Samba via SSH tunneling: krijg portproxy niet werkende

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-03 08:01
Beste Tweakers,

Op ons bedrijf werken wij met een Ubuntu server waarop Samba draait. Nu wil ik ook vanaf externe locaties gebruik kunnen maken van de Samba shares. Dit wil ik gaan doen via SSH tunneling. Het opzetten van een SSH tunnel moet worden gedaan op een desktop welke draait op Windows 7 64bit. De SSH tunnel wordt gedaan via PuTTy.

Bij het opzetten hiervan heb ik gebruik gemaakt van de volgende uitgebreide handleiding.

Instellingen Windows 7 64 bit:
Zoals beschreven in de handleiding heb ik keurig een Loopback netwerkadapter opgezet, die alleen gebruik maakt van TCP/IPv4. De opties Client for Microsoft Networks en File and printersharing staan uitgeschakeld. Ook heb ik NetBIOS over tcp/ip uitgeschakeld.

Om te zorgen dat de smb driver geen roet in het eten gooit, wordt het automatisch opstarten hiervan uitgeschakeld via het commando:
code:
1
sc config smb start= demand

Vervolgens zet ik een portproxy regel op middels het commando:
code:
1
netsh interface portproxy add v4tov4 listenaddress=10.255.255.1 listenport=445 connectaddress=10.255.255.1 connectport=44445

Met behulp van het volgende commando zie ik dat de regel goed is geconfigureerd:
code:
1
netsh interface portproxy show v4tov4

Vervolgens zorg ik ervoor dat de smb driver automatisch tijdens het opstarten van de pc gestart wordt. Dit wordt gedaan via de taakplanner. Dit werkt allemaal goed en heb ik geverifieerd via het commando:
code:
1
sc query smb

Het probleem
Bij het testen of portproxy goed is ingesteld zie ik dat het fout gaat. Ik test portproxy via het volgende commando:
code:
1
netstat -an | find ":445"

Wat er zou moeten staan is:
code:
1
TCP   10.255.255.1:445   0.0.0.0:0   LISTENING

Echter wat ik krijg te zien:
code:
1
TCP   0.0.0.0:445   0.0.0.0:0   LISTENING

Wat heb ik geprobeerd:
  • Windows firewall uitgeschakeld
  • portproxy gereset (commando: netsh interface portproxy reset) en opnieuw regel geprobeerd toe te voegen.
  • Het automatisch starten van de service fdrespub uitgeschakeld via het commando: sc config fdrespub start= demand
  • Gezocht op internet. Op internet zie je dat dit probleem vaker voorkomt, echter niemand geeft er een goed antwoord op.
  • Bij deze jullie hulp gevraagd ;)