Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Router en access point - w8.1 laptop connect alleen router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerkopstelling met een router die DHCP regelt en daarop (bekabeld) een Engenius AP aangesloten. Deze kent hetzelfde SSID, wachtwoord en heeft DHCP uitgeschakeld.

Mijn Windows 8.1 laptop lijkt het signaal van de accesspoint (sterkste, want dichtbij) te herkennen (zie icoontje vol bereik), maar als ik vraag verbinding te maken valt deze terug op beperkt bereik en blijkt met het zwakste signaal (de router) te verbinden. Ik kan dit ook in analyse-tooling (xirrus) terug zien.\

Op dezelfde plek gaat het met mijn android telefoon wel goed, als ik deze vraag te verbinden heeft deze vol bereik.

Iemand enig idee wat er mis gaat?

Alvast mijn dank!!

Router - Experiabox
AP - Engenius
SSID en wachtwoord Router en AP gelijk
DHCP alleen op Router
Kanalen 1 (router) en 6 (AP)
Mixed B+G voor zowel Router als AP
NIC Laptop = Qualcomm Atheros AR956x

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2014 22:11 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Hoe heb je de kanalen ingesteld?
Met welke band verbind je?
Welke router gebruik je?
Zijn er veel andere draadloze netwerken in de buurt?
Welke NIC zit in de laptop?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
Kan het zijn dat je een ander SSID in het AP moet instellen (bijv WIFI_EXT en je router heet dan WIFI) ?
Als je met WDS werkt dan kun je geloof ik wel hetzelfde SSID instellen. Configureer je het AP zelf met eigen settings erin, dan kan dit wellicht jouw probleem zijn met verbinden vanaf je laptop.

In Windows 7 kun je in een lijst de volgorde/voorkeur met wifi netwerken instellen, de bovenste in die lijst verbindt ie als eerste enz.
In Windows 8 hebben ze dat meen ik weggehaald. Of er moet een trucje of tooltje voor te vinden zijn ?

Heb je het AP op 802.11n-only ingesteld, en dat je laptop bijv 802.11b/g is en je smartphone 802.11n ?

[ Voor 36% gewijzigd door EverLast2002 op 09-12-2014 22:01 ]

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Ik heb hier ook een router die direct aan de (UPC) modem hangt, en even verderop een AP die ook gewoon IP's uitgeeft.

Alles wat hier in huis op internet wilt gaat via bekabeld of WiFi.
Router na UPC modem geeft gewoon keurig 192.168.1.* adressen (2.4G en 5G).

AP even verderop in de woning ( zit achter een switch) geeft ook 192.168.1.* adressen, Maar SSID is anders dan die van de router.

Heb ik expres zo gedaan zodat niet iedereen op 1 punt een verbinding maakt.
Dat is dus wel per device instellen op welk net je dus wilt connecten. Bijvoorbeeld wel connecten op 5G op de router, maar niet connecten op het AP op 2.4G

• EverLast2002
MarElo schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:02:
Ik heb hier ook een router die direct aan de (UPC) modem hangt, en even verderop een AP die ook gewoon IP's uitgeeft.

Alles wat hier in huis op internet wilt gaat via bekabeld of WiFi.
Router na UPC modem geeft gewoon keurig 192.168.1.* adressen (2.4G en 5G).

AP even verderop in de woning ( zit achter een switch) geeft ook 192.168.1.* adressen, Maar SSID is anders dan die van de router.

Heb ik expres zo gedaan zodat niet iedereen op 1 punt een verbinding maakt.
Dat is dus wel per device instellen op welk net je dus wilt connecten. Bijvoorbeeld wel connecten op 5G op de router, maar niet connecten op het AP op 2.4G
2 DHCP servers in 1 netwerk...... en nooit storingen of problemen ondervonden ?

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Nee hoor gaat prima zolang je de router maar tot een bepaald IP uit laat geven en het AP daar boven gaat.
Router geeft bijvoorbeeld IP uit tot 192.168.1.100, geef je bij je AP op dat die moet beginnen bij 101 tot 255.

Wel gewoon je default gateway aanhouden a la 192.168.1.1, en die verwijst naar de router.

[ Voor 19% gewijzigd door MarElo op 09-12-2014 22:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Lier; ik heb je vragen beantwoord middels aanpassen van mijn eerste bericht
@MarElo; is je advies om op beiden DHCP in te stellen? Ik wil bij voorkeur namelijk altijd de sterkte verbinding connecten, afhankelijk van mijn plaats in huis.

@All; zijn er nog andere suggesties? Op mijn Android telefoon en Tablet werkt het namelijk prima. Ik heb het vermoeden dat het probleem hem in de Windows configuratie zit.

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:27:
@Lier; ik heb je vragen beantwoord middels aanpassen van mijn eerste bericht
@MarElo; is je advies om op beiden DHCP in te stellen? Ik wil bij voorkeur namelijk altijd de sterkte verbinding connecten, afhankelijk van mijn plaats in huis.

@All; zijn er nog andere suggesties? Op mijn Android telefoon en Tablet werkt het namelijk prima. Ik heb het vermoeden dat het probleem hem in de Windows configuratie zit.
Je wilt altijd het sterkste signaal connecten in huis ( met een router en een AP in huis)
Het makkelijkste lijkt mij gewoon om het op mijn manier te doen.

Je router geeft ip adressen tot bv 192.168.1.100 stel dit in (en heeft een SSID naam laat zeggen number one met eigen password). Stel dit is netwerk 1

Je accespoint geef je een vast ip adres vanaf 192.168.1.101 en met een ander SSID naam laat zeggen number two. dus geef em een vast ip adres a la 192.168.1.102

Deze geef je ook dhcp en gateway als je router ( in dit geval 192.168.1.1) en geef ip's vrij vanaf 192.168.1.103

Zit je bendeden bij de router conect je gewoon handmatig via number one.
Zit je in de buurt van je AP connect je handmatig naar number two.

Je zal het handmatig moeten doen met je laptop, want die kiest gewoon wat hij voor netwerk ziet sterk of niet.

Ik hoop dat ik het goed uitgelegd hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door MarElo op 09-12-2014 23:07 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sluit eerst eens uit *of* je laptop Ueberhaupt kan verbinden met de AP. Geef de twee verschillende SSID's en probeer dan met de AP te verbinden. Lukt dat niet, dan kun je daar gericht naar kijken. Lukt het wel, dan moet je in Win8.1 kijken naar prio van netwerken en evt in de driver opties naar hoe aggressief hij gaat roamen (iig een optie voor de Intel drivers, weet niet of het bij andere NICs aanwezig is)

Oslik blyat! Oslik!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
@MarElo:
Waarom zou je met twee DHCP servers willen werken? Normaliter heb je in een situatie met router + ap's slechts 1 DHCP server nodig?

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11 13:46
Ik kom dit probleem dikwijls tegen bij nieuwe laptops met Windows 8.1
Wat ik dan doe is de drivers wissen van de netwerkkaart van de laptop en de standaard windows versie gebruiken.

Wat je eerst kan doen als test is je beveiliging van je router (WPA/WPA2) eens veranderen naar WEP.
Je zal zien dat het waarschijnlijk dan wel zal werken met natuurlijk een beperking van je snelheid tot 54MB/s

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoho voordat we dat soort ingrijpende beperking gaan toepassen, laten we zeker zijn exact wat het probleem is, dus of het gaat om domme AP keuze door Windows, danwel simpelweg niet met de AP kunnen verbinden.

Daarom: niet lukraak mogelijke oplossingen spammen voordat TS eenduidig uitgevolgend is wat het probleem echt is :o

Oslik blyat! Oslik!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

nooberke schreef op woensdag 10 december 2014 @ 08:50:
@MarElo:
Waarom zou je met twee DHCP servers willen werken? Normaliter heb je in een situatie met router + ap's slechts 1 DHCP server nodig?
Simpel; Je router heeft een vast IP adres en DHCP, en geeft adressen aan devices, in mijn geval geef ik bij de router op tot welk adres hij aan devices mag geven. (bv 192.168.1.10 t/m 192.168.120)

Mijn AP met een vast IP adres begint met vrijgeven van IP adressen waar de router stopt, dus alles daarboven. (en DHCP dus krijgt een device een willekeurig IP adres wat hoger ligt).(dus vanaf 192.168.1.121 t/m 192.168.1.255)

Zo moeilijk is het echt niet en zo kan je tig verschillende netwerken maken met maar 1 router die aan UPC modem hangt, alles wat er achter ligt kan je zelf maken/configureren.

[ Voor 4% gewijzigd door MarElo op 12-12-2014 19:53 ]

• EverLast2002
MarElo schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 19:49:
[...]

Simpel; Je router heeft een vast IP adres en DHCP, en geeft adressen aan devices, in mijn geval geef ik bij de router op tot welk adres hij aan devices mag geven. (bv 192.168.1.10 t/m 192.168.120)

Mijn AP met een vast IP adres begint met vrijgeven van IP adressen waar de router stopt, dus alles daarboven. (en DHCP dus krijgt een device een willekeurig IP adres wat hoger ligt).(dus vanaf 192.168.1.121 t/m 192.168.1.255)

Zo moeilijk is het echt niet en zo kan je tig verschillende netwerken maken met maar 1 router die aan UPC modem hangt, alles wat er achter ligt kan je zelf maken/configureren.
Je denkwijze over die opeenvolgende nummering en netwerken snap ik, ook leuk bedacht trouwens.
Alleen het nut snap ik er niet van om het op te delen in 2 of 3 losstaande netwerken die in feite tot hetzelfde subnet behoren...
Je probeert een verdeling/balans te maken in het aantal verbindingen, ipv alles op 1 verbinding.
Als je het goed instelt, dan overlappen je wifi toeganspunten elkaar, welk apparaat er dan het dichtstbij is maakt verbinding met dat AP.
tip: 255 (en 0) kun je niet gebruiken in een DHCP range.

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

EverLast2002 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 20:18:
[...]

Je denkwijze over die opeenvolgende nummering en netwerken snap ik, ook leuk bedacht trouwens.
Alleen het nut snap ik er niet van om het op te delen in 2 of 3 losstaande netwerken die in feite tot hetzelfde subnet behoren...
Je probeert een verdeling/balans te maken in het aantal verbindingen, ipv alles op 1 verbinding.
Als je het goed instelt, dan overlappen je wifi toeganspunten elkaar, welk apparaat er dan het dichtstbij is maakt verbinding met dat AP.
tip: 255 (en 0) kun je niet gebruiken in een DHCP range.
Het gaat er om dat je bv op zolder je device wilt connecten met wat er het dichtst in de buurt is ook al wil het device dat niet automatisch doen. Niet meer niet minder.

We raken een beetje offtopic denk ik.

• EverLast2002
Wanneer een device bij jou op zolder verbindt en je loopt ermee naar de woonkamer of keuken, dan heb je daar een enorm zwak wifi signaal (omdat je handmatig moet verbinden naar de AP's).
In mijn thuissituatie verbind je met het sterkste AP, automatisch.
Overigens wil ik niet het laatste woord hebben of gelijk krijgen. ;)

Ontopic:
Is er inmiddels al nieuws van de TS ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de problematiek omzeild met 2 SSID's.. niet echt dus :-)

• EverLast2002
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2014 @ 14:45:
Ik heb de problematiek omzeild met 2 SSID's.. niet echt dus :-)
Persoonlijk vind ik verschillende SSID's wel overzichtelijk, je ziet dan op welk AP je verbinding maakt.

Ik vraag me af of je nu met je Windows 8.1 laptop op allebei je SSID's kunt inloggen.....
Als dit nog steeds problemen geeft kun je nu wel gerichter troubleshooten.
Pagina: 1