• Mijnenveger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 18:25

Mijnenveger

Veegt mijnen

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met wake-on-lan en heb echt dagen lopen zoeken maar ik kom er nog steeds niet. Ik weet niet of dit een onoplosbaar probleem is, maar dit is er aan de hand:

Ik zet power on by PCIe devices aan in mijn bios en in windows op mijn netwerkkaart Wake-on-lan aan maar wanneer ik mijn Windows afsluit schakelt de PC zichzelf weer in na ongeveer 5 secondes. Dit gebeurt niet wanneer ik de PC uitdruk bij het bios scherm alleen als Windows afsluit.

Wat ik zelf heb geprobeerd:

Alle apparaten bij langs in apparaatbeheer om de functie uit slaapstand halen uit te vinken
Windows 8.1 fastboot uit (zowiezo omdat ik een SSD heb)
Met diverse instellingen gespeeld in het APM menu.
Een register instelling verandert (https://social.technet.mi...down?forum=w7itprogeneral)
Wake on lan helemaal uitgezet in apparaatbeheer onder de Intel adapter (geen effect gehad, blijft aangaan)
Alle taakplanner items die niet van Microsoft zijn bijlangs gegaan.
Van BIOS geswitch naar UEFI (clean install gedaan dus)
Bios update
Update van netwerkdrivers

Maar wat mij opviel was als ik updates installeren en afsluiten deed de PC niet aan ging. En toen heb ik wake-on-lan even getest en hij sprong meteen aan dus het werkt wel. Ik heb het idee dat het een Windows probleem is of iets in mijn bios.

Ik ben helemaal radeloos, weet iemand hier misschien een oplossing voor?

De producten die ik gebruik en relevant zijn heb ik toegevoegd hierboven ^^

Groeten,

Mijnenveger

[ Voor 8% gewijzigd door Mijnenveger op 11-12-2014 15:21 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Geen idee wat voor hardware je draaid, maar ik zou ACPI goed instellen in je BIOS.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Mijnenveger

Mijnenveger

Veegt mijnen

Topicstarter
Het punt is, ik weet niet hoe dat moet met de Asus H97, ik zie nergens iets met ACPI staan

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:58
Ben je hiervan op de hoogte?

Unwanted wake-up events may occur when you enable the Wake On LAN feature in Windows 7 or in Windows Vista

Geschreven voor 7, maar volgens mij ook relevant voor 8. Zou echter niets moeten uitmaken als je WoL helemaal disabled op de adapter..

De pattern matching-optie is trouwens ook nog eens te disablen onder Advanced..

Why is Windows 8 waking up my computer unexpectedly?

En hier nog een mooie hint om te kijken of er nog devices zijn die je PC kunnen waken:

windows 8 desktop wakes up immediately after sleep due to keyboard/mouse

Ook al in de eventlog gekeken? Daar kun je de wakeup sourcce achterhalen, zou ook wel eens nuttig kunnen zijn..

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Dat heb ik vaker gezien. Bij mij lag het aan de voeding van de usb poorten.
USB kan voeding krijgen van de gewone 5V of de 5Vstandby. Bij de laatste optie blijven aangesloten apparaten aan tijdens standby en soft power off.

Indien de apparaten uitgaan bij standby, dan kan het plotseling uitschakelen juist een laatste activiteit veroorzaken op de usb wat als signaal word opgevat om meteen weer wakker te worden. De oplossing is dan om poortjes te gebruiken die op de +5Vstandby zijn aangesloten. Probeer eens de twee poortjes naast de ps2 connector of test met het laadsnoertje van je telefoon welke poortjes nog power hebben nadat je windows afsluit.

• Mijnenveger

Mijnenveger

Veegt mijnen

Topicstarter
Thralas schreef op donderdag 11 december 2014 @ 20:36:
Ben je hiervan op de hoogte?

Unwanted wake-up events may occur when you enable the Wake On LAN feature in Windows 7 or in Windows Vista

Geschreven voor 7, maar volgens mij ook relevant voor 8. Zou echter niets moeten uitmaken als je WoL helemaal disabled op de adapter..

De pattern matching-optie is trouwens ook nog eens te disablen onder Advanced..

Why is Windows 8 waking up my computer unexpectedly?

En hier nog een mooie hint om te kijken of er nog devices zijn die je PC kunnen waken:

windows 8 desktop wakes up immediately after sleep due to keyboard/mouse

Ook al in de eventlog gekeken? Daar kun je de wakeup sourcce achterhalen, zou ook wel eens nuttig kunnen zijn..
Alles wat hier staat had ik al gedaan

@Ploink
Mijn toetsenbord en muis zitten al bij de P/S2 connector (is usb2.0) de rest zit op USB 3.0, maar ik ga het eens testen. Bedankt voor de tip!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Het zou idd ook een ander usb apparaat kunnen zijn die het probleem veroorzaakt.
Je kan het eenvoudig testen door eliminatie, plug alle usb apparaten uit en zet je pc in standby via de power knop. (power knop functie kun je instellen via BIOS en/of windows). Als dat goed werkt, plug een usb apparaat in en probeer opnieuw tot je de schuldige vind.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:58
Mijnenveger schreef op donderdag 11 december 2014 @ 21:29:
Alles wat hier staat had ik al gedaan
Nou, dan had je wel even mogen posten wat er als wakeup source in de event log staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijnenveger

Mijnenveger

Veegt mijnen

Topicstarter
@ploink
Ik heb even getest. Als de pc uitgaat dan stopt hij meteen met het opladen. Ook gaat het verlichte toetsenbord uit.
Ook heb ik standby al eerder getest. Hij bleef toen in standby en werd niet wakker

@Thralas
Je bedoelde toch kernel-power? Er staat dan dat hij is gestart door 0x0 volgens mij of kan ik het ergens anders vinden? Ik keek onder systeem.

EDIT:

Het opstarttype was 0x0.
Er zijn 0x1 opstartopties op dit systeem.
Door de firmware zijn opstartmetingen gemeld.

En dan krijg ik een warning:
The driver \Driver\WUDFRd failed to load for the device ACPI\PNP0A0A\2&daba3ff&1.
Zou het daaraan liggen?
Er is namelijk geen ACPI driver van Asus.

[ Voor 29% gewijzigd door Mijnenveger op 12-12-2014 08:20 ]

Pagina: 1