Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Beste Iedereen,

Ik ben bezig met een project, en hierbij wil ik een aantal dingen voor elkaar krijgen (goh). Eerste is dat ik via een arduino, de bios beep uitlees, als er een bios beep is dan geef jij een hoog signaal door aan een ISD1820 sound module. Daarin heb ik van te voren een geluid opgeslagen wat hij gaat afspelen.

Maar hoe herkent de arduino de bios beep.
Wat ik moet weten is wat voor signaal er uit die beep komt. Is het een frequentie, dan word het wel een probleem. Of is het een 5v positief signaal wat naar een buzzer gaat met een geïntegreerde frequentie generator.

Ik kan dat nergens echt vinden. Ik weet van vroeger nog wel dat er gewoon direct een speaker aan hing, maar dan praat ik over mijn eerste pc en die kwam uit 99' 8)7 8)7
wat ik vond kwam namelijk precies weer op deze bovenstaande 2 types uit, of een golf signaal voor een speaker. Of een 5v+ signaal.

Hebben jullie enig idee?

alvast bedankt!

EDIT:

Ik kwam nog een schema tegen waarbij ze een trafo met en diode brug en een paar condensators hebben gebruikt om de bios beep die bestaat uit een golf om te zetten naar een 5v hoog signaal voor de arduino. Maar ik twijfel nu of het niet gewoon een 5v signaal is dat even hoog is en dan weer laag of een golf.

En als het een golf is, wat voor trafo moet ik dan pakken? Ik kan ook niks vinden in de atx standaard hierover. Iemand die hier iets over weet?

[ Voor 19% gewijzigd door jctjepkema op 09-12-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
http://en.wikipedia.org/wiki/PC_speaker
De speaker zit meestal alleen tussen pin 1 en 4 en is waarschijnlijk een open collector op pin 1 en +5V op pin 4. Als je arduino een aparte voeding heeft zou ik het scheiden met een optocloupler, is wel zo netjes.
Output is gewoon een blokgolf, maar dat is geen probleem toch? Reageer gewoon op het eerste pulsje en negeer de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Is het momenteel nog wel een pieker bij de pc die je gebruikt??
Of is het een buzzer?
Mijn Mobo heeft namelijk een buzzer, 5V er op en hij piept.
Maar waarom gebruik je niet gewoon de LED power uitgang die kan je makkelijker uitlezen.
Power led aan --> kleine delay --> doe je ding.

PS Als je de power led uitgang gebruikt kan het zijn dat de spanning van die uitgang niet boven de 1.2V komt als je de led er aan hebt hangen (denk daar maar eens over na), zonder led zal hij wel 5V of 3v3 zijn. Lees dat uit met je arduino en laat de arduino de led weer aansturen.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
De power led kun je natuurlijk direct vervangen door de led van een optocoupler :)

Mijn server mobo MSI B75MA-P45 heeft gewoon een spiekertje, want ik gebruik beep om verschillende toontjes te maken, bv om aan te geven dat hij klaar is met booten.

[ Voor 56% gewijzigd door Ploink op 10-12-2014 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
oke dank voor de antwoorden! maar ik heb na gedacht over de powerled maar het probleem daarmee is dat wanneer ik de pc uit de slaap haal, hij niet een signaal naar de arduino moet geven. Alleen wanneer je de biosbeep hoort, en die hoor je niet wanneer je je pc uit de slaap haalt. Maar de arduino word gevoed via een interne USB Header, dus de ground komen via de zelfde voeding.

Als dat inderdaad een blokgolf is kan ik hem door de arduino laten uitlezen, dat kan hij dus gewoon zien als een 5v puls?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
jctjepkema schreef op woensdag 10 december 2014 @ 08:56:
Als dat inderdaad een blokgolf is kan ik hem door de arduino laten uitlezen, dat kan hij dus gewoon zien als een 5v puls?
Als het een open collector is moet er wel een belasting aan. Een weerstandje ter vervanging van het spiekertje is voldoende, de waarde is niet echt belangrijk, zeg 1kΩ ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
oh oke, en dan gewoond de positieve kan aan de arduino drukken. Eventueel een condensatortje er tussen om het verschil er tussen op te vangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Een weerstandje tussen pin 1 en 4.
Pin 1 met arduino verbinden. Deze is normaal dus hoog, maar pulst laag als hij piep doet.
Pin 3= GND, Pin 4 = 5V, dus je zou ook de arduino vanaf de speaker connector kunnen voeden, maar sommige moederborden hebben alleen pin 1 en 4 omdat de andere 2 normaal niet gebruikt worden.
Afbeeldingslocatie: http://ww2.justanswer.com/uploads/SP/space143/2012-09-11_085535_mbspk.jpeg
http://www.vintage-comput...h-bit-4&p=82352#post82352
Did some investigation.

The speaker driver chip is a 75477. The 75477 has an open-collector output. That means that the speaker (which is acting as a 'pullup') has to be present for the output to switch.
Dat bevestigt mijn vermoeden dat het een open collector output is, deze trek dus pin 1 omlaag als hij piep doet. Je hebt de pull-up weerstand dus nodig als je de speaker niet aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Oke, dat maakt het alweer heel wat duidelijker, Ik sluit de arduino aan op een interne USB header, zodat ik ook een seriële data verbinding kan krijgen met de arduino en dus zijn rx en tx kan uitlezen. Alleen ik krijg nu net golfen en blokgolven op de studie en weet dus nog niet helemaal hoe ik dit signaal als positieve puls kan lezen op de arduino.
Als we dus even een 1k weerstand tussen de pin 1 & 4 plaats en dan pin 1 aansluit op een pin van de arduino dan kan ik hem dus uitlezen en wanneer er dus een beep komt dan kan ik de arduino iets laten doen. Ik vind het nog lastig moet ik bekennnen!

EDIT: overigens wel heel erg bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door jctjepkema op 10-12-2014 14:53 ]

Pagina: 1