Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ultrabook 15" snel en mooi, advies nodig.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag beste mensen,

Ik heb advies nodig bij het vinden van een goede ultrabook, want zelf zie ik door de bomen het bos niet meer! Er zijn heel veel producten aanwezig, maar waar ik op moet letten is mij een raadsel. Ik ben een iMac gebruiker, maar de 27" gaat de verkoop in, want ik moet voor een nieuwe business een laptop hebben die ik ook mee kan nemen om op te werken. Prijstechnisch gezien kies ik niet voor een macbook pro, hoewel dat wel een goede keuze geweest zou zijn denk ik. Aangezien ik minimaal voor een 15" scherm met hoge resolutie ga, kan je dat bij windows systemen al meteen voor 500 euro minder vinden.

De belangrijkste eisen:
Ultrabook (omdat dun, snel, mooi, hoogwaardig)
15" met hoge resolutie (omdat full HD niet genoeg is)
Snelle processor (omdat adobe pakket vloeiend moet draaien + games)
SSD schijf (omdat extreem snel! vooral handig in het adobe pakket voor bestanden)

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga vooral veel photoshop en illustrator gebruiken. Ik ben een art director, dus het adobe pakket moet er snel en vloeiend op kunnen draaien. Naast dit pakket veel internet en andere multimedia toepassingen, eventuele videobewerking zou mooi zijn. Daarnaast hou ik af en toe wel van een spelletje, en dit hoeft dan niet op de meest ultra settings te staan, maar bijv. een simcity of starcraft moet er mooi uitzien. Recente games zou ik willen kunnen draaien als het kan.

Wat is je budget?
Om en nabij de 1500 ex.btw.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zeker, het gaat veel meer voor zakelijke doeleinden gebruikt worden, dus een lange accuduur is belangrijk. Het gewicht is niet heel belangrijk, in een tas merk je die paar 100 gram meer of minder toch niet echt. Wel wil ik heel graag een dunne laptop!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet echt. Het punt is met name dat ik overstap van een Apple naar Windows omgeving. Dan zijn er opeens heel veel merken beschikbaar. Zolang het maar fatsoenlijk en hoogwaardige materialen heeft. Ik kwam bijv. de XPS 15 van Dell tegen, dat vind ik echt een prachtige machine! Maar is het ook geschikt voor mijn doelen?

Belangrijk punt nog, is dat ik van mooie dingen houd. Strak, netjes goed afgewerkt. De laptops van Apple voldoen daar sowieso wel aan, maar de Dell die ik had gezien voldoet daar ook zeker weten aan! En waar ik dus totaal geen verstand van heb zijn de processoren en dergelijke. Ik weet dat elke i7 processor niet hetzelfde is, omdat daar weer verschillen in zitten. En hoeveel RAM zou ik ongeveer nodig hebben, is hoger altijd beter? Daarom heb ik advies nodig bij het kiezen van de juiste ultrabook.
Alvast iedereen bedankt voor het meedenken! :)

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Is een XPS 15 niet iets? Erg mooi design en bied geloof ik exact wat je zoekt. Het standaard model is erg dun, heeft QHD+ resolutie, 16GB RAM, een i7 4712HQ en Nvidia GT750M (2GB), helaas geen SSD, maar absoluut genoeg voor wat je er mee wil doen, al is het geen gaming laptop. Deze kost 1550 euro incl. BTW., 1800 voor hetzelfde maar mét SSD.

Edit: Oh je had hem zelf al gevonden :P. Ik denk dat dit zeker voldoet. Natuurlijk heeft een laptop zo z'n grenzen met beeldbewerking (dat hebben ze allemaal), maar voor Adobe applicaties moet dit absoluut genoeg zijn, en hoewel de GPU niet een echte game GPU is moet je er toch het meeste wel mee kunnen draaien.

[ Voor 32% gewijzigd door Thomas op 11-12-2014 17:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je reactie! :) Ik heb die inderdaad nog even goed bekeken, en met kortingen kom ik met het SSD model op 1450 ex.btw! Inclusief een sleeve en 2 jaar garantie, dus qua prijs is het ideaal.

Maar ik lees dat heel veel mensen allerlei problemen hebben met Dells, ook al hebben ze aan huis service, is het natuurlijk niet ideaal als het steeds gerepareerd moet worden. Daar ben ik een beetje huiverig voor.

En ja beeldbewerking moet heel af en toe draaien, niet vaak, en niet intensief. Ik denk eerder dat ik er meer games op zal draaien dan beeldbewerkingssoftware. Is dat een goede videokaart wat erin zit? Ik heb daar namelijk weinig verstand van. De andere specs zijn volgens mij best aardig toch? Kan er wel een jaartje of 3 mee vooruit?

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

De andere specs zijn erg goed, de videokaart is redelijk. Zoals ik al zei, het is geen game laptop, maar je kan er best een beetje op gamen (je zult wel de resolutie en settings wat omlaag moeten gooien trouwens). Helaas zijn er eigenlijk geen laptops zoals deze mét goede GPU, dan ga je echt naar gamelaptops kijken, die zijn IMO altijd vrij lelijk en dik, en hebben eigenlijk bijna altijd een FullHD scherm.

Heb zelf ook wel eens slechte ervaringen gehad met Dell ja, maar volgens mij ligt het er maar net aan wie je aan de lijn hebt, en dit heb je bij vrijwel elk merk (helaas). De XPS is wel hun paradepaardje, heb er zelf nooit 1 gehad maar ken een hoop mensen die erg over de reeks te spreken zijn. Zou anders even wat reviews op Notebookcheck o.i.d. bekijken, daar kan je meestal wel uithalen wat je zoekt. Hun aan huis service (dat er geloof ik standaard bij zit) is trouwens wel aan te raden, de monteurs die sturen zijn prima.

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:34
Zou wel denk gewoon jaar aan huis garantie er bij nemen dan weet je zeker dat je jaar vooruit kunt toch? Het is denk ook een ips scherm en veel game laptops zie je toch met tn schermen, volgens mij is ips voor jou toepassingen toch beter.

Verwijderd

Topicstarter
Ja sowieso neem ik inderdaad een jaar extra erbij, dus 2 jaar garantie aan huis in totaal. Dat problemen heeft natuurlijk elk merk wel, voordeel bij Dell is dan weer dat ik niet de laptop hoef te missen voor een paar weken!

Ik heb best veel rondgekeken afgelopen weekend ook, maar echt een betere ultrabook dan deze Dell ben ik niet tegengekomen. De rest met zelfde specs zijn allemaal best lelijk en dik, en geen goed scherm.

Heeft iemand nog enige andere alternatieven misschien die ik over het hoofd heb gezien? Want anders wordt het denk ik bijna zeker de XPS 15 met SSD schijf :D

• henkjan1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01 17:54
Een ander waardig alternatief voor de XPS15 is er naar mijn mening niet echt, de bouwkwaliteit en het scherm zijn vele malen beter dan andere laptops met deze specificaties. Het enige andere alternatief zal dan een MBPr15 zijn, al is die dan wel weer iets duurder en heeft die een kleinere SSD.

Let wel op bij die XPS15, het goedkoopste model met de normale HDD heeft een kleinere accu. Hierdoor kan er zowel een reguliere HDD in en een mSATA SSD. De versie met standaard een 512GB SSD heeft een grotere accu welke de plaats van de reguliere HDD opvult, waardoor je dus alleen een mSATA slot kunt gebruiken.

XPS17 l702x 2670qm, 12GB, 128GB SSD, 500GB HDD, GT555m

• Spidersense
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-04 14:47
Ik zou ff bij Lenovo rond neuzen, die hebben ook mooie ultrabooks.

Put that cookie down!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Lenovo heeft geen 3k schermen op hun laptops, Dell wel.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-11 09:06
Als je voor een dell gaat moet je wel een kortingscode (bijvoorbeeld VIP) opgeven, scheelt al snel 10% of meer.

[Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de yoga 3 pro gezien inderdaad, maar die is helaas maar 13 inch. Wel erg cool, mooi en dun, en het scherm helemaal om te flippen. Best aardig, maar volgens mij is het onder de motorkap niet heel sterk, in ieder geval niet waardig aan de XPS van Dell. En een ander mooi alternatief heb ik helaas niet gezien bij Lenovo.

Ik zag het verschil in accu capaciteit inderdaad bij de XPS! Als je een SSD neemt hebben ze die lege ruimte weer opgevuld, slim en hoe langer de accu meegaat hoe beter natuurlijk. Dus als ik de XPS neem, wordt het sowieso de SSD versie, meer zelfs om de snelheid dan de accucapaciteit. Dat is een mooi meegenomen extratje.

De kortingscodes had ik al ontdekt, dank voor de opmerking! :) Dat scheelde me zo weer 200 euro + 200 euro standaardkorting + gratis verzenden. Totaal kom ik uit op 1750 inc. btw met 2 jaar garantie en een sleeve. Ik vind dat een prima prijs, aangezien de waardige alternatief (macbook pro) 2400 euro kost met dezelfde specs! Edit, € 2529,- met dezelfde capaciteit aan geheugen en dezelfde videokaart! Wat een verschil zeg pff

Ik kijk en lees nog een paar dagen her en der, maar eind deze week moet de knoop doorgehakt worden. De XPS staan momenteel op nummer 1 met eigenlijk geen concurrent verder :p

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2014 15:38 ]

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-11 09:35

Nohead

PSN ID: Nohead

En het beeldscherm dan? Heb je buiten de resolutie om geen andere eisen aan een scherm?
Kleurechtheid? Kijkhoeken (tn vs ips, wellicht) etc etc ivm met photoshop?

Zijn maar wat dingen die in me opkomen als ik je eisenlijst bekijk.

Verwijderd

Topicstarter
Zeker belangrijk, heb ik eigenlijk verder niet echt genoemd hier :) De technologie van het scherm heb ik zelf ook onderzocht. Behalve de resolutie spelen andere factoren sowieso mee inderdaad, aangezien de kleuren en contrasten erg van belang zijn!

Daarbij heb ik ontdekt dat de XPS een IGZO panel heeft, met PPS technologie. Dat is vergelijkbaar met IPS technologie, met erg snelle responstijden. Uit verschillende reviews blijkt dat het scherm erg goed is, kleurechtheid, contrasten en brightness, zelfs bijna perfecte kleurweergave! Maar heeft dus nog wel een calibratie nodig. De macbooks zijn out-of-the-box toch wat beter gekalibreerd. Verschil is wel minimaal, en ik weet uit ervaring dat de macbook schermen erg prettig zijn qua kleuren en contrast. Met de XPS maak ik me dus absoluut geen zorgen over het scherm, eerder heel erg blij dat er zo een goed scherm in zit!

Veel andere laptops hebben een TN scherm waarbij de kleurwaardes heel ver weg liggen, en niet in de buurt van een XPS of MBP komen. Veel valt dus al direct af en heb ik verder ook nooit genoemd.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, na lang rondgekeken te hebben heb ik geen alternatief kunnen vinden. Het wordt dus de XPS15 van Dell met de 512gig SSD :)

Alleen wat een slechte website heeft Dell zeg, ongelofelijk moeilijk om dingen te vinden, regelmatig popups her en der om dingen te openen, slaat helemaal nergens op. Ook mislukte de betaling, terwijl de bestelling wel werd verwerkt. Moest ik weer heel omslachtig contact opnemen met die mensen om te betalen, en dat kon niet meer, dus moest de hele order gecancelled worden, om opnieuw te bestellen met de betalingsoptie.

Jammer dat ik niet gewoon naar de mediamarkt kan lopen om daar eentje op te halen. De geschatte verzenddatum die op de site staat, en de datum nadat je hebt besteld, is ook 2 weken langer. Dus ik krijg het pas eind januari waarschijnlijk. Heeft verder hier niemand last van, of ben ik gewoon aan het zeiken? :P

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dell duurt nogal een tijd, maar ik geloof dat die XPS laptops per order in elkaar worden gezet dus dat gaat waarschijnlijk al een week of meer in beslagnemen, verzenden 1 a 2 weken. Heb jaren terug een keer een Dell laptop besteld en dat duurde in totaal 2 weken, dus zou ook aan zoiets denken. Vervelend inderdaad dat ze ze niet gewoon in winkels verkopen, geldt ook voor bijvoorbeeld Lenovo, maar goed. Hoop dat het het wachten waard is :). Benieuwd naar je ervaringen als je hem hebt.
Pagina: 1