Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:13
Voor het gebruik van enkele applicaties op mijn telefoon is het nodig om gebruik te maken van een open APN waarbij het toestel van buitenaf ook te bereiken is in plaats van alleen van binnen naar buiten.

Mijn provider (Vodafone) geeft aan dat dit kan, maar ik moet wat gegevens toesturen om te bevestigen dat ik akkoord ga met het opheffen van de beveiliging van Vodafone en zelf verantwoordelijk ben voor de mogelijke risico's. Zij geven aan dat dat concreet in een ergste geval kan betekenen dat iemand van buitenaf toegang tot mijn toestel krijgt en gegevens kan uitlezen/bewerken.

Als ik het goed begrijp kan ik het zien als het simpelweg opheffen van een firewall op een modem. Als mijn computer met dat modem verbonden zou zijn zou ik daar niet blij mee zijn, maar kan het op een mobiel toestel echt kwaad?

Ik gebruik een iPhone met de laatste iOS, geen jailbreak. Het lijkt me dat dit besturingssysteem redelijk veilig is? (even afgezien van de gegevens die Apple zelf uitleest..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Assumptions are the mothers of all fuckup's

Na deze dooddoener zou ik eens nadenken over open wifi netwerken e..g. ikea ah etc .. Dat is natuurlijk net zo veilig
Zoewiezo heb je nooit gevraagd om die beveiliging en was je uberhaubt niet op de hoogte daarvan, neem ik aan :+

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Ik was inderdaad niet op de hoogte van de keuze beveiligd/onbeveiligd APN, daar ben ik eigenlijk nu pas achter gekomen.

Nu moet ik eigenlijk wel zeggen dat ik niet vaak open wifi netwerken gebruik, omdat ik er daar wel bewust van ben dat dat niet altijd veilig is. Nu denk ik wel dat het een verschil is als je een half uurtje kwetsbaar bent op een open wifi netwerk, of dat je altijd kwetsbaar bent via je 3G/4G verbinding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-06 11:16
Met een normale apn zit je op de NAT van je provider en heb je dus geen echt openbaar IP adres en kan je toestel niet zonder meer worden benaderd.

Met een open apn krijg je ook een openbaar IP adres die iedereen van buiten kan benaderen. Je mist dus de bescherming van NAT. Dat is dus zeg maar een PC die zonder router direct het internet op gaat.

Als je het nodig hebt moet je het doen maar het wordt er allemaal niet veiliger op.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Kun je niet een firewall op die telefoon installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou eens kijken of je niet gewoon een tunnel kan opzetten vanuit de telefoon naar een (vpn)server thuis/op werk. Een standaard ziggo modem heeft bijvoorbeeld ook al vpn inbel mogelijkheden

edit: Graag gedaan :)

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 10-12-2014 23:18 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
fish schreef op woensdag 10 december 2014 @ 20:34:
Ik zou eens kijken of je niet gewoon een tunnel kan opzetten vanuit de telefoon naar een (vpn)server thuis/op werk. Een standaard ziggo modem heeft bijvoorbeeld ook al vpn inbel mogelijkheden
De gouden tip! Ik had al toevallig al toegang tot een VPN service waarmee ik even kon testen, en de apps werken allebei meteen prima op 3G! Dat het zo simpel kon zijn..

Hoeft er verder ook niets open gezet te worden, top :) ontzettend bedankt Fish (en ook de rest voor het meedenken natuurlijk).
Pagina: 1