Noob-bestendige pc bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:20
Ik heb 4 pc's van gezinsleden zelf gebouwd en in beheer. Nu ik verder weg ben gaan wonen, zoek ik een oplossing die minder onderhoud vergt. Mijn met computers niet zo handige broer heeft ruim budget voor een nieuwe pc. Probleem is dat hij (onbewust) alles installeert wat los en vast zit. Als ik na een maand kom kijken, staat Windows vol met registry cleaners en staan er vier extra balken in de browser. Ik wil hem iets laten kopen wat minder onderhoud vergt. Hij moet wel programma's als de belastingdienst kunnen installeren.

Wat ik kan: pc's bouwen, partitioneren, windows, drive image maken, Linux installeren.
Wat ik (nog) niet kan: beheersrechten in Windows beperken, linux en OSX repareren als het niet meer werkt.

Vraag is wat handig is:
1. Een nieuwe Windows bak bouwen en zo nu en dan een image van de c-schijf terugzetten.
2. Idem, maar hem beperkte beheersrechten geven plus het beheerderswachtwoord met de waarschuwing die niet lichtvaardig in te voeren.
3. Een ander besturingssysteem of dual boot.
4. Een Mac met OSX. Komt hij daar uit zonder hulp van mij? Want ik ken het niet...

Edit: gekozen voor optie 2. Zie mijn bericht hieronder voor een vervolgvraag daarover.

[ Voor 14% gewijzigd door pmeter op 11-12-2014 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Volgens mij kun je met rechten beperken een hele hoop doen. Alleen al .exe's beperken scheelt al de helft.
Daarnaast zou je een image kunnen doen die iedere boot weer terug gaat, maar dan kan hij dus helemaal niets installeren.

Maar los van dit alles: opvoeding is stap 1. Ander besturingssysteem gaat net zo hard fout op een gegeven moment, dus dat lost niets op.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Zware aanpak, zou ik doen als geen andere optie werkt.
2. Ik zou hier voor gaan, geef hen een account met beperkte rechten, waardoor alleen de beheerder software mag installeren. Wil iemand een keer een programma toevoegen, kan hij jou vragen, of je geeft hen het password als je hen daarmee vertrouwd.
3. Verhelpt je problemen niet.
4. Kan ik je afraden, heb je nog meer werk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tsja, als hij akkoord gaat met een dichgetikte PC moet je je broer gewoon geen adminaccount geven maar een useraccount (Windows). Dan gaat dat installeren van troep oook niet zo snel. En als hij dan toch wat wil installeren doe jij dat voor hem (teamviewer oid).

Maar goed, ik vind dat allemaal nogal wat. Immers, zijn geld, zijn PC, zijn verantwoordelijkheid. Ik zou eerder gewoon afspraken met hem maken dat jij best die PC wil bouwen en installeren, maar dat hij zelf verantwoordelijk is voor de rotzooi die hij maakt en hij dus niet van jou mag verwachten dat je bij problemen wel komt aandraven. Opvoeding dus.

Overigens kan je de hoeveelheid troep beperken door goede Antivirus / Antimalware software mee te installeren, plus bijvoorbeeld software als Unchecky.

[ Voor 17% gewijzigd door rodie83 op 09-12-2014 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamadingdong
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 22:42
Maar de vraag is alleen, als je dan kiest voor beperkte rechten, ben je dan niet continu bezig met teamviewer en dergelijken. Ik denk dat je dan weer veel tijd kwijt bent aan beheer. Ik zie maar één oplossing: leren wat wel en niet te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
Bedankt voor alle antwoorden. Hij installeert eerder per ongeluk dingen en zou akkoord gaan met beperkte rechten. Ik zou overigens gewoon het beheerderswachtwoord aan hem geven en hem vragen om dat wachtwoord alleen in te voeren als hij zeker is en bij twijfel mij te bellen. 'Opvoeding' en vertrouwen lijkt me het beste uitgangspunt.

Alleen weet ik nog weinig van de mogelijkheden van veiligheidsbeheer (rechten beperken) in Windows. Om een RTFM te voorkomen :P : een linkje naar een handige tutoral volstaat. Ik stel de vraag hier omdat er misschien verschillende manieren zijn om het te doen die niet alle even handig zijn. Ik kan me voorstellen:
1. Het aanmaken van een useraccount zonder administrator rechten.
2. Extra instellingen zoals het blokkeren van het downloaden van executables. Wat is aan te raden?
3. Third-party software om e.e.a. achter een wachtwoord te zetten.

Ook wil ik dat Windows zo weinig mogelijk vragen stelt over updates en andere zaken. Is software als Ninite en Sumo aan te raden om third party software automatisch te updaten?

Verder installeer ik Kaspersky Internet Security. Is daarnaast nog iets handig voor veiligheid? Meer concreet: bestaat er anti-malware software die zo min mogelijk vragen stelt? Ik krijg m'n moeder al regelmatig aan de lijn terwijl ze schermmededelingen voorleest :)

[ Voor 44% gewijzigd door pmeter op 09-12-2014 14:09 . Reden: Uitvoeren van executables gewijzigd in het downloaden ervan. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
pmeter schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:11:
Bedankt voor alle antwoorden. Hij intalleert eerder per ongeluk dingen en zou akkoord gaan met beperkte rechten. Ik zou overigens gewoon het beheerderswachtwoord aan hem geven en hem vragen om dat wachtwoord alleen in te voeren als hij zeker is en bij twijfel mij te bellen.

Alleen weet ik niets van de mogelijkheden van beheer hierover. Zijn er verschillende opties als ik me hierin ga verdiepen? Ik kan me voorstellen:
1. een useraccount met zonder administrator rechten.
2. extra instellingen zoals het blokkeren van exe: waar doe je dat soort dingen?
3. third-party software om e.e.a. achter een wachtwoord te zetten.

Ook wil ik dat Windows zo weinig mogelijk vragen stelt over updates en andere zaken. Is software als Ninite en Sumo aan te raden om third party software automatisch te updaten?

Verder installeer ik Kaspersky Internet Security. Is daarnaast nog iets handig voor veiligheid? Meer concreet: bestaat er anti-malware software die zo min mogelijk vragen stelt? Ik krijg m'n moeder al regelmatig aan de lijn terwijl ze schermmededelingen voorleest :)
Als het gewoon om Windows gaat is het voldoende om een useraccount aan te maken en het wachtwoord van het administratoraccount naar voorkeur in te stellen. Bij de installatie van programma's zal naar dat wachtwoord worden gevraagd.

Het blokkeren van .exe bestanden moet je niet willen, al kan dat vast. Je moet dan namelijk ook alle wél vertrouwde .exe bestanden gaan opgeven. Dat vraagt om beheer en dat beheer wil je dus niet.

Windows update kan je instellen dat ie automatisch download en automatisch instaleert. Het enige waar je dan mee geconfronteerd wordt is de melding dat je de PC opnieuw moet opstarten, en dat lijkt me in principe gewenst. Overigens, als je elke dag netjes de PC aan en uitzet zal je dat ook niet zo vaak zien.

Ik zou verder geen 3rd partysoftware installeren om zaken achter een wachtwoord te zetten. Wel zou ik Malwarebytes Anti-Malware naast Kaspersky installeren (licentie nemen!). Volgens mij is dat programma zodanig in te stellen dat alles automatisch verwijderd kan worden. Vervolgens kan ook Unchecky nog worden geinstalleerd: dit programma zorgt ervoor dat bij de installatie van programma's automatisch de vinkjes worden uitgezet voor het installeren van bijbehorende troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 10:09
1 Zelf niks doen en je laat je broer het maar zelf oplossen, indien hij geen zin heeft om het te leren.
Laat hem gewoon de pc naar een winkel brengen, 50 euro betalen, om problemen op te lossen.

of
2 Linux is toch beter. Je zult sommige dingen moeten leren, maar voor niks wetende gebruikers is het toch beter. Dit natuurlijk indien je geen windows software moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
jan99999 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:25:
1 Zelf niks doen en je laat je broer het maar zelf oplossen, indien hij geen zin heeft om het te leren.
Laat hem gewoon de pc naar een winkel brengen, 50 euro betalen, om problemen op te lossen.
Ik mag m'n broer heel graag en hou zijn pc met liefde soepel draaiend. Hij heeft weer andere kwaliteiten waar ik de vruchten van pluk. Ik stel hier alleen wat vragen omdat ik verder weg woon en niet makkelijk even langs kan komen.

[ Voor 7% gewijzigd door pmeter op 09-12-2014 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

pmeter schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:11:
Bedankt voor alle antwoorden. Hij intalleert eerder per ongeluk dingen en zou akkoord gaan met beperkte rechten. Ik zou overigens gewoon het beheerderswachtwoord aan hem geven en hem vragen om dat wachtwoord alleen in te voeren als hij zeker is en bij twijfel mij te bellen. 'Opvoeding' en vertrouwen lijkt me het beste uitgangspunt.
Je kan ook bij hem een teamviewerclient instaleren en toegang aan je eigen account toestaan, dan kan hij bij problemen/vragen bellen en kun je het hem zo laten zien en uitleggen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:03
pmeter schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:28:
[...]

Ik mag m'n broer heel graag en hou zijn pc met liefde soepel draaiend. Hij heeft weer andere kwaliteiten waar ik de vruchten van pluk. Ik stel hier alleen wat vragen omdat ik verder weg woon en niet makkelijk even langs kan komen.
Voor dat laatste vooral Teamviewer installeren. Heb het ook geïnstalleerd bij mijn opa's en oma's. Zelf even meekijken scheelt zeeën van tijd in plaats van gaan proberen te raden wat ze nu voor zich zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:32

TheVMaster

Moderator WOS
Welke windows versie gebruikt hij nu....? Je kunt sinds Windows 8 ook heel eenvoudig een Refresh van je systeem doen (eventueel met behoud van de applicaties die achteraf geinstalleerd zijn). Maar in jouw geval denk ik inderdaad dat een beperkt account makkelijker te regelen is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
TheVMaster schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:47:
Welke windows versie gebruikt hij nu....? Je kunt sinds Windows 8 ook heel eenvoudig een Refresh van je systeem doen (eventueel met behoud van de applicaties die achteraf geinstalleerd zijn). Maar in jouw geval denk ik inderdaad dat een beperkt account makkelijker te regelen is..
Hij zal Windows 8.1 gaan gebruiken. Die Refresh klinkt als een handige optie, alleen schijnen zaken als bestandsassociaties (welk programma opent standaard een jpg / mp3 etc) gereset te worden. Als het systeem ondanks beperkte rechten niet meer lekker loopt, lijkt het terugzetten van een image van de c-schijf met Acronis True Image mij daarom handiger. Uiteraard nadat alle privébestanden, favorieten etc. op de d-schijf veilig zijn gesteld.

Als er nog tips zijn, is dat welkom. Zo zou het handig zijn als exe bestanden zonder meer kunnen worden uitgevoerd, maar dat exe bestanden pas na het invoeren van een wachtwoord kunnen worden gedownload. Regel ik zoiets op browserniveau in IE, Chrome en Firefox afzonderlijk, of ergens centraal in Windows? Of in een third party app zoals Kaspersky Internet Security? Via google vind ik hier weinig bruikbare informatie over.

[ Voor 25% gewijzigd door pmeter op 10-12-2014 13:03 ]

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Zeker geen waterdichte oplossing maar : http://unchecky.com/

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via gebruikersaccount in Windows zou je ook wel het een en ander moeten kunnen regelen lijkt me. Sowieso moet je de gebruiker niet laten werken met het admin account ook al heeft hij wel het wachtwoord. Je kunt bij een normaal gebruikersaccount instellen dat software niet mag worden geïnstalleerd. Zie: http://www.mechbgon.com/srp/

Met access control en permissies kun je de gebruiker nog verder beperken. Dat komt ook terug in bovenstaande post waarbij wat loopholes verderop in de pagina worden gedicht. Onder meer op 64-bit systemen en bij gebruik van Windows 8. Je moet alleen kijken hoe ver je het wilt voeren natuurlijk. Als hij nauwelijks iets installeert dan heb je er niet veel werk aan, als hij dat wel doet dan wel :).

Een licentie aanschaffen van Malwarebytes Anti-Malware kan ook nuttig zijn. Dan heb je je AV, Unchecky en MBAM met PUP bescherming en dergelijke aanstaan. De kans dat malware en andere ongewenste software dan wordt geïnstalleerd wordt sterk verminderd.

Hoe je in IE tegen kunt gaan dat er exe bestanden worden gedownload: http://superuser.com/ques...-file-downloads-in-chrome Het antwoord gaat over URL Security Zones. Een flag die hij niet noemt in zijn antwoord is 'URLACTION_SHELL_FILE_DOWNLOAD' die lijkt me ook relevant. De regels zouden ook van toepassing moeten zijn op Chrome.

Windows AppLocker alleen bij Windows 8 Enterprise dus dat is geen optie: http://www.thewindowsclub...locker-step-by-step-guide

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2014 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:15
Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 20:37:
Als je Windows 8 Pro of hoger hebt kun je Windows AppLocker gebruiken: http://www.thewindowsclub...locker-step-by-step-guide
Applocker zit (helaas) alleen in de Enterprise edities van Windows 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killah_Priest schreef op zondag 14 december 2014 @ 02:40:
[...]

Applocker zit (helaas) alleen in de Enterprise edities van Windows 8
Aangepast :).
Pagina: 1