Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 17:57
Sorry voor de wat onduidelijke titel, maar ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren.

Ik heb een nieuw moederbord gekocht, een Asus-X99-A.

Omdat dit moederbord van de nieuwste generatie is hoop ik er gewoon vele jaren plezier van te hebben. Omdat er 64GB ram op dit bord past wil ik het liefst de hoeveelheid ram gaandeweg (in de loop van de jaren) gaan verhogen.

Even een selectie uit de QVL van dit bord:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/de7bpc.png
De geel gemarkeerde dimmetjes zijn 8GB. Dit is ook de maximum grootte per dimm voor dit moederbord.

Mijn vraag is nu:
Ik wil beginnen met 16GB ram. Kan ik 2 van deze dimmetjes gebruiken als zijnde 16GB ram en later, indien nodig, 2 extra dimmetjes (van hetzelfde type) bijplaatsen voor 32GB en misschien heel veel later 4 dimmetjes erbij voor 64GB ram totaal?

Bij "Dimm Socket support" staan wel overal rondjes bij "2 dimm","4 dimm" enz, maar wordt hiermee ook datgene bedoeld wat ik hierboven vraag?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Die bolletjes betekenen inderdaad dat dat geheugen getest is in die configuratie, dus die geel gemarkeerde is getest met 2, 4, 6 en 8 DIMMs.

Maar processors voor een X99 moederbord hebben een vierkanaals geheugencontroller, dus je systeem presteert optimaal met 4 dezelfde DIMMs. Als ik van jou was zou ik dus niet per 2 DIMMs upgraden maar per 4. DDR4 is momenteel ook nog heel duur, dus ik zou 4 x 4GB kopen voor 16GB. Als je later wilt uitbreiden en DDR4 gezakt is in prijs, kun je 4 x 8GB DDR4 in de resterende slots steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Mag ik vragen wat je plannen zijn met betrekking tot ramgebruik? Mijn moederbord ondersteund ook tot 32gb, maar dat wil niet zeggen dat je het ooit gaat gebruiken. In deze dagen lijk 16gb nog veel teveel. Ik gebruik nog geen 6gb max met alles wat ik doe. (gamen, muziekproductie).

Ben je ooit van plan met VM-ware aan de slag te gaan, of m als server in te zetten?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb nog geen idee, maar momenteel is 16GB ram een mooie hoeveelheid ram om mee te beginnen. Wie weet wat er over een aantal jaren nog komt. Wat voor games e.d. er nog komen.

@MacPoedel: Het klopt inderdaad dat het bord quad channel geheugen ondersteunt en 4x4GB heb ik ook serieus overwogen. Het is in elk geval wel de goedkoopste oplossing. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tenzij je echt heel geheugenintensieve applicaties draait gaat quadchannel je waarschijnlijk weinig winst opleveren. Je hebt vaak genoeg aan wat vlotter geklokt geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
TERW_DAN schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:36:
Tenzij je echt heel geheugenintensieve applicaties draait gaat quadchannel DDR4 je waarschijnlijk weinig winst opleveren. Je hebt vaak genoeg aan wat vlotter geklokt geheugen.
Als er dan toch geen quadchannel gedraaid gaat worden, had er even goed voor een Z/H97 moederbord gekozen kunnen worden. Dus je kunt dan wel zeggen dat het weinig kwaad kan om dual channel geheugen op dat X99 moederbord te gebruiken, maar het is gewoon enorme zonde. Raad je dan ook aan om voor dual channel processors maar één RAM stick te gebruiken in het begin?

@TS: Je had meer dan €230 over voor het moederbord, dan kun je ook wel geld op tafel leggen voor het geheugen. En 2 x 8GB DDR4 is ongeveer even duur als 4 x 4GB. Oké, op termijn kun je dan geen 64GB meer halen tenzij je die set van 4 x 4GB vervangt, maar de komende jàren is 32GB of 48GB nog steeds enorm veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MacPoedel schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:07:
Als er dan toch geen quadchannel gedraaid gaat worden, had er even goed voor een Z/H97 moederbord gekozen kunnen worden. Dus je kunt dan wel zeggen dat het weinig kwaad kan om dual channel geheugen op dat X99 moederbord te gebruiken, maar het is gewoon enorme zonde. Raad je dan ook aan om voor dual channel processors maar één RAM stick te gebruiken in het begin?
Nee natuurlijk raad ik dat niet aan, dat is immers verschil dat je WEL gaat merken.
Het verchil tussen dual en quad is niet zo heel bijzonder. Leuk dat het kan, maar niet echt heel noodzakelijk.

Blijkbaar heeft de TS een beperkt budget, dus dan kan dat toch prima? Het is niet alsof je er nu echt heel veel performance mee gaat verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Als het budget zo beperkt is dat er geen quadchannel geheugenkit vanaf kan, zou ik dat moederbord gauw terug doen en iets kopen dat in balans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik geloof dat niemand hier die een X99 bord heeft daar ook direct 64GB op plaatst. Want die setjes kosten meer dan € 1.000,-. Dat is zwaar overkill.

Echter, omdat je niet weet wat de toekomst brengt is het mooi om te weten dat het bord wel tot zoveel geheugen ondersteund. Wat ik niet wil, is dat ik tegen die tijd weer dimmetjes moet verkopen om meer plek vrij te krijgen.

Overigens zie ik nu ook dat het geheugentype dat ik geel heb gemarkeerd niet eens voorkomt in de Pricewatch. :/

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

8 modules à 100 euro: pricewatch: Crucial CT8G4RFD8213
scheelt toch weer wat ;) Geen idee of die ook werken met een Asus, die planken zijn meestal vrij kieskeurig, misschien dat ze dat met deze rev eindelijk eens verholpen hebben.

Maar dat is belachelijk veel natuurlijk. Ik zou met 2x 8 voor nu ook al heel tevreden zijn, al is 4x 4 misschien toch leuker, al moeten die modules dan wel ruimte maken voor een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
TERW_DAN schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:24:
8 modules à 100 euro: pricewatch: Crucial CT8G4RFD8213
scheelt toch weer wat ;) Geen idee of die ook werken met een Asus, die planken zijn meestal vrij kieskeurig, misschien dat ze dat met deze rev eindelijk eens verholpen hebben.
Die staan op de QVL, maar er staat wel .18FA1 achter. Dus op de QVL staat dit geheugen als CT8G4RFD8213.18FA1. Is dat compatible? Ja toch?

Dit zijn individuele geheugen dimmetjes, als je daar 2 van hebt werken ze toch in dual channel mode?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je ze op de juiste plek in het mobo prikt wel. Er zijn geen specifieke dualchannel modules ofzo, dat is iets dat de geheugencontroller bepaalt, niet de modules.

En of het compatible is, hoogstwaarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 20:42
Ik weet dat vervelend is met belachelijke prijzen van RAM. (wil ook x99 :9~ )
Ik zou doen zoals je zelf zei, 2 x 8GB en later nog eens hetzelfde kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
TERW_DAN schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:47:
Als je ze op de juiste plek in het mobo prikt wel. Er zijn geen specifieke dualchannel modules ofzo, dat is iets dat de geheugencontroller bepaalt, niet de modules.

En of het compatible is, hoogstwaarschijnlijk wel.
In dat geval zijn deze pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213 nog ietsje voordeliger. € 93,91 bij Companic.

Deze staan ook op de QVL en ook ondersteund tot 8 dimms.

[ Voor 8% gewijzigd door Snowwie op 11-12-2014 00:00 ]

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1