aangezien ik hem regelmatig zal verplaatsen.

De schiit fulla, lijkt wat problemen te hebben met een oscillator en dat ze niet meer geleverd worden tot het gefixt is.

http://www.head-fi.org/t/...ons-etc/315#post_11116230
copy pasta

12/6/14 at 4:14pm
Hey guys,
A quick heads up: we have a part contamination problem in Fulla production, so we are temporarily halting orders. I expect we'll have it worked out by 12/10, as it is a simple problem.
What happened? Some Fullas have the wrong 48k oscillator. This causes the 48k and 96k sample rates to be garbled. If yours exhibits this problem, please contact laura@schiit.com, and she will have it swapped out for you at no cost as soon as we have sorted and qualified new production (most likely a few days), or provide you with a full refund, including shipping costs, if you'd like.
Apologies for the pain, just let us know if you have problems, and give us a few days to get it sorted.
All the best,
Jason Stoddard
Co-Founder
Schiit Audio

12/10/14 at 5:31pm
Quick update:
There were far fewer Fullas with the correct oscillator than we expected, and rework is also more difficult.
Swap-outs of bad Fullas will begin tomorrow. If yours has a problem, and you have not contacted laura@schiit.com, please do so and we will get you taken care of as soon as practicable, with a replacement Fulla and a prepaid shipper for sending the other one back.
However, ordering will remain closed until we can have enough stock to get ahead of the problem.
Sorry for the bad news.

All the best,
Jason

Q: So what should we be expecting for estimated ship dates for orders already placed?

A:Shooting for Monday.

[ Voor 110% gewijzigd door paalbasher op 12-12-2014 09:08 ]

• Mordante
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05-2021
Schiit Fulla misschien een optie.

• paalbasher
TL;DR van vorige posts

Schiit Fulla is interessant
Maar moet wel geduld hebben