Toon posts:

NAS in flatberging via Powerline

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij af of het kon. Ja, dus, maar het is traag. Dit zou 'n soort off-site backup kunnen zijn.

Er zit zo'n dertig meter elektrische leiding - en een meterkast en vier appartementen - tussen mijn woonkamer en de berging. Met een 200mbps Powerline-adapter kan ik op mijn PC MP3-tjes afspelen vanaf een router plus USB-schijf in de berging. FullHD-filmpjes stotteren echter. Bestanden verplaatsen óp de schijf gaat snel, maar bestanden naar de PC halen gaat traag: foto's met zo'n 50kbps. Ik kan ook internetten in de berging en haal dan zo'n 800Kbps met downloaden.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/v7l6E2Pg.jpg
Alleen is het weer zo'n kabel- en stekkers- en kastjes-bende. Als een fabrikant nou eens een speciale Powerline-NAS zou uitbrengen, die je met enkel de netstroomkabel aansluit? Een onopvallend kastje dat inbrekers over het hoofd zien? Standaard encrypted? Alarm als de verbinding wegvalt? Stof- en vochtwerend? Vast te schroeven aan de muur?

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:21

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Ik kan niet echt goed begrijpen waarom je de NAS daar in de berging wilt hebben?
Als je off-site back-up wilt doen waarom zet je niet een NAS bij een familie lid?

Buiten alle nadelen die je noemt zoals traagheid en kabel bende etc, kan ik me niet echt indenken wat de voordelen zijn.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:32
Zit je Powerline adapter in die verdeeldoos? Begin dan eens om het ding rechtstreeks in de muur te steken, daar wordt het misschien nog wat sneller van. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Ik zou eerst eens die powerline verbinding en de USB snelheid apart benchmarken voordat je je conclusies trekt. Je weet nu niet wat de bottleneck is.

Maar persoonlijk zou ik mijn NAS liever op een gigabit verbinding hebben en een offsite backup elders. Of je schijf in de berging echt alleen als backup gebruiken.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
Ik zou het sowieso niet in de berging neerzetten, het is daar vaak veel te koud,vochtig ect,daar word de nas en ook de hdd niet echt beter van.Met als gevolg een onbetrouwbare back up.

Ik zou de NAS lekker ergens in de fat zetten, waar je weinig komt, dan heb je er verder ook geen last van.

Het liefst met een draadje, draadloos is echt zo onbetrouwbaar als maar kan met files van 1080p op hoge bit rate dan. Dat gaat meestal stotteren ect, vooral als er een lange afstand agelegd moet worden

[ Voor 46% gewijzigd door freaky35 op 10-12-2014 19:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tsja: wat is het nut? Ik vroeg me af of het kon. Experimentje. Als je er een volle schijf neerzet, hoef je niet veel data over te pompen...

Het verbaasde mij dat er dus letterlijk (3x) 25 meter elektriciteitsdraad van de meterkast naar de berging loopt, langs vier andere woningen ; andere flats hebben misschien wel 40 meter liggen. Dat moet een enorm spinnenweb van PVC-buizen zijn, in het beton... Is dat in alle flats zo?
(Het verbaasde mij ook al dat er dus letterlijk twee kilometer telefoonkabel van mijn woonkamer naar de wijkcentrale loopt...)

De powerline-adapter zat direct in een stopcontact; de rest zat op een stekkerdoos in een tweede stopcontact.
De download-snelheidsmeting was met een notebook direct op de powerline-adapter.
Ik denk dat je weinig last hebt van vocht omdat de apparaten zichzelf opwarmen.
Een NAS in de woning zelf is niet off-site.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

Het oude liedje

Grappig maar hoe dacht je dan dat je telefoon aangesloten was op het telefoonnet?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2014 @ 18:16:
Het verbaasde mij dat er dus letterlijk (3x) 25 meter elektriciteitsdraad van de meterkast naar de berging loopt, langs vier andere woningen ; andere flats hebben misschien wel 40 meter liggen. Dat moet een enorm spinnenweb van PVC-buizen zijn, in het beton... Is dat in alle flats zo?
Er zijn ook wel flats waar de bergingen op de gezamelijke rekening gaan, maar zoals het bij jou zit is ook heel gebruikelijk. Verlaagt het risico op wietplantages in de bergingen aanzienlijk.
De powerline-adapter zat direct in een stopcontact; de rest zat op een stekkerdoos in een tweede stopcontact.
De download-snelheidsmeting was met een notebook direct op de powerline-adapter.
Ik denk dat je weinig last hebt van vocht omdat de apparaten zichzelf opwarmen.
Een NAS in de woning zelf is niet off-site.
Die meting, dat was dus tussen een systeem elders in je netwerk, en die laptop in plaats van de zelfbouwrouter? Dan heb je idd wel een redelijke benchmark voor de prestaties van de powerline.

Op zich is een berging een prima plaats voor een NAS of server, kou is alleen maar beter, en vocht zal idd niet zo snel een probleem zijn. Bij mij heeft de vorige bewoner om deze reden netwerkkabels naar beide bergingen aangelegd. Zelf gebruik ik ze niet maar als je er een toepassing voor hebt is het ideaal.
Pagina: 1