Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 23:59
Zie titel. Als ik kijk naar de Asus site Heb je minimaal 1008 van de bios versie nodig. Maar stel als er op het moederbord een lagere versie op staat die de cpu nog niet ondersteund krijg je dan nog wel eerst beeld, Anders wordt het lastig flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 23:21
Mijn ervaring is dat het beeld zwart blijft met op 100% draaiende fans, dus eerst even flashen met een oude CPU. (Ik heb het met Pentium G3240 chipjes icm asus H81 borden gehad, bios ondersteuning ging tot G3220)
Er zou een mogelijkheid kunnen zijn dat je wel beeld krijgt maar dat de cpu dan niet op de juiste specs draait, dan heb je geluk en kun je gewoon flashen.

Edit, als het bord wel opstart dan zou ik alsnog maar een goed ondersteunde CPU gebruiken om het risico op vastlopen bij het flashen te voorkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door Phenos2 op 09-12-2014 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Phenos2 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 20:56:
Mijn ervaring is dat het beeld zwart blijft met op 100% draaiende fans, dus eerst even flashen met een oude CPU. (Ik heb het met Pentium G3240 chipjes icm asus H81 borden gehad, bios ondersteuning ging tot G3220)
Er zou een mogelijkheid kunnen zijn dat je wel beeld krijgt maar dat de cpu dan niet op de juiste specs draait, dan heb je geluk en kun je gewoon flashen.

Edit, als het bord wel opstart dan zou ik alsnog maar een goed ondersteunde CPU gebruiken om het risico op vastlopen bij het flashen te voorkomen.
Het probleem is dat ik die moederbord en processor wil bestellen en heb verder geen oudere processor op die socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vraag de webshop te controleren of de juiste BIOS versie er in zit? Anders kunnen ze het setje alsnog na levering retour verwachten omdat het niet functioneert naar behoren ...

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inenting
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09 12:27
Mijn bios op de z97-pro (wifi-ac) kwam met versie 0603 terwijl er staat dat mijn cpu (4690k) pas bij 0902 supported was. Maar ik kreeg wel gewoon beeld en kon heel gemakkelijk vanaf windows de nieuwste bios flashen. En er is trouwens ook een easy flash op je moederbord, wat dat inhoud is dat je alleen een usb met de bios versie nodig hebt en dan in de usb poort met een groene ring eromheen in doet en dan op de flash knop drukt dat op de moederbord zit (Lees de handleiding eerst goed door) en klaar is kees. Dus je kan gewoon de nieuwste bios flashen met alleen een moederbord, usb en voeding.

[ Voor 5% gewijzigd door Inenting op 10-12-2014 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Inenting schreef op woensdag 10 december 2014 @ 15:43:
Mijn bios op de z97-pro (wifi-ac) kwam met versie 0603 terwijl er staat dat mijn cpu (4690k) pas bij 0902 supported was. Maar ik kreeg wel gewoon beeld en kon heel gemakkelijk vanaf windows de nieuwste bios flashen. En er is trouwens ook een easy flash op je moederbord, wat dat inhoud is dat je alleen een usb met de bios versie nodig hebt en dan in de usb poort met een groene ring eromheen in doet en dan op de flash knop drukt dat op de moederbord zit (Lees de handleiding eerst goed door) en klaar is kees. Dus je kan gewoon de nieuwste bios flashen met alleen een moederbord, usb en voeding.
Dus er is een grote kans dat ik gewoon beeld krijg?

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Ja, de kans is groot dat alles normaal werkt op een bord met Z97 chipset, ongeacht BIOS versie.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar in het verleden was het "probleem" de microcode, zo heb ik een 771 Xeon (E5450) op een 775 bord draaien, werkt perfect zonder een aangepaste BIOS, maar je krijgt bij het opstarten een foutmelding omdat de microcode van de nieuwe CPU niet voorkomt in het lijstje van het huidige BIOS.

In theorie zou ieder bord dat geschikt is voor een Haswell CPU ook met een Haswell Refresh CPU overweg moeten kunnen.

• jaaoie17
KILLorBE schreef op donderdag 11 december 2014 @ 00:24:
Ja, de kans is groot dat alles normaal werkt op een bord met Z97 chipset, ongeacht BIOS versie.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar in het verleden was het "probleem" de microcode, zo heb ik een 771 Xeon (E5450) op een 775 bord draaien, werkt perfect zonder een aangepaste BIOS, maar je krijgt bij het opstarten een foutmelding omdat de microcode van de nieuwe CPU niet voorkomt in het lijstje van het huidige BIOS.

In theorie zou ieder bord dat geschikt is voor een Haswell CPU ook met een Haswell Refresh CPU overweg moeten kunnen.
Tis dus dan wel verstandig dan dat je dan direct die nieuwste bios erop gooit dan.

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Dat zou ik wel doen.

Overigens verwacht ik dat je niet eens een foutmelding krijgt, bij mij werkte alles normaal met het eerste BIOS (Moederbord eind mei gekocht, BIOS met Devil's Canyon ondersteuning werd in juni vrijgegeven).

• Inenting
jaaoie17 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:32:
[...]

Dus er is een grote kans dat ik gewoon beeld krijg?
Ja, en zo niet kan je zonder cpu een nieuwe bios flashen.

• jaaoie17
Inenting schreef op donderdag 11 december 2014 @ 16:34:
[...]

Ja, en zo niet kan je zonder cpu een nieuwe bios flashen.
Werkt die methode ook als je er wel al een cpu in hebt zitten en andere onderdelen?

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-07 15:49

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Ik heb vorige week een nieuwe Asus Z97 DeLuxe met bios 0901 van mei '14 met een 4790K opgestart, geen enkel probleem hier. Uiteraard wel direct bios naar laatste versie geflasht.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inenting
jaaoie17 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 21:36:
[...]

Werkt die methode ook als je er wel al een cpu in hebt zitten en andere onderdelen?
Ja en als het je toch niet lukt kan je altijd naar een computer winkel en kunnen ze het daar voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

wvexeltweakers schreef op donderdag 11 december 2014 @ 22:22:
Ik heb vorige week een nieuwe Asus Z97 DeLuxe met bios 0901 van mei '14 met een 4790K opgestart, geen enkel probleem hier. Uiteraard wel direct bios naar laatste versie geflasht.
Zelfde hardware geassembleerd deze week en ook gewoon kunnen starten met die combinatie, het zou moeten werken.

En ja vroeger wel een paar keer gehad dat ik die microcode melding kreeg, laatste keer met een upgrade van een server x5160 -> X5450 deze gaf geen beeld, oude cpu's weer terug en bios update toen werkte het wel.

Er zal heus wel iemand in de buurt zijn waar je eventueel een CPU kunt lenen, en anders de webshop zelf vragen het is een kleine moeite.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 12:36
@ jaaoie17: Er is geen enkel probleem, zelfs zonder CPU/RAM kun je de BIOS van dit bord flashen..

Dit doe je door de bios op een USB-stick te zetten (bij voorkeur USB 2.0 i.v.m. compatibility), vervolgens steek je die in de juiste USB poort van je MOBO. Je zet de PC aan en volg de instructies voor USB BIOS Flashback in de manual. Er zit hiervoor een dedicated knop op je moederbord, bij de Z97-PRO zit deze intern. Als je de stappen volgt kun je de BIOS zo flashen totdat alles gereed is voor je CPU/RAM.

Als je vragen hebt dan help ik je wel even.

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Heb de mobo en processor nog niet. Ik wil graag windows 7 installeren zonder dat uefi gebeuren. Dan moet toch secure boot uit en dan de dvd drive kiezen zonder de letters uefi. Moeten er nog meer dingen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inenting
jaaoie17 schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 14:09:
Heb de mobo en processor nog niet. Ik wil graag windows 7 installeren zonder dat uefi gebeuren. Dan moet toch secure boot uit en dan de dvd drive kiezen zonder de letters uefi. Moeten er nog meer dingen uit?
Als het goed is kijkt het eerst of je kan booten in uefi en daarna in legacy (of was het nou andersom?) dus als je windows 7 dvd niet in uefi is gaat het automatisch over naar legacy.

Edit: Er staat ook op de site van asus dat het windows 7 ready is dus alles moet goed gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Inenting op 15-12-2014 17:08 ]

Pagina: 1