Probleem met aansluiten home cinema set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 640609

Topicstarter
Ik heb sinds kort een nieuwe homecinema set waarbij ik alleen geluid krijg uit de speakers links- en rechtsvoor en de subwoofer(2.1). Het gaat om de volgende homecinema set:

http://www.philips.nl/c-p...5.1-home-cinema/overzicht

De tv waar ik deze aan heb bevestigd is:

http://www.p4c.philips.co...nformation&scy=NL&slg=NLD

Dit heb ik gedaan met een HDMI kabel, nu wil ik graag dat ik tv kan kijken met 5.1 surround geluid. Nu vroeg ik met af of dit aan de HDMI kabel kan liggen dat het alleen uit 2.1 komt? Of ik hiervoor een snellere kabel nodig heb? Zag ook de "ARC HDMI" kabel voorbij komen, is dit dan wat ik nodig heb? Daarnaast beschikt die over de 3D functie en zag dat er hiervoor een 1.4 hdmi kabel is, verhelpt dit ook de 2.1>5.1 kwestie? En kan ik dan voor me PS4 ook 5.1 geluid krijgen via de TV?

Daarnaast heb ik via mijn laptop de homecinemaset gelinkt met Bluetooth, nu had ik dit opgezocht en dit kan waarschijnlijk alleen met 2.1 geluid? Zou ik met een rechtstreekse connectie naar mijn laptop wel 5.1 muziek kunnen luisteren? Dit met behulp van een HDMI kabel? Want als ik bijv. een film wil afspelen op mijn laptop wil ik gewoon geluid uit de 5.1 set.

Zag in voorgaande topics al voorbij komen dat muziek luisteren grotendeels stereo is dus 2.1 en niet kan met 5.1. Mijn laptop is een Dell inspiron 5520 base.

Graag wil ik dus het liefst alles op 5.1 luisteren, dus mijn vraag is eigenlijk wat moet ik doen zodat ik het maximale uit me 5.1 set kan halen? Hoop dat iemand me hierbij kan helpen en mochten er nog dingen onduidelijk zijn dan leg ik dit graag uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 640609 op 10-12-2014 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Welkom op het forum. Je post openen met en sluiten met "goedendag" en "groeten" is niet nodig, check het algemeen beleid eens.

Als ik je post lees, heb ik niet het idee dat er een probleem is met je home cinema set maar dat je iets probeert te bewerkstelligen dat je vooralsnog niet gelukt is. Je bent aan het proberen om 5.1 geluid te krijgen uit audiosporen die niet 5.1 zijn. Dit is waarschijnlijk wel mogelijk door met de geluidsinstellingen van het setje te spelen. Ik heb even in de online handleiding gekeken (zou je zelf natuurlijk ook kunnen doen ;) ). Kijk eens op pagina 25 en probeer eens wat met de surround sound modus te spelen.

Wat betreft je PS4 ben je deels afhankelijk van hoe je tv de audio doorzet via ARC. In de meeste gevallen zal dit slechts 2.0 zijn. Ik zou je adviseren om voor het audio deel ook een optische kabel te leggen tussen de PS4 en de home cinema set.

Audio geforceerd 5.1 gaan spelen is natuurlijk wel wat kunstmatig. Je zal zelf moeten beoordelen of je dit wel lekker vindt klinken. Startpunt is de handleiding er bij pakken, zou ik zeggen.

Off-topic opmerking: me is niet hetzelfde als mijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankjewel, ga ik doen had ik inderdaad nog niet gelezen. De probleemstelling is inderdaad verkeerd geformuleerd, had moeten zijn problemen met de installatie van;).

Ik had inderdaad geprobeerd de surround in te stellen, dit gaf die ook aan op het display dat deze was geselecteerd, ook bij de geluidstest kwam er uit elke speaker geluid. Echter pakte deze het niet op bij het afspelen van geluid via de tv. Maar ik zal me er inderdaad wat meer in verdiepen en een beetje alles meer gaan "proberen".

Dus met behulp van die optische kabel(aanrader hiervoor?) is het mogelijk om 5.1 te krijgen via de PS4 of is dit ook per spel afhankelijk of heeft dat er niks meer te maken? En wtb de hdmi kabel die heeft hier geen invloed op verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Je bent via ARC altijd afhankelijk van hoe de tv dit signaal doorzet. Zoals gezegd gebeurt dit bij de meeste tv's in stereo. Vandaar het advies om een optische kabel te leggen tussen de PS4 en het setje. Dan heb je in ieder geval 5.1 geluid bij de games die dit ondersteunen. Games die eventueel in stereo zijn, kun je dan weer kunstmatig met je setje omzetten.

Ik heb je topic titel even aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lees nu dat je voor ARC een HDMI kabel nodig hebt met versie 1.4 voor optimaal resultaat.

Wil nu de volgende 2 kabels kopen:

http://www.hdmikabelshop.nl/hq-optische-kabel-1-5-meter-2

http://www.hdmikabelshop....3fdaef4f90b545820df532b3a

Die optische kabel gaat dus sowieso helpen bij de PS4, daarbij ga ik die 1.4 kabel kunnen gebruiken voor 3D functie en hopelijk ook verbetering van de surround sound(gelezen dat hier ook verbetering in zit). Ik heb nu eigenlijk geen idee welke versie HDMI kabels ik thuis heb liggen dus hoop dat het geen onnodige aankoop wordt.

Dank voor de hulp, ik ga morgen avond als ik de kabels binnenheb hier even mee "proberen". mochten er dan nog problemen zijn laat ik het weten. Iig bedankt voor de hulp tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Ik zie niet welke verbetering een hdmi kabel gaat brengen aan de surround sound.

Richt je vooral op de bediening van de set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://www.homecinemamaga..._definition/hdmi_versies/

Dit is wat ik daarover gelezen heb, en voor die 4 euro is het het proberen waard voor mij. In de bediening moeten inderdaad dan nog mogelijkheden zijn, hierin ga ik kijken wat er mogelijk is. Bij het nalopen van alle instellingen kwam ik niet veel aanpassingsmogelijkheden tegen, maar na het nalezen van de handleiding moet er wel iets mogelijk zijn inderdaad. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Die kabels zijn vrijwel allemaal hetzelfde. Dat typenummer is alleen voor de interface van belang. Een 1.1 kabel doet prima 3d over een 1.4 interface

Voor 5.1 tv dien je wel digitaal te kijken en meestal ook de optische kabel aan te sluiten. ARC staat niet gelijk aan sound out, maar return met sync. Dus binnenkomend signaal op je versterker wordt delayed via je tv. Hoewel er wel tv's zijn die dit wel kunnen..

Het beste is alles direct aansluiten aan de versterker.
Als je een film met dts kijkt is dat meestal ook een no-go via een tv

Topicstarter
Aah oké, gelukkig had ik er dan nog één nodig;). Ja digitale tv heb ik, de optische kabel zou ik dan kunnen switchen tussen de PS4 en de tv? Dus met de optische kabel op de tv en digitale televisie zou 5.1 goed mogelijk zijn. Krijg ze vandaag binnen en ga er vanavond mee aan de slag. Gister niet in de mogelijkheid geweest voor het bekijken van de instellingen helaas.

"Een film met dts kijkt" waar staat dts voor?

• S1NN3D
  • Niet online
Kom, dit kun je zelf binnen no time zelf opzoeken.

Daarnaast moet je niet uit het oog verliezen dat alleen een andere kabel niet gaat bepalen of je 5.1 geluid zult hebben. E.e.a. zal vooral afhankelijk zijn van de bron. En als dit niet het geval is, kun je nog wat kunstmatig proberen te bereiken met de instellingen van het setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dit moment heb ik het setje standaard op de surround sound gezet, hierdoor kijg je zoals je al zei de kunstmatige versie. De optische kabel heb ik nu van de tv naar het setje lopen en deze pakt het nu ook op voor de PS4(bijv. met gta goed te merken je hoort de kogels links en rechts van je).

Thanks voor de hulp ik ga nog even verder kijken met welke instellingen ik het beste eruit kan halen.
Pagina: 1