Is mijn NVIDIA videokaart defect?

Pagina: 1
Acties:

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:40
Beste lezer,

Ik ben al 2,5 jaar in het bezit van een Asus N56, met aan boord de NVIDIA GT 630M.

Sinds een paar weken heb ik willekeurig last van het zwart blijven van mijn laptopscherm nadat ik op de aan knop druk van de laptop. De backlight werkt wel, maar dit helpt helaas niet :(

Hierdoor sluit ik voortaan een externe monitor aan op mijn laptop via VGA.

Het rare is dat Windows mijn zwarte laptopscherm soms wel en soms niet herkent, dus zelfs als mijn laptopscherm zwart is herkent Windows soms mijn laptopscherm en laat deze zien.
Hieronder kun je zien dat op dit moment alleen mijn extern aangesloten monitor wordt herkent:
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/69b5f637c75f00332881e91408af0da1.png

Wat ik tot nu toe al heb geprobeerd:
1. Meest recente NVIDIA Driver geïnstalleerd, mocht niet baten.
2. Een oudere NVIDIA Driver geïnstalleerd, mocht ook niet baten.
3. Laptop van de stroom afgehaald en accu verwijderd, vervolgens een minuut lang de aan- en uitknop ingedrukt. Hierna de laptop aangesloten op netstroom en opgestart. Dit heeft een paar keer gewerkt (raar?).

Betekent dit per definitie dat mijn videokaart defect is?

Hartelijk dank.

• YassinIT
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05-2024
Heb je al eens een BIOS update geprobeerd?

Edit: welk os draai je? En kan je eens de nvidia kaart uitschakelen en zien of je hetzelfde probleem hebt met de intel? ;)

[ Voor 60% gewijzigd door YassinIT op 10-12-2014 19:05 ]

• Y451N
YassinIT schreef op woensdag 10 december 2014 @ 18:59:

Edit: welk os draai je? En kan je eens de nvidia kaart uitschakelen en zien of je hetzelfde probleem hebt met de intel? ;)
Bedankt voor je reactie. Ik draai Windows 7 Home Premium X64, ik ga het nu testen, moment :)

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-01 13:28

filthy rich

löp wa los

Als je externe beeldscherm wel doet ligt het waarschijnlijk niet aan je videokaart maar aan de connectie van je laptopbeeldscherm met je moederbord/videokaart.

Werkt je scherm onder bepaalde hoeken wel?

Overigens lijkt een BIOS update mij niet verstandig, helemaal niet als hij het altijd goed heeft gedaan. Ik zie ook niet in waarom hier het probleem zou liggen.

[ Voor 43% gewijzigd door filthy rich op 10-12-2014 19:16 ]

en aans löpt wa vast

• Y451N
YassinIT schreef op woensdag 10 december 2014 @ 18:59:

Getest, op de geïntegreerde intel videokaart heeft het even gewerkt, maar na 2x opnieuw opstarten heb ik hetzelfde effect gekregen als met de NVIDIA, weer een zwart laptopscherm dus... :(

• Y451N
filthy rich schreef op woensdag 10 december 2014 @ 19:11:
Als je externe beeldscherm wel doet ligt het waarschijnlijk niet aan je videokaart maar aan de connectie van je laptopbeeldscherm met je moederbord/videokaart.

Overigens lijkt een BIOS update mij niet verstandig, helemaal niet als hij het altijd goed heeft gedaan. Ik zie ook niet in waarom hier het probleem zou liggen.
Hetzelfde effect (zwart laptopscherm) krijg ik ook met de geïntegreerde intel videokaart. Geen verschil als ik andere hoeken probeer :(

[ Voor 3% gewijzigd door Y451N op 10-12-2014 19:20 ]

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-01 13:28

filthy rich

löp wa los

Y451N schreef op woensdag 10 december 2014 @ 19:19:
[...]

Hetzelfde effect (zwart laptopscherm) krijg ik ook met de geïntegreerde intel videokaart. Geen verschil als ik andere hoeken probeer :(
Dan denk ik dat het probleem of je scherm is of de connectie tussen je moederbord en je scherm.
Met een extern scherm werkt het perfect?

[ Voor 5% gewijzigd door filthy rich op 10-12-2014 19:22 ]

en aans löpt wa vast

• Y451N
filthy rich schreef op woensdag 10 december 2014 @ 19:21:
[...]

Dan denk ik dat het probleem of je scherm is of de connectie tussen je moederbord en je scherm.
Met een extern scherm werkt het perfect?
Ja, een extern scherm werkt perfect, maar de maximale resolutie van het externe scherm wordt wel 1024 x 768 ipv full hd (zowel met nvidia kaart aan als uit)

[ Voor 8% gewijzigd door Y451N op 10-12-2014 19:33 ]

• YassinIT
filthy rich schreef op woensdag 10 december 2014 @ 19:11:

Waarom lijkt een BIOS update niet verstandig? Je kan er toch niets verkeerd mee doen?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:58

Cheezus

Luiaard

Er is natuurlijk altijd een kleine kans dat je BIOS update mislukt waardoor je BIOS corrupt raakt en je met een gebricked apparaat zit.
Die kans is heel erg klein maar de meeste fabrikanten raden niet voor niets af om te updaten als dat niet nodig is, en dit probleem klinkt niet echt BIOS gerelateerd.

Mogelijk zit het probleem nog ergens in Windows, je kunt proberen om met een Bootable USB-stickje met Linux te kijken of het scherm hier wel goed werkt. Zo niet ben ik bang dat het een hardware probleem is (interne kabel van je scherm)..

• YassinIT
Cheezus schreef op woensdag 10 december 2014 @ 20:28:
Er is natuurlijk altijd een kleine kans dat je BIOS update mislukt waardoor je BIOS corrupt raakt en je met een gebricked apparaat zit.
Die kans is heel erg klein maar de meeste fabrikanten raden niet voor niets af om te updaten als dat niet nodig is, en dit probleem klinkt niet echt BIOS gerelateerd.

Mogelijk zit het probleem nog ergens in Windows, je kunt proberen om met een Bootable USB-stickje met Linux te kijken of het scherm hier wel goed werkt. Zo niet ben ik bang dat het een hardware probleem is (interne kabel van je scherm)..
Ahn zo, bedankt om dit eventjes uit te klaren :) Dan lijkt het mij inderdaad ook hardwaregerelateerd..

• Y451N
Het ligt niet aan de bios, aangezien ik al de nieuwste versie heb.
Tevens heb ik de laptop opengeschroefd, alle kabels eruit gehaald en opnieuw erin gestoken. Het scherm werkte voor eventjes, maar na een paar keer opnieuw opstarten kwam hetzelfde probleem terug.

• YassinIT
Zoals cheezus eerder vermelde probeer het eens op linux, als het daar wel werkt dan zal het vermoedelijk aan je windows liggen en kan je een clean install overwegen.

Anders bestaat de kans nog dat er iets mis is met de hardware ( moederbord/scherm/kabeltje..)

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Y451N schreef op zondag 14 december 2014 @ 11:59:
Het ligt niet aan de bios, aangezien ik al de nieuwste versie heb.
Tevens heb ik de laptop opengeschroefd, alle kabels eruit gehaald en opnieuw erin gestoken. Het scherm werkte voor eventjes, maar na een paar keer opnieuw opstarten kwam hetzelfde probleem terug.
Ik zou je aanraden om linux mint op een usb-stick te installeren en dan via het bios in linux te booten. Bovenstaande geeft namelijk het minste gezeur, aangezien het het makkelijkste is. Hint: probeer een usb 3.0 stick.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Y451N
Oké, ik heb de laptop laten repareren... Oorzaak was dat er geen koelpasta op processor zat. Hierdoor werd de laptop blijkbaar 90 graden o.O
Pagina: 1