Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

welke van deze ultrabooks (+technisch vraagje)

Pagina: 1
Acties:

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 11:27
Beste mensen,

Gisteren liep in de mediamarkt om een macbook air te kopen (13 inch) onder 1000 euro budget. Helaas was ik erg ontevreden over de kijkhoeken en ik had me ook al wat georienteerd op de zenbook, en deze had veel betere kijkhoeken. Vandaar de volgende vraag.

Ik zit al een tijdje te zoeken naar een ultrabook. Het gaat gebruikt worden voor 'licht' grafisch werk (aangezien het zware grafische werk + renderwerk op een binnenkort te kopen powerhouse wordt gedaan).

Ik vind de zenbook er erg mooi uitzien en de kijkhoeken waren een stuk beter dan die van de macbook air 13 inch.
Nu twijfel ik erg tussen de budgetvarianten (budget max 1000)
de ux301la (128gb i5)
de ux302la (met cache ssd + 500hdd en iets snellere i7)
en de ux302lg (met grafische kaart)

Ik vind accuduur belangrijk en neigde een lange tijd naar de 128 ssd, omdat ik gewoon wil dat het hele systeem snel laadt/werkt. Maar ik vraag me ernstig af of 128 wel genoeg is. Het liefst heb ik 256 gb maar dat gaat me weer een paar 100 euro kosten.

Maar de 500gb variant doet ook aardig zijn werk toch vanwege de cache ssd? (+heeft hdmi om een filmpje af te spelen :))

Alleen ik las op notebookcheck dat de ux302lg weer de beste accuduur had, maarja daar meten ze alleen de topline modellen, dus al die reviews heb ik niet zo heel veel aan.

Graag hoor ik jullie advies!

Verder vroeg ik net in de dixons aan iemand of de cache ssd 16gb wel zin had. In het kort zei hij dat het alleen windows sneller wakker maakt, maar de rest zal net zo sloom gaan als gewoonlijk, dat windows nou eenmaal niet goed hiermee omgaat. Graag hoor ik ook jullie mening.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Neem aan dat je twijfelt tussen;

pricewatch: Asus Zenbook UX301LA-C4003H
pricewatch: Asus Zenbook Touch UX302LA-C4008H

en

pricewatch: Asus Zenbook Touch UX302LG-C4002H

?

Geloof dat die GT730m die in de 302LG zit niet veel beter is dan een integrated kaartje, maar toch zou ik voor die gaan en er dan later zelf een SSD in gooien (weet niet of dat heel makkelijk is in deze laptop, maar ik neem aan dat het niet voor gigantische problemen zal zorgen). voor rond de 100 euro heb je al 256GB en dat is denk ik ruimte zat.

In ieder geval zou ik ondanks de SSD niet voor de 301LA gaan, de andere 2 zijn gewoon een tikje sneller én hebben een touchscreen. Je betaalt voor de 301LA dus hetzelfde, maar mist een touchscreen en wat snelheid, en krijgt er een magere 128GB SSD voor terug. De andere 2 geven je meer bang for buck.

Hoop dat het je iets geholpen heeft!

E: Ohja, zo'n cache SSD is inderdaad niet echt veel waard. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik geloof dat de kerel die je bij Dixons hebt gesproken gelijk heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomas op 11-12-2014 17:40 ]

• DeKoetsier
Ok dankjewel voor het advies alvast. toch moet ik zeggen dat 301LA ook wel touchscreen heeft en de 302la dezelfde processor heeft. (en iets dunner/lichter) Deze zou dus sneller moeten zijn vanwege de ssd toch?

En is het niet net zo gemakkelijk om de 128 ssd te vervangen door een 256?

Maargoed, in ieder geval geen hoop vestigen op cache ssd.;)

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Whoops, zat niet op te letten :P. Als je dan toch gaat vervangen is het denk ik het handigst om uberhaupt niet te kijken naar de SSD/HDD, dan zou ik alsnog de 302LG nemen, kan je die harde schijf in een case zetten en e.v.t. als externe HDD gebruiken, ik geloof dat dat lastiger is met een SSD maar het kan zijn dat ik fout zit.

• DeKoetsier
Dan nog 1 vraag (hoop ik).

Wat als ik voorlopig even niks wil veranderen/ombouwen? Is dan de 128 gb wel genoeg? Ik ben van plan een dikke desktop aan te schaffen voor het zware werk.;) Ik weet niet hoeveel ruimte ik daadwerkelijk over hou namelijk.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Tja, dat ligt er maar net aan. Heb zelf een ultrabook met een SSD van 128GB en nog een HDD van 500GB, en aan die 128GB heb ik tot nu toe wel genoeg (de HDD is bijna helemaal leeg :P). Heb er MS Office, een stuk of 5 Adobe CS6 programma's, wat geluidsprogramma's op staan, en verder laat ik niet te veel zooi (muziek, films) op het ding staan (daar heb ik m'n desktop voor :P). Heb geloof ik maar de helft van de SSD in gebruik nu, dus je kan er wel mee door. Als het dan echt te weinig blijkt kun je er altijd nog een grotere SSD in gooien.

Je moet je wel realiseren dat die met SSD wel wat trager is dan de overige 2, dus het is even afwegen. Een SSD is ook niet echt een vereiste, heb ongeveer een maand met enkel een HDD gewerkt in mijn eigen laptop, en ik merk eigenlijk niet eens heel veel verschil in snelheid. Zo lang je je laptop een beetje schoon houdt (geen onzinnige programma's) dan zal hij niet heel snel traag worden. Opstarten gaat wel significant sneller met zo'n SSD.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
Als de cache ssd een Msata model is kun je die misschien ook nog zelf vervangen door een 128GB model (en dan als gewone drive gebruiken). Dan heb je SSD voor de snelheid met je software, en nog steeds een 500GB schijf voor data (mits je dat nodig hebt).

Maar dan zou je eerst even moeten uitzoeken of dat ook kan bij deze laptop

• DeKoetsier
Beide bedankt! Ik denk dat ik zometeen de knoop door ga hakken, heb tot 23:00 ;)

Maar Thomas, hoe kom je erbij dat die met SSD trager is?
ux301la = met SSD en i5 4200u + 4gb
ux302la = met hd+cache16gb i7 4500u + gb (deze heeft een 5-10% snellere cpu)
ux302lg = met hd+cache16gb i5 4200u + gb.

Dus alleen de 302la zou iets sneller zijn toch?

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hmm, dcht dat ik in de pricewatch een model van de 302LG met i7 gelinkt, maar ik zat fout te kijken. Dan is die 301LA een prima keuze lijkt me.

Moet trouwens zeggen dat 4GB RAM wel weer erg weinig is, had daar nog niet naar gekeken. Is misschien ook iets om te upgraden mocht het te weinig blijken.

[ Voor 52% gewijzigd door Thomas op 11-12-2014 20:35 ]

• DeKoetsier
Ik krijg zometeen mijn 301la binnen, dus ik ben benieuwd! :)

Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

[ Voor 27% gewijzigd door DeKoetsier op 12-12-2014 11:45 ]

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hoop dat 'ie bevalt!
Pagina: 1