RAID-5 met twee 'defecte' schijven

Pagina: 1
Acties:

• Homewrecker
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02-2025
Ik heb een Synology DS410 in RAID-5 staan. Een HDD had het begeven, dus ik koop een nieuwe HDD en steek hem erin. Ik start het repair process via Diskstation. Echter kom ik er dan achter dat ik de verkeerde schijf heb vervangen met alle gevolgen van dien.
Momenteel lijk ik alle data kwijt te zijn.
Is er een manier waarop ik toch nog (gedeeltelijk) data kan restoren?

Alvast bedankt!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:25
Homewrecker schreef op woensdag 10 december 2014 @ 20:33:
Ik heb een Synology DS410 in RAID-5 staan. Een HDD had het begeven, dus ik koop een nieuwe HDD en steek hem erin. Ik start het repair process via Diskstation. Echter kom ik er dan achter dat ik de verkeerde schijf heb vervangen met alle gevolgen van dien.
Momenteel lijk ik alle data kwijt te zijn.
Is er een manier waarop ik toch nog (gedeeltelijk) data kan restoren?

Alvast bedankt!
Als het rebuild proces al gestart was dan geef ik je weinig hoop.
Kom ik gelijk op de vraag hoe je dat proces had kunnen starten terwijl er nog maar 1 of 2 "levende" disken van je RAID5 set beschikbaar waren? En hij dus feitelijk onbeschikbaar had moeten zijn voor dit proces.

Wellicht zijn er wat linux live-cd's beschikbaar waaronder je de oude disken nog samen als een raid set aan de praat kan krijgen en dan low-level restores ofzo?

• Homewrecker
GeeMoney schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:44:
[...]

Als het rebuild proces al gestart was dan geef ik je weinig hoop.
Kom ik gelijk op de vraag hoe je dat proces had kunnen starten terwijl er nog maar 1 of 2 "levende" disken van je RAID5 set beschikbaar waren? En hij dus feitelijk onbeschikbaar had moeten zijn voor dit proces.

Wellicht zijn er wat linux live-cd's beschikbaar waaronder je de oude disken nog samen als een raid set aan de praat kan krijgen en dan low-level restores ofzo?
Ik heb de repair kunnen starten maar die bleef altijd rond de 18% hangen.
Geen idee of hij dan effectief iets heeft gedaan.
Heb Synology al gecontacteerd en ze gaan van op afstand een kijkje nemen, maar ik vrees ervoor.

Via Google heb ik al UFS File Explorer gevonden en dat zou werken is veel gevallen.
Echter heb ik niet genoeg opslag om alle data van mijn NAS naartoe te kopieren, dus dat wordt dan nog even zoeken.

Ik heb er sowieso niet veel hoop in want voor zover dat ik weet ben je redelijk genaaid als er twee drives Fubar zijn in een RAID-5 config.

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-01 15:35
Normaal zou de rebuild niet kunnen starten en gaat de Controller in een fout als er meer dan 2 schijven missen en defect zijn.

Al geprobeerd het systeem uit te schakelen oorspronkelijke schijf terug te plaatsen en parity check forceren. Na voltooiing de nieuwe schijf er bij plaatsen.

Werkt dit niet dan heb je een probleem omdat de controller de pariteit opslaat op de schijf. Wordt dit gewist dan weet de controller niet meer waar welke data staat.

• Homewrecker
Ik heb contact gehad met Synology en ik ben tot een oplossing gekomen.
Er was een schijf defect (slechte sectoren ed) waardoor deze niet meer correct kon opstarten.
Ik had dan de verkeerde schijf vervangen en de repair gestart met als resultaat dat het volledige volume gecrashed was, maar blijkbaar waren alle schijven, op die ene na, nog intakt.

Ik kon nog gewoon via de web console aan het systeem maar het leek alsof alle data weg was.
Ik heb dan FTP ingeschakeld en wonder boven wonder waren al mijn files er nog.
Alles is nu aan het backuppen naar een ander medium.
Daarna kan ik het volume in DS gewoon restoren, dan ben ik alles kwijt op de DS maar ik kan het dan gewoon terug kopiëren.

Blijkbaar als de DS merkt dat het volume crashed, dan tracht hij de schijven in read-only mode te zetten zodat er geen data verloren kan gaan. Daarom kan ik nu alles netjes overzetten.
Mogelijks zullen er wel enkele bestanden corrupt zijn, maar het grotendeel zal ik wel kunnen recoveren.

Lang leve Synology!
Topproduct.

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:37
Indrukwekkend. Heb je overigens al een van je bestanden bekeken om te zien of het inderdaad het complete bestand was? In dit soort gevallen loop je het risico dat je grootte van het bestand wel klopt, maar dat een gedeelte van de inhoud willekeurig is.
Pagina: 1