Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Schadelijk als mijn laptop verticaal aanstaat ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag, Ik weet niet in welke (sub)forum ik deze vraag moet plaatsen dus doe ik het maar hier. Ik heb een probleempje met mijn laptop, hij word gemiddeld met een spel aan altijd 90-95 graden. Al super veel geprobeerd maar niets helpt dus ik heb dat maar geaccepteerd. Toen hij nieuw was en net uit de doos werd hij ook al best wel heet.

Ik gebruik mijn laptop dus met een externe muis, geluid, toetsenbord en hdmi naar mijn scherm dus raak mijn laptop amper aan. Nu heb ik hem dus omgedraaid (Zodat de achterkant van het scherm horizontaal op mijn kastje staat en mijn toetsenbord/hardware gedeelte staat dus verticaal omhoog.)
Is dit schadelijk voor mijn laptop dat hij dus verticaal staat? Het scheelt soms wel 10-20 graden aangezien het hete lucht beter kan ontsnappen denk ik.
Het is een rare vraag om te googlen dus dat lukte niet echt.

BVD voor de reacties
mvg

Edit: Het gaat trouwens om deze laptop: pricewatch: HP Pavilion g7 2054SD
Wat ik wel mee had gekregen van het googlen was dat sommige hardware extra belast werd bij sommige types als hij verticaal staat. Ik heb dus geen idee of dat bij mijn laptop ook zo is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2014 13:17 ]

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Met gamen in zo een kleine case is dat redelijk normaal. Maar hoe bekijk je je temperatuur?
Maar je hebt ook wel coolerpads voor je laptop die je misschien kan proberen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-11 17:47
Echt fijn voor de scharnieren lijkt mij het niet en het kan zijn dat de assen van de harddisk en ventilatoren wat raar belast worden.

Waarom koop je niet een laptop coolerstand.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ooit een laptop koeler gekocht maar het werkte helemaal niet. Ik bekijk mijn temperatuur via Speedfan. Gisteren werd het me dus echt teveel. Ging met een paar vrienden World of Warcraft vanilla spelen, eerste game zonder uitbreiding uit 2004-2005 met de recommended specs: cpu: Athlon XP 1500+, gpu: Mobility Radeon 7500 64MB en ram: 1 GB en mijn cpu werd dus 95 graden en mijn gpu schommelt tussen de 85-90 graden. De settings van de game waren allemaal op low/medium en 1600x1200 reso.
Dit zou toch niet normaal moeten zijn? :o

Ik moest mijn laptop altijd op een kastje zetten en de linkerkant(waar de fan zit) moest altijd 10-15cm uitsteken want op een platte ondergrond ben ik bang dat ik brandplekken op mijn kastje krijg( bij wijze van)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2014 13:45 ]

• Scale
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 21:27
voor de harddisk moet het volgens meerdere fabrikanten niet uit maken.

Hitachi:

The drive will operate in all axes (6 directions). Performance and error rate will stay within specification limits if the drive is operated in the other orientations from which it was formatted.

Western Digital:

Physical mounting of the drive: WD drives will function normally whether they are mounted sideways or upside down (any X, Y, Z orientation).

Maxtor:

The hard drive can be mounted in any orientation.

Samsung:

As long as it is securely attached to the chassis, hard disk drives may be mounted either horizontally or vertically depending on how your computer's case is constructed.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 13:48
De CPU van mijn MacBook gaat altijd ruim over de 100 graden tijdens het encoden van films en hij doet het er niet minder om. Apparaat komt uit 2006 en doet het nog prima. Volgens ark.intel.com mag hij ook best zo heet worden. Thermal shutdown is pas bij 115 graden.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9396368/plaatjes/TempsEncoding.png
Het is wel irritant dat de behuizing van aluminium is en dus niet meer vast te pakken is.

while (! ( succeed = try ()));

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-11 02:06

auto660

1991 240 GL Brick

Ik raad aan om de koeler in de laptop uit te stoffen, dan zou het opgelost moeten zijn.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
hans_lenze schreef op woensdag 10 december 2014 @ 14:51:
De CPU van mijn MacBook gaat altijd ruim over de 100 graden tijdens het encoden van films en hij doet het er niet minder om. Apparaat komt uit 2006 en doet het nog prima. Volgens ark.intel.com mag hij ook best zo heet worden. Thermal shutdown is pas bij 115 graden.
[afbeelding]
Het is wel irritant dat de behuizing van aluminium is en dus niet meer vast te pakken is.
offtopic:
100 graden is niet niks (even los van het feit dat je cpu het wel trekt). Laptop ooit schoongemaakt van binnen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laptop ooit eens met een bus lucht schoongespoten(vanaf de buitenkant).
Toen ik de laptop weer aanzette werkte de koeler ineens niet meer. Had toen mijn laptop uit elkaar gehaald om te kijken en zag niets. Zette hem toen weer aan en ineens werkte de koeler weer. Ik zag toen niet heel veel stof aan de binnenkant. Eigenlijk vrij weinig. Maar zoals ik al zei, deze laptop werd vanaf het begin al redelijk heet. Toen ik hem net had gehaald werd die al best heet toen ik mijn eerste game (guild wars 2) ging spelen. Toen had ik hem omgewisseld bij de winkel omdat 1 knopje los zat op het toetsenbord. De 2de laptop werd net zo heet. Ik snap het niet echt want bij andere reviews van mensen over deze laptop schijnt het echt niet zo'n rotding te zijn.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 13:48
Vind je het een rotding omdat hij warm wordt?

Een warme laptop maakt niet uit, zolang hij maar netjes z'n werk doet. Doet hij het niet goed?

while (! ( succeed = try ()));

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Ik heb zelf altijd een laptop koeler eronder en dit helpt wel degelijk. Je moet hem alleen wel goed neer zetten dan hij in de airgaps aan de onderkant blaast. :) dat scheeld nog meer dan als je hem in en hoek zet!

Verwijderd

Topicstarter
hans_lenze schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:13:
Vind je het een rotding omdat hij warm wordt?

Een warme laptop maakt niet uit, zolang hij maar netjes z'n werk doet. Doet hij het niet goed?
In een zekere zin wel. Ik kan bijvoorbeeld niet lekker in mijn bed liggen met de laptop en een serie kijken, dan word die te heet omdat die dan op mijn deken/matras staat. Ik kan hem bijvoorbeeld ook niet meenemen naar vrienden om te gamen omdat mijn benen dan verbranden :(
Bij de nieuwe World of Warcraft probeerde ik laatst een dungeon in te gaan terwijl ik op raidcall zat en toen viel die dus gewoon uit. (niet meteen, eerst word mijn beeldscherm die via HDMI gaat zwart en dan 10-15 seconde later valt de laptop uit)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2014 23:56 . Reden: woordje teveel ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-11 18:06
Ze noemen het laptops, maar eigenlijk zijn ze ook niet bedoelt om op bed neer te zetten(kan die z'n hitte niet kwijt..) of op je benen...Daar worden die dingen nou eenmaal warm van.

En mac books worden helaas warm, tenminste die ik gehad heb, werd ook erg warm.

Echter 100C is wel erg warm..Ik zou het ding eens loshalen en kijken of er een hoeveelheid stof heeft verzameld

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2014 01:47 ]

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
Klinkt inderdaad alsof de koeler een beetje vol geraakt is met stof.

Echter blijft 1 lastig punt: de meeste laptops zijn imo nooit echt bedoeld voor intensief gamen.
Iedere computer wordt warm bij dat soort gebruik, maar de mogelijkheden om een grote koeler te plaatsen die deze warmte beter kan afvoeren, is in een desktop machine heel wat groter dan in een laptop, die steeds compacter moet.

Zelfs de mooie kleine mini itx kastjes hebben nog veel meer ruimte voor koeling van de hardware, dan welke laptopbehuizing dan ook.

Een laptop op bed zetten, is voor vrijwel iedere machine slecht, en je zal niet de eerste zijn die zijn laptop daarmee sloopt (of erger, brand creëert).

Dit is dus sowieso vragen om problemen.

Allicht zijn er wat reviews te vinden van andere notebook koelers, misschien doen sommige het beter dan degene die je hebt / had, maar dat lijkt me (op schoonmaken van de koeler na), het 1e om te proberen om de temperaturen terug te dringen.

Naast een desktop gebruiken voor gaming uiteraard

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-08 10:01
Mijn laptop word ook erg heet, schakeld uit bij 100 graden maar de coolermaster ergostand II werkt erg goed. Zo 10 graden lager. Echter zijn de pootjes zwak en is coolermaster in Nederland vrijwel onbereikbaar geworden voor nieuwe.

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 09:19
Wat wordt er zo heet dan? --> de APU, GPU of beide?
Volgens wat google resultaten hoort de GPU toch wel max 70 graden te worden. Ik zag een paar keer de tip om de hybrid crossfire uit te zetten zodat de APU niet meer zo belachelijk heet wordt. Zou via Catalyst moeten kunnen.
Maar ik heb geen idee of je spellen nog speelbaar blijven zonder de GPU van de APU?
Pagina: 1