Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heey,

Ik heb een tijd terug een 5.1 home cinema set gekregen.
Deze heeft echter alleen een aux input waardoor het geluid max 2.1 is.

De speakers zijn als aangegeven in de afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/wa04nqw5n/amplifier.png

Nu komt er binnenkort een moederbord in huis dat 7.1 ondersteund
en had ik dus graag gebruik gemaakt van de 5.1 mogelijkheid van de speakers.
output van het moederbord:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1399451758.jpeg
Link naar het Moederbord

Nu was mijn vraag hoe kan ik deze aansluiten op de speakers.
Het lijkt mij namelijk sterk dat de versterker van het moederbord krachtig genoeg is om de speakers direct aan te kunnen sturen.
Is er een goedkoop alternatief voor het aansluiten van de speakers en zodat ik toch gebruik kan maken van 5.1?
En mocht een versterker nodig zijn dan hoeft die eigenlijk alleen maar input via de pc door te voeren naar de speakers alle overige functionaliteiten zijn dan overbodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2014 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit is afhankelijk van de input's van je 5.1 set.

De meeste duurdere sets hebben naast aux ook een optical of spdif ingang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze heeft echter alleen een aux input waardoor het geluid max 2.1 is.
Deze inputs zitten helaas niet op de versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 10:49
Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 16:09:
[...]

Deze inputs zitten helaas niet op de versterker
Dan kun je helaas alleen stereo praten met je installatie.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat voor home cinema set heb je uberhaupt? Mijn glazen bol is stuk en merk en type lijken me redelijk esentiele informatie. Een link naar de handleiding en/of wat plaatjes zou handig zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
chaoscontrol schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 16:18:
[...]

Dan kun je helaas alleen stereo praten met je installatie.
Daar was ik me al van bewust. Nu was mijn vraag dan ook hoe ik wel 5.1 ermee kan praten.
kan dit direct via het moederbord de speakers aansturen? of moet daarvoor een 5.1 versterker worden aangeschaft? (die zijn nogal prijzig aangezien er allemaal functionaliteit bijkomt die niet relevant is voor alleen het doorgeven van de audio)
The Eagle schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 16:19:
Wat voor home cinema set heb je uberhaupt? Mijn glazen bol is stuk en merk en type lijken me redelijk esentiele informatie. Een link naar de handleiding en/of wat plaatjes zou handig zijn :)
het merk kan ik je vertellen het is een LG home cinema set Het type kan ik op dit moment niet achterhalen maar ik zal dit thuis nakijken
maar ik denk dat de specificaties van de speakers op dit moment relevanter zijn aangezien de versterker niet meer biedt dan 2.1 :'(

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2014 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2014 16:27 . Reden: samengevoegd met vorige post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 00:42

Arjan A

Cenosillicafoob

Dan snap ik alleen niet waarom er 5.1 out op zit, als er geen 5.1 in kan.
Zitten er niet wat tulp-aansluitingen aan, waarmee je de andere speakers geluid kan geven?

In dat geval kan je het moederbord zo configureren dat het 5.1 geluid analoog wordt doorgegeven via 3 jack-aansluitingen.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Arjan A schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 16:27:
Dan snap ik alleen niet waarom er 5.1 out op zit, als er geen 5.1 in kan.
Zitten er niet wat tulp-aansluitingen aan, waarmee je de andere speakers geluid kan geven?

In dat geval kan je het moederbord zo configureren dat het 5.1 geluid analoog wordt doorgegeven via 3 jack-aansluitingen.
Dit omdat de versterker wel dvd's kan afspelen.
Dus zodat je films wel 5.1 kunt luisteren.
Denk ook dat het al een vrij oude versterker is maar de speakers geven nog prima geluid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 08:06
Het is waarschijnlijk zo'n alles in 1 DVD setje waar je een aantal jaren geleden mee werd doodgegooid. Kunnen inderdaad alleen 5.1 afspelen d.m.v. de ingebouwde DVD speler. Met andere woorden je kan hiermee dus geen 5.1 vanaf je pc mee afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 10:49
The big J schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 16:38:
Het is waarschijnlijk zo'n alles in 1 DVD setje waar je een aantal jaren geleden mee werd doodgegooid. Kunnen inderdaad alleen 5.1 afspelen d.m.v. de ingebouwde DVD speler. Met andere woorden je kan hiermee dus geen 5.1 vanaf je pc mee afspelen.
Die hadden over het algemeen ook niet hele goede speakers en ben je denk ik (goedkoper) klaar met een PC 5.1 setje van Logitech o.i.d.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
chaoscontrol schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 17:01:
[...]

Die hadden over het algemeen ook niet hele goede speakers en ben je denk ik (goedkoper) klaar met een PC 5.1 setje van Logitech o.i.d.
de speakers zijn dik in orde! ;)
moet waarschijnlijk alleen dan een versterker hebben maar dan zo basis mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Dan via marktplaats een 5.1 receiver op de kop tikken. Dan zijn je problemen opgelost. Als t even kan een exemplaar met HDMI. en als je ook LG speakers hebt wees lief met t volume :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:24

FeaR

In GoT we trust

Smithkj schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 18:12:
Dan via marktplaats een 5.1 receiver op de kop tikken. Dan zijn je problemen opgelost.
En hoe gaat hij de passieve subwoofer dan aansluiten? 99,9% van de gewone receivers verwacht een actieve subwoofer en heeft daar een Pre-Out voor.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ja, goed punt. Had ik niet bij stilgestaan. 5.0 set dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
FeaR schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 18:14:
[...]

En hoe gaat hij de passieve subwoofer dan aansluiten? 99,9% van de gewone receivers verwacht een actieve subwoofer en heeft daar een Pre-Out voor.
Via de fronts

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Er zijn ook wel versterkers met een passieve subwoofer out, Onkyo heeft er ook een aantal.

http://hificorner.nl/hifi...nema/onkyo-ht-s3505-zwart

Deze is met speakers, wellicht dat je hem ergens ook zonder kunt krijgen.

Verder denk ik dat je speakers ook te wensen over laten, het lijkt mij daarom verstandiger om even lekker door te sparen en voor een mooie set te gaan met Actieve subwoofer en HDMI/Optical

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dan moet je de fronts op Full Range instellen waardoor je het gehele frequentiebereik naar de "subwoofer" stuurt, iets wat zeker af te raden is aangezien dergelijke subwoofers niets van een ingebouwde crossover of filters hebben. Om over afstelling van subwoofer en speakers nog maar te zwijgen.

Dan zou de keuze beter zijn om een Pioneer receiver te nemen uit de VSX-S reeks die ook passieve subwoofers ondersteunt en waarvan ik weet dat ze los te krijgen zijn. Of je zal de subwoofer simpelweg moeten vervangen. Natuurlijk kan je gaan werken met losse versterkers en crossovers voor de passieve subwoofer uit de set maar ik zou het afraden om ook maar een cent uit te geven aan dat soort setjes. Betere kwaliteit haal je in huis door geld uit te geven aan vervanging.
NL_Scratch schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:23:
Er zijn ook wel versterkers met een passieve subwoofer out, Onkyo heeft er ook een aantal.

http://hificorner.nl/hifi...nema/onkyo-ht-s3505-zwart

Deze is met speakers, wellicht dat je hem ergens ook zonder kunt krijgen.
Soms komen die receivers los voorbij, gaat dan veelal om restanten van kant en klare setjes. Maar het is in dit geval zeker een optie als je ze tegen komt. Wellicht nog goedkoper dan de Pioneer die ik noemde.

[ Voor 31% gewijzigd door FeaR op 10-12-2014 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Ik nam even aan dat een low-pass-filter op een subwoofer redelijk standaard is. Een een crossover op een receiver al helemaal? Zolang je die twee gelijk houdt lijkt me dat er niks aan de hand is.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als ik de tekening bekijk hebben we hier te maken met een standaard dertien in een dozijn setje wat inhoudt dat de crossover in de receiver vast staat en de subwoofer niets meer dan een iets groter uitgevallen speaker is. Doordat de receiver alles filtert hoeft er in de subwoofer dan geen LPF te zitten, scheelt weer kosten.

Crossover op een receiver is standaard, echter is dat de crossover voor naar de dedicated subwoofer uitgang en geldt dus niet als je de subwoofer op de terminals van de fronts aan gaat sluiten. Als je op dezelfde terminals aan gaat sluiten heb je eigenlijk al niets meer met de crossover te maken. Als de subwoofer iets van instellingen zou hebben zou je iets kunnen regelen door fronts en subwoofer op dezelfde terminals te zetten, High Level aansluiten dus eigenlijk, maar met dit soort setjes is dat niet het geval. Ik zou er op die manier in ieder geval niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus direct aansluiten op het moederbord is geen optie?(geen idee hoe de versterking daarbij werkt)
en een goedkope versterker kennen ze niet als oplossing. dus dan zal ik voorlopig blijven genieten van het lekkere 2.1 geluid dat er voortkomt uit de set
Pagina: 1