Verschillende merken geheugen door elkaar.

Pagina: 1
Acties:

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:37

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Goededag,

Gisteren heb een setje G-skill RipjawsX F3-14900CL8D-8GBXM gekocht. In mijn systeem heb ik nog een setje 2x2048 Dominator GT 1866 geheugen zitten. Er zijn nog 2 sleuven over om deze 2 Ripjaws modules erbij te prikken. Er zit dan totaal 12GB in het systeem.

Als ik de modules erbij prik gaat de pc gewoon aan en het werkt volgens mij allemaal naar behoren. Kunnen er toekomstige problemen optreden? Of hoef ik nergens bang voor te zijn? Memtest geeft iig geen fouten.

[ Voor 4% gewijzigd door Audione0 op 11-12-2014 12:11 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Zelfde snelheid, zelfde voltages en het werkt vlekkeloos, dan gok ik dat het snor zit.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De enige pech die je kunt hebben is dat je moederbord niet compatible is met het geheugen. Maar als dat wel is dan zal het in de meeste gevallen gewoon samenwerken.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:37

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Oke duidelijk!

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:19

Nemesizz

Untouchable

Hippocampus schreef op donderdag 11 december 2014 @ 11:51:
Zelfde snelheid, zelfde voltages en het werkt vlekkeloos, dan gok ik dat het snor zit.
Helaas is het niet altijd zo simpel. Wat vaak over het hoofd word gezien, en wat ook erg vaak lastig is te achterhalen, is het type chipjes op een module (de 'density' daarvan).

Heb helaas in het verleden vaak zat problemen gehad en gezien waar 2 modules, met opzich dezelfde specs, niet samen op een bord konden omdat het type chipjes (density) verschillen van elkaar.
Als ik de modules erbij prik gaat de pc gewoon aan en het werkt volgens mij allemaal naar behoren. Kunnen er toekomstige problemen optreden? Of hoef ik nergens bang voor te zijn? Memtest geeft iig geen fouten.
Gewoon proberen, als er wat mis gaat merk je het snel genoeg.
Het is in elk geval niet schadelijk voor je hardware ofzo, in het ergste geval krijg je stabiliteits problemen.

Verwijderd

'Lowest common denominator' werkt meestal wel goed.
Geheugen dat getest is voor een bepaalde snelheid en bepaalde latencies draait ook prima op lagere snelheden en hogere latencies.
Als het geheugen bepaalde specs haalt bij een bepaald voltage, dan kun je het geheugen over het algemeen ook op lagere specs gebruiken bij een lager voltage.

Dus ja, in principe kun je verschillende merken/typen geheugen vrij makkelijk combineren, zolang je maar settings gebruikt die voor allebei niet hoger zijn dan hun max specs.
Er zijn wel wat uitzonderingen... bepaalde geheugenmodules willen niet altijd met bepaalde CPUs samenwerken, ook al lijken de specs op het eerste gezicht compatible. Vaak heb je ook het probleem dat een geheugencontroller met 4 channels minder aankan dan met 2 channels.
Zo kun je bv soms wel 2x1600 MHz draaien, maar 4x1600 MHz lukt dan niet. 4x1333 MHz zou dan weer wel kunnen.
Pagina: 1