Toon posts:

Volledige pc crash bij spelen van games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste wil ik even aangeven dat ik niet zeker weet of dit topic op de juiste plek is geplaatst, zo niet dan hoor ik het graag en dan verplaats ik mijn vraag.

Ik heb al enige tijd een al zeg ik het zelf redelijke pc. Ik heb hem ongeveer anderhalf jaar geleden aangeschaft ( specs zal ik aan het einde posten voor zover ik die weet ). Ik heb in het begin heel veel problemen gehad met crashes bij het spelen van games. Ik kon daadwerkelijk geen enkele game spelen. Worms was waarschijnlijk nog teveel geweest. Hij crashte werkelijk bij alles! Ik ben terug naar de winkel geweest. Ze hebben mijn videokaart uitgebreid getest en daar was niets mis mee.

( De tijdelijke leenkaart die ik van de winkel had meegekregen zorgde echter voor totaal geen probleem, hiermee kon ik alles prima doen zonder dat er ook maar iets crashte. )

Maar aan de kaart lag het dus niet. Ik heb zelf ook echt van alles getest. Het ligt in ieder geval niet aan oververhitting, bij lange na niet. Ik heb ook een hele hoop verschillende drivers geprobeerd. Het mag allemaal niet baten.

Een hele serie ergernissen en pogingen om tot een oplossing te komen verder kwam ik uiteindelijk uit bij een oplossing die werkte. Ik weet niet meer waar ik hem ben tegengekomen, maar het idee was om MSI afterburner te installeren en de memory clock omlaag te zetten met -100 en de core clock omlaag met -50.

Nou is dit misschien heel dom geweest want wat ik er van weet is slechts wat ik er over gelezen heb maar in ieder geval, het probleem was opgelost. Totaal geen problemen meer wat betreft crashen tijdens het spelen van games. Bij geen enkele game die ik destijds speelde.

Maar nu zijn we anderhalf jaar verder en het probleem duikt weer op. Weliswaar bij een game die ik voorheen nog nooit gespeeld had, namelijk dota2. Mijn pc crasht gemiddeld 3 keer per game. Ik ben dan ook wel binnen 15 seconden terug in het spel omdat mijn pc eigenlijk best wel prima vlot is, maar het is verschrikkelijk vervelend en ongetwijfeld ook niet goed voor het apparaat zelf.

Nou ben ik er vrij zeker van dat het aan de videokaart ligt, maar bij de winkel zeggen ze dus dat er niets mee mis is. ( Dit heb ik bij twee verschillende winkels laten checken ). Ik durf de videokaart dus ook niet te verkopen op marktplaats, want er is dus in mijn ogen iets mis mee. En ik heb echt totaal geen idee wat het probleem is en hoe of dat ik het oplos behalve door er een nieuwe videokaart in te stoppen.

Nou is mijn vraag dus heeft iemand enig idee wat er hier gaande is? Of heeft iemand andere settings voor MSI afterburner waar ik wel mee verder kan?

intel i7 3770
Geforce 660ti
16 GB RAM
128GB SSD
1TB HD
750W PSU

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-12-2025
Zou je voor de volledigheid nog wat extra specificaties van jouw systeem kunnen toevoegen?

Gaarne volgende zaken opnemen in je post:
1) Het merk van jouw voeding
2) Type van jouw moederbord (+bios versie),
3) merk van de videokaart,
4) merk, type en aantal geheugenmodules?

Verder nog graag wat software zaken vermelden :
5) Besturingssysteem
6) Driver versie van NVidia

Zonder die info zal het moeilijk worden je verder te helpen.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 15:24
Merk van je voeding lijkt me in deze wel belangrijk zoals Empheron al zegt. Lijkt wel alsof de videokaart te veel prik vraagt van de 12V rail en de voeding niet genoeg kan leveren. Door het verlagen van je coreclock en memclock heeft hij misschien net wat minder nodig en kon je voeding toen hij nieuw was (ga ik even vanuit) genoeg leveren. Maar nu 1,5 jaar later wordt hij slechter en kan minder leveren waardoor het zelfde probleem weer optreed.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb hem even opengeschroeft en gekeken. Het type van het moederboord vind ik moeilijk te vinden, maar verder heb ik alles geloof ik wel:

Merk voeding: Cooler master bronze GX-750W
Type mobo+bios: Asus hcc-rem-msq-p8z77-vlx, BIOS 1502
Merk videokaart: Asus geforce gtx 660ti
merk type en geheugenmodulus: Corsair XMS3 DDR3
Besturingssysteem: Windows 8.1 pro ( Heb ook een tijdje windows 7 en windows 8 gehad, zelfde probleem )
Driver versie nvidea: Geforce gameready driver 344.75

• empheron
voeding is een prima ding voor jouw hardware. Nvidia driver lijkt ook ok t zijn.

Allright : volgende stappen lijken me noodzakelijk om dingen uit te sluiten:

Let op, vereisen wel wat kennis m.b.t. omgang met bios.

Upgrade naar bios release 2501.

Indien je dit niet gedaan hebt, selecteer het XMP profiel van je geheugen in bios ipv default settings. Het XMP profiel kan er voor zorgen dat er net iets hoger voltage op de modules komt. Breekt geen garanties, daar zijn ze voor gemaakt.

Mocht je wel op het XMP profiel draaien, kies dan eens voor de standaard timings.

Laat maar weten of het iets uit maakt.

Mocht je nog steeds issues hebben, post dan eens een paar pics van cpu-z (startup page en de geheugen pagina's) en een gpu-z lijstje. Wie weet wat we tegen komen.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Is de kaart die je hebt een overclockte variant van die kaart? Heel vaak brengen ze kaarten uit op een hoge clocksnelheid en deze gaan na een periode van x aantal jaar daardoor problemen vertonen. Dit had de GTX570 ook bijvoorbeeld.
Dus inderdaad core snelheid verlagen kan helpen. Als je kaart toch niet te warm wordt kan je proberen het voltage licht te verhogen (probeer dit in kleine stappen dus niet 0.1v erbij :P). Hierdoor kan de kaart weer stabiel lopen.

Wat empheron zegt kan inderdaad meespelen. Controleer je geheugen met memtestx86+ en je cpu met bijv. prime95 (op alle cores).

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 10:04

Emiel1984

Made in NL

Je verteld dat je een kaart te leen had die geen problemen gaf.
Wat voor kaart was dat(merk, type etc..) ?
Als die minder vermogen vroeg dan kan wellicht je voeding niet werken volgens specificaties.
Zou zeker is een andere voeding proberen als je die hebt liggen.

Hebben ze de videokaart inclusief jouw systeem getest in de winkel of heb je achteraf de videokaart aangeschaft ?

[LTS][MTS][HTS]

• empheron
Oh, en kijk eens of furmark ook in staat is om de boel te laten klappen.

Gezien de winkel niet echt wil 'meewerken' zullen we een poging moeten doen externe factoren op de videokaart na moeten uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt allemaal, ik ga er morgen even uitgebreid naar kijken en dan kom ik er op terug.

Verwijderd

Topicstarter
@ empheron
Ik moet zeggen dat ik niet heel veel verder kom in mijn eentje. Ik heb gekeken naar het upgraden naar bios 2501 maar met google en deze vage naam van mijn moederboord krijg ik helaas geen hits. (Ik heb ook geen flauw idee waar ik naar moet zoeken).

In de bios zelf naar de xmp settings gezocht. Bij de AI overclock tuner staat een verhaaltje over xmp mode rechts maar de enige twee opties die ik kan selecteren zijn auto en manual. Het stond op auto (waarbij het verhaaltje van xmp mode tevoorschijn komt), dus daar heb ik hem op laten staan.

@ Sp3ci3s8472
Ik heb wel de 660 ti versie, niet de normale 660. Ik weet niet of dat is wat je bedoelt? Waar moet ik deze voltages veranderen? Bij msi afterburner of in de bios?

@ Emiel1984
Ik weet niet meer wat de kaart was die ik destijds heb mogen lenen, het was in ieder geval een beduidend mindere kaart dan de gene die ik had volgens de winkelmeneren. Ze hebben de videokaart in mijn systeem getest en los.

@ empheron
Furmark laat de boel niet klappen.

Hier een aantal foto's van mijn bios settings (ik hoop dat ik de belangrijkste zo heb)

#1 http://bildr.no/image/ZW01RVdl.jpeg

#2 http://bildr.no/image/L09GQTBh.jpeg

#3 http://bildr.no/image/dzNQYW1B.jpeg

#4 http://bildr.no/image/UWV2L1Jz.jpeg

#5 http://bildr.no/image/VnB5THhW.jpeg

Verwijderd

Ik zou de voeding eens vervangen door een goede ~450W voeding, jouw voeding is vrij ruk. Je bent niet de eerste en vast ook niet de laatste met problemen met deze voeding.

pricewatch: Seasonic S12G 450W is bijvoorbeeld wel een goede voeding.

Zet trouwens ook de BLCK frequentie op 100MHz, dit veranderen zorgt voor instabiliteit.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2014 00:29 ]

Pagina: 1