Geen optische audio meer uit TV??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Hallo allemaal. Ik zit met het volgende probleem, en ik ben zo'n beetje aardig wanhopig aan het worden, want ik snap er niets meer van. Ik heb van de ene op de andere dag ineens geen geluid meer uit de optische uitgang van de TV tijdens normaal televisie kijken. Ik heb de volgende setup:

- Samsung LED TV UE40F5000 (2x HDMI aansluiting)
- Amino HD settopbox/recorder (zit op eerste HDMI aansluiting)
- onbekend merk HDMI switch (zit op tweede HDMI aansluiting)
- LG BH7240C Home Theater (middels HDMI verbonden met HDMI switch, TOSLINK naar TV voor audio)
- Google Chromecast (middels HDMI verbonden met HDMI switch)

Het volgende is het geval. Zet ik de TV en de HD ontvanger aan, dan gaat de HT automatisch mee (dus de TOSLINK verbinding werkt). Normaal gesproken krijg ik dan na een paar seconden geluid van de TV via de HT. Tot vandaag, want ineens werkt het niet meer. In de settings van de TV gebruik ik External Speaker. En nu komt het:

- Chromecast werkt prima. Beeld op TV, geluid via HT.
- Blu-Ray werkt prima. Beeld op TV, geluid via HT.
- Bluetooth/CD/FM etc, alles werkt, geeft netjes geluid via HT.
- Zet ik de TV op TV Speaker, dan heb ik gewoon geluid via de TV.
- Zet ik hem weer op External Speaker, dan is het stil.

Deze setup heeft weken/maanden tot grote tevredenheid gewerkt, maar sinds vandaag is het ineens afgelopen. Ik heb de software op HT en HD ontvanger al geupdate, alle kabels losgehaald en opnieuw verbonden, alles zonder resultaat. Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken, dus ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Alvast bedankt.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Ik heb een zelfde probleem gehad met TV->DAC, bleek de kabel.

Optische kabels zijn heel gevoelig voor breuk/buiging, zeker bij de connectoren. Er komt wel versmeert licht door, een apparaat kan het ook herkennen als signaal, maar kan het niet decoderen.

Probeer eens tijdelijk een andere (hoeft geen dure/exotische) toslink kabel om te kijken of het probleem dan is verholpen. Leg hem zo vrij mogelijk.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Vandaag een nieuwe optische kabel gekocht, dit heeft helaas niets opgeleverd.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Spijtig dat dat geen soelaas heeft geboden!
Misschien stof/vuil op de zender/ontvanger?