RAM voor HP Elitebook 8560w

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucleo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 15:05
Ik zoek een?
Uitbreiding van mijn RAM op laptop HP elitebook 8560w (van het laptopproject tudelft 2011-2012).
Nu zit er één module van 4GB in met nog 3 vrije slots:

• Manufacturer: Hynix/Hyundai
• Capacity: 4294967296
• PartNumber: HMT351S6BFR8C-H9
• SerialNumber: 588CAE8E
• Datawidth: 64
• Formfactor 12

Wat is je budget?
rond de €100

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Crosair of kingston heb ik goede ervaringen mee.
Kan deze laptop een sneller geheugensnelheid aan?
Doet deze laptop aan dual channel mode? En klopt het dat het niet meer werkt als je 3 reepjes hebt waar er maar 2 van in dual channel mode werken?
Minimaal 8GB RAM, meer is altijd mooi meegenomen.
RAM modules van het zelfde merk/type gebruiken om problemen te voorkomen??

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Windows 7 64bit HP Elitebook 8560w (met dvd-drive vervangen door samsung 840 evo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 488686

Hoi,

Voor de 8560w heb je 1333 MHz SO-DIMM SDRAM nodig (type PC-10600). SO-DIMM geeft aan dat het kleinere reepjes zijn dan standaard DIMM, wat in desktops zit. Je kan er wel snellere reepjes in zetten, maar RAM klokt altijd terug naar de snelheid van de langzaamste module.
Ze zijn te krijgen voor een tientje per GB ongeveer. Ik heb er zelf twee jaar terug een reepje van ICIDU van 4GB in mijn 8560w bijgeprikt, geen enkel probleem. Zit nu 2 x 4 GB in, werkt in dual channel.

Voor 100 euro kun je dus 8 GB halen, wat je het best kan opdelen in blokken van 4 GB. Die twee kun je dan in twee verschillende RAM slots plaatsen. Aan de onderkant van de laptop zitten twee vrije slots, en onder het toetsenbord nog twee, waarvan een vrij.

Op bovenstaande manier kan data via twee verbindingen lopen in plaats van via één verbinding. Dat is de reden dat dual channel sneller is.

Volgens mij staan er op Youtube wel wat tutorials hoe je extra RAM in deze laptop kunt plaatsen.

Succes!

Groeten Henry

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 488686 op 24-12-2014 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil.bean
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-06 23:50
Oude discussie, ik weet het..

Maar wel over precies het goede onderwerp. Ik heb ook de 8560w, maar dan van het UTwente notebookproject. Wil die wel eens een keer gaan upgraden.

SSD in dvd-drive slot staat vast, maar is een RAM upgrade ook handig? Ik gebruik nu tijdens normale bezigheden redelijk consequent 70-75 procent RAM. Dat is zonder bijvoorbeeld Photoshop of Matlab open. Geheugenvreter Firefox neemt wel een hoop voor zijn rekening. Ga ik er echt in prestaties op vooruit bij multitasken? Of beter gezegd, zijn jullie er op vooruit gegaan?

Zag dit setje op V&A staan, moet als het goed is werken lijkt me? Of is een nieuw setje beter? 40 euro vind ik sowieso teveel omdat ik geen garantie heb en voor 20 meer een nieuwe set heb..

[ Voor 8% gewijzigd door Evil.bean op 01-03-2015 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Evil.bean schreef op zondag 01 maart 2015 @ 13:09:
Oude discussie, ik weet het..

Maar wel over precies het goede onderwerp. Ik heb ook de 8560w, maar dan van het UTwente notebookproject. Wil die wel eens een keer gaan upgraden.

SSD in dvd-drive slot staat vast, maar is een RAM upgrade ook handig? Ik gebruik nu tijdens normale bezigheden redelijk consequent 70-75 procent RAM. Dat is zonder bijvoorbeeld Photoshop of Matlab open. Geheugenvreter Firefox neemt wel een hoop voor zijn rekening. Ga ik er echt in prestaties op vooruit bij multitasken? Of beter gezegd, zijn jullie er op vooruit gegaan?

Zag dit setje op V&A staan, moet als het goed is werken lijkt me? Of is een nieuw setje beter? 40 euro vind ik sowieso teveel omdat ik geen garantie heb en voor 20 meer een nieuwe set heb..
Maak toch maar beter je eigen topic aan. Dat laat ik aan de mods.

Wat betreft SSD, je zet beter de HDD in de DVD-drive en de SSD op de daarvoor voorziene plaats. Reden daarvoor is dat DVD-drives helemaal niet snel zijn en daarom nog al eens aangesloten zijn op trage SATA poorten (SATA 1 soms zelfs).

En wat betreft geheugen, wat is je geheugenverbruik met Matlab of Photoshop open dan wel? Als je niet aan 100% komt, dan heeft meer geheugen toch geen zin? Als je echt iets geheugen intensief moet doen, sluit dan wel best wat Firefox tabs. Het is ook al jarenlang mode om browsers ervan te beschuldigen geheugenvreters te zijn, maar eerlijk is dat toch niet als je zelf meerdere, vaak zelfs tientallen, tabs tegelijk open zet. Besef dan toch ook dat je net zoveel instances van die browser aan het draaien bent, en dat websites anno 2015 nu eenmaal zwaarder zijn dan 10 jaar geleden. Chrome is ook een geheugenvreter, dus wat zou je anders gaan gebruiken. Browsers met veel functionaliteit zijn nu eenmaal wat zwaarder.

Nu is 8GB RAM of meer wel geen overbodige luxe meer met de programma's die je eerder noemde, dus een upgrade zal waarschijnlijk wel zinvol zijn.

€40 voor gebruikte hardware is inderdaad een beetje te veel, de verkoper moet maar beseffen dat er geen garantie op is en dat gezien de ouderdom 50% van de momentele nieuwprijs een goede prijs is (oftewel dus €35 ongeveer).

Ik zou dit aanbod ook overwegen V&A aangeboden: Kingston KTA-MB1333/4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil.bean
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-06 23:50
Over die setup heb ik ook nagedacht. Beetje onderzoek wees echter uit dat de SATA poort van de DVD drive ook SATA III is. Dus in principe geen verschil. Ik dacht ook dat de HDD tray in de 8560w een soort schok-/valbeveiliging heeft. Dat heeft een SSD niet nodig dus leek me handig om te laten zitten.

Met die programma's open loopt het hard op. Ik verwacht ook vooral verschil omdat mijn geheugen dan in dual channel kan werken ipv het huidige single channel met één 4GB reepje. Het lijkt me overigens beter om een compleet setje te kopen he?

Tabs sluit ik altijd z.s.m. in Firefox. Ik heb gemerkt dat ik enigzins allergisch ben voor grote hoeveelheden tabs open. Dat is het eerste dat ik aanpak als ik op iemand anders PC zit.

Ik zal de V&A eens in de gaten houden.

Bedankt voor je reactie iig. Ik zie wel even wat de mods er van vinden.