Nieuwe speakers: subwoofer heeft rare kuren

Pagina: 1
Acties:

• its_Lochii
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-01 19:05
Beste mede-gotters,

Onlangs heb ik mijzelf verwend met een nieuwe speakerset, welke mijn kant-en-klare Philips home theater set moest vervangen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om zelf wat samen te stellen, aangezien ik geen kleine blikjes als speakers wilde. Uiteindelijk heb ik het volgende aangeschafd:

Marantz NR1504
2x Canton GLE 430
Canton AS 65 SC

Over de speakers niets dan lof, maar de subwoofer maakt me echt gek. Het eerste exemplaar wat ik had, deed niets anders dan poppen en kraken. Zelfs als het volume op -80dB stond op de subwoofer. Deze is vandaag in de winkel getest en daar leek deze inderdaad defect. Daarom ook direct een nieuwe meegekregen: mij hoor je niet klagen. De vervangende sub is tevens in de winkel getest en daar leek deze 100% te functioneren.

Nu kom ik thuis, zet (voor de zekerheid) de receiver terug naar fabrieksinstellingen zoals beschreven en sluit de subwoofer met een enkele RCA kabel vanaf mijn receiver (Pre-out 'Subwoofer' uitgang) naar de aansluiting op de achterkant van de sub: Low level input (R (Mono)). De kabel is dubbel afgeschermd, ik heb ook een tweede exemplaar getest. Vervolgens ben ik het volume heel voorzichtig omhoog gaan draaien, maar zodra ik de draaiknop ook maar drie millimeter heb kunnen draaien, zie ik dat de subwoofer al flink aan het pulsen is; net alsof er een signaal speelt van zo'n 40-50Hz. Dit doet hij overigens wel op de momenten dat er lage tonen gespeeld worden. Ik durf het volume ook echt niet verder open te draaien omdat ik bang ben om iets op te blazen.

Als ik op internet zoek naar "Farting subwoofer" (deze term kwam ik uiteindelijk op terecht), schrijven mensen dat het met de input van de subwoofer te maken heeft; waarschijnlijk dat de crossfader overbelast raakt. Ik heb echter alles op fabrieksinstelling staan. Het enige wat ik heb aangepast, is dat in het menu "Speakers" de optie "Subwoofer" nu op "Aan" staat.

Ik ben echt ten einde raad en heb geen idee waar ik moet beginnen. Ik kan wel direct weer contact opnemen met de winkel en mijn verhaal doen; maar ik ben bang dat ik over kom als iemand die lukraak aan knopjes gaat zitten draaien en het volume enorm hoog heeft staan (wat absoluut niet zo is!). Het gaat trouwens om een algemene elektronicazaak, dus niet specifiek een audiozaak.

Om de boel te verduidelijken: ik heb een tweetal foto's toegevoegd wat laat zien hoe ik de sub aansluit op mijn receiver. Dit is volledig zoals het beschreven staat in zowel de manual van de receiver als die van de woofer.

Is er hier toevallig iemand die mij wijzer kan maken?

Afbeeldingen: (externe linkjes, zijn op vol formaat)
http://nl.tinypic.com/r/1ihm5w/8
http://nl.tinypic.com/r/5xlbfc/8

Bij voorbaat dank,
Erik

"If a messy desk is a sign of a messy mind, then a empty desk is ..."

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je aansluiting doe je goed. Bij de cross gaat het mis.
Die Marantz van je is voorzien van eigen inregelmogelijkheden, voor alle speakers inclusief de sub.
Volgens mij zit er ook audissey op die Marantz toch?
Wat je doet (staat ook in de handleiding van je Marantz volgens mij):
Sub op half volume zetten, cross vol open. Vervolgens draai je audissey, denk dat je de cyclus een keer of 3 moet herhalen. Dan regelt de Marantz het volume en de cross van de sub intern af en zou ie goed moeten klinken. Kun je hem ook zelf via de receiver bijregelen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• its_Lochii
Hoi The Eagle,

Harstikke bedankt voor je reactie! Er zit inderdaad zo'n microfoon bij.

Ik heb zojuist even een test gedaan met het volume bijna op een kwart (ik ben als de dood om hem op te blazen), maar dan gaat hij al als een gek te keer dus ik heb hem afgebroken. Als ik hem op half zet weet ik niet hoe het met de woofer af gaat lopen. Of ben ik nu "te bang" ?

Of kan ik ook handmatig iets aanpassen waardoor hij minder "raar" zou moeten gaan doen? Want de volledige test uit laten draaien op half volume vind ik enorm eng met dat kabaal. De woofer gaat echt als een gek tekeer!

Erik

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

Jag

Ok, eerst even een heel simpel testje

Sub zonder rca kabel, doet ie dan nog steeds gek? Of alleen als je hem aan de receiver hangt? Dan weet je of het aan de sub of receiver ligt

• its_Lochii
Zonder RCA is er niets aan de hand.

• Jag

Jag

En als het volume van de receiver dichtstaat (met sub aan receiver aangesloten), gaat ie dan ook tekeer?

• its_Lochii
Zojuist even willen proberen, maar de test met de microfoon heeft blijkbaar wel "iets" opgeleverd. Namelijk, dat hij niet meer pulseert. Het lampje gaat wel van rood naar groen (idle naar active) maar geeft nu verder geen kik. Ook als ik de rand van de woofer zachtjes met mijn vinger aanraak voel ik geen geweging.

Kan dit er dan weer mee te maken hebben dat ik tijdens de test de woofer niet hard genoeg heb gehad? (Ik zou verwachten dat de uitvoer naar de sub dan juist harder zou worden, maar dat terzijde).

(Ik ben erg voorzichtig, het laatste wat ik wil is de woofer opblazen. Het moet toch niet de bedoeling zijn dat je de volledige test uit moet laten draaien en dat de woofer als een gek te keer gaat? Ik veronderstel dat hier ook wel een handmatige manier voor is toch?)

Tijdens de test met de microfoon hoor ik de woofer wel het 'wob wob' geluid maken, gevolgd door een paar gepulseerde geluidjes waar ik over spreek.

[ Voor 8% gewijzigd door its_Lochii op 09-12-2014 20:30 ]

• Jag

Jag

Nou, dat kan niet komen omdat je sub te zacht stond. Ik snap nog niet zo goed wat het probleem was. Maar mocht het zich nog een keer voordoen: even testen of je sub ook herrie maakt met de volumeknop van de receiver dicht (zou niet moeten uiteraard).

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07-2025
Is er niet iets met je stroomtoevoer? Als in , heb je niet last van een aardlus waar je sub door begint te brommen?
Mijn Mordaunt Short sub gaf exact dezelfde problemen toen ik hem aansloot, bleek dat mijn versterker en mijn sub op 2 verschillende groepen aangesloten waren , waardoor er steeds een 50Hz ontlading plaatsvond .
Beide nu op dezelfde groep en klaar. Gebruikte receiver in mijn geval een Pioneer ...

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Ook vreemd. Subs en receivers zijn meestal geen klasse 1 apparaat, dus kan je ook geen spanningsverschil maken met 2 groepen.
Als ze wel randaarde hebben dan ligt het in je huis niet helemaal jofel

Ik heb mijn amp aan de pc groep waarvan ie zijn aarding krijgt en de sub aan de huiskamer groep die aarding via de amp heeft

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07-2025
Beide zijn geaard in mijn geval Mikayu , zowel de receiver als de sub.... Enige in de keten die ongeaard zijn zijn mijn mede8er 500x2 en Panasonic TV ..

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

• its_Lochii
Beide apparaten zijn aangesloten op dezelfde groep, weliswaar de ene direct op het stopcontact, de andere via een verlengdoos (omdat deze verder van de muur staat). Onze wandcontactdozen hebben geen randaarde. De stekker van de receiver heeft dit wel, maar dit herleidt dus nergens naar omdat de wandcontactdoos in de muur geen randaarde heeft. De subwoofer heeft een simpele 'platte' stekker zonder randaarde.

Ik zou vanavond eens kunnen kijken of ik mijn receiver op een ge-aarde contactdoos kan aansluiten; al zal ik dit wel met verlengdozen moeten doen vanuit de keuken of zo. De receiver werkt verder naar behoren, met de (passieve) speakers heb ik geen problemen.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Check ook of je receiver geen klasse 2 is. Een klasse 1 snoer past ook namelijk. Vreemd genoeg zat dat bij mijn versterker terwijl het ding geen aarde pin heeft

Als ie het nu goed doet zou ik het niet (voor niets) gaan proberen

• its_Lochii
Mikayu: Ik heb uberhaupt geen aarde in de wandcontactdoos dus dan maakt het alsnog niet uit denk ik.

Even opsommen tot dusver: Ik denk dat ik het elektrischiteitsnet kan uitsluiten. Na calibratie met de microfoon (wat ik overigens ongeveer op een kwart volume gedaan heb ipv op half volume omdat in het maar eng vond; wellicht dat ik het vanavond op half volume ga proberen) heb ik geen rare ripple meer in de woofer. Hij doet dan echter helemaal niets. Wel gaat het lampje van idle af, dus hij krijgt wel signaal binnen.

Ik heb nu net een factory reset gedaan en waarempel: de ripple is er weer. Het lijkt dus echt aan een setting op de receiver te zitten. Althans, dat zegt mijn gezond verstand. Wel kan ik concluderen dat hij wel de lage tonen wil maken: dit gaat op de muziek mee. Echter, is het geen lekkere bass maar echt een 'ripple' of zo. Je hoort de conus vibreren zeg maar. Een beetje als 'brrrrrrrrrrr'

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:12

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ik zou eens kijken wat er precies voor signaal uit je receiver komt en daaruit opmaken of je receiver wel helemaal okselfris is. Heb je iets van een actief logitech computer-setje staan of zo om eens te kijken wat er precies uit die output komt?

*De subwoofer output bedoel ik dan

[ Voor 7% gewijzigd door DominoNL op 10-12-2014 17:46 ]

• its_Lochii
DominoNL,
Nee helaas heb ik er niet zo een; ook niemand in mijn directe omgeving. Ik ga toch maar contact opnemen met de winkel; met de vraag of ik met zowel de sub als de receiver eens langs mag komen ergens volgende week. Ik ben namelijk een beetje ten einde raad en heb er weinig puf in om deze week nog eens twee avonden bezig te zijn met dingen proberen. Werkt niet goed op mijn humeur :p

Mocht iemand toch nog noodgrepen weten die mogelijk werken, dan hoor ik ze uiteraard graag. Proberen kan allicht.

Groet
Erik

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:18
Probeer deze unit eens?

Afbeeldingslocatie: http://djdj.nl/cat/l/ndcarnf01.jpg

Ik heb een Intel NUC die via de analoge output een belachelijke brom gaf op m'n speakers. Met de ground loop isolator nergens last meer van.

10 euro bij allekabels geloof ik. 5 euro via Ebay, maar dan moet je er lang op wachten.

• The Eagle

The Eagle

Schiet me ineens iets te binnen. Ik had ook ooit zoiets toen ik voor het eerst een sub aansloot.
Wat je doet: koppel de sub van de receiver af. Stel je speakers in op 5.0. Draai vervolgens de Audissey inregeling. Dan de sub er aan, op half volume en cross op vol zetten, receiver instellen op 5.1 en weer audissey draaien.
Denk dat dat wel werkt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 20:47

Twarp

just grin...

Ik ken dit probleem, ik heb ook een Canton Sub (hele set overigens) Ik heb het signaal via 5 meter glasvezel, toslink encoder en decoder elektrisch gescheiden van de receiver. Nu geheel brom vrij.

:)

Meh ...

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:12

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ja maar jongens, de beste man heeft toch geen probleem met een kleine brom..? Als ik hem mag geloven stort z'n halve huis in als hij de subwoofer zonder signaal op maar een kwart van het volume zet. Als dit zich niet voordoet als de subwoofer niet is aangesloten kan ik me alleen maar voorstellen dat er iets helemaal mis is met de receiver en deze een of ander raar/verkeerd signaal naar die subwoofer aan het sturen is.

Als hij nou zou vertellen dat alles prima werkt, maar dat als er geen geluid is hij een beetje last heeft van een aarde-brom dan zou het bovenstaande misschien werken inderdaad, hoewel die ground-isolator een beetje als hocus-pocus klinkt..

• its_Lochii
Het halve huis in elkaar storten is een beetje kort door de bocht, maar de conus begint op kwart volume al zo ver heen en weer te gaan dat ik het niet durf om hem verder te draaien.

Hij lijkt wel geluid te willen weergeven, alleen de bass klinkt gewoon brommend. Net alsof hij alleen maar een signaal van 40-50hz wil weergeven of iets dergelijks. Ik heb inmiddels contact gehad met de winkel en zal er begin volgende week met de volledige set langs gaan om het daar even na te laten kijken. De uitkomst zal ik uiteraard hier even achter laten!

• its_Lochii
Oke, even een update voor de geïnteresseerden :)

Vanmiddag terug geweest naar de winkel. Alles aangesloten en inderdaad: de subwoofer maakt een raar geluid. De medewerker haalde een nieuwe sub uit de voorraad om te testen; was nog bezig met het een en ander instellen, en ineens viel de receiver uit. Geen goed teken, maar in ieder geval gebeurt er iets wat niet hoort. Dit heeft hij overigens hier thuis nog niet gedaan dus dat was voor het eerst. Dit bleef hij vervolgens maar uitvallen.

Andere receiver er bij gepakt (in combinatie met de inmiddels 3e subwoofer) en dat werkte naar behoren. Vervolgens de subwoofer erbij gepakt die ik zelf al had (de 2e dus) en die aangesloten op de test receiver die ze daar hadden. Ook deze sub deed nu raar. Kortom: ook deze subwoofer heeft het loodje gelegd.

Nu is het vermoeden het volgende: de receiver is niet 100% geweest en heeft (door welke reden dan ook) twee subwoofers naar de gallemiezen geholpen. De derde hebben we niet durven aansluiten op de receiver (het zijn geen goedkope beestjes).

Ik ben in ieder geval naar volle tevredenheid geholpen, dat mag zeker gezegd worden.

• The Eagle

The Eagle

Dus nieuwe receiver en nieuwe sub meegekregen neem ik aan? :)

Pagina: 1