Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 08:53
Goedenavond,

Misschien een beetje een raar topic op een rare plek, maar ik wist echt niet hoe ik het anders moest plaatsen :P

Momenteel ben ik een beveiligingscamera aan het selecteren, met een eis voor wat betreft de 'groothoek'. Bij normale foto- en videospullen kun je gewoon de 35mm-equivalente brandpuntsafstand berekenen, maar dat gaat bij deze dingen niet. Ook staat er bij een kijkhoek vaak niet gespecificeerd of deze horizontaal of diagonaal gemeten is.

Er zijn van de meeste camera's echter wel video's op YouTube te vinden van een weg, waarop de belijning vaak goed zichtbaar is. Nu vroeg ik me af, is het mogelijk met behulp van deze belijning (verdwijnpunten enzo) de perspectiefvervorming te meten, en daarmee de 35-mm equivalente brandpuntsafstand (en dus de kijkhoek) te bepalen? Bij een foto met groothoeklens lopen deze lijnen namelijk heel snel weg, terwijl ze bij een foto met telelens heel langzaam naar het verdwijnpunt lopen.

Alvast hartelijk dank!

Voor mensen die echt geen idee hebben waar ik het over heb maar wel geinteresseerd zijn, zie ook http://en.wikipedia.org/w...tortion_%28photography%29 :)

edit: om het nog even duidelijker te maken... Stel dat ik dit plaatje hieronder heb
Afbeeldingslocatie: http://hsc.csu.edu.au/ind_tech/design/3767/images/drawing.jpg
Stel dus dat ik via de belijning op de weg een linker en een rechter verdwijnpunt weet aan te merken met een tekenprogramma ofzo, hoe bereken ik dan de kijkhoek/brandpuntsafstand?

[ Voor 13% gewijzigd door ktf op 08-12-2014 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wiskundig kan je alles bepalen/modelleren.

Maar ik denk dat je daar ook minimaal nog eens de hoek vd sensor tov je weglopende lijnen voor nodig zal hebben. Verder begrijp ik niet meteen waarom je de brandpuntsafstand zou willen weten als je de kijkhoek hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
moozzuzz schreef op maandag 08 december 2014 @ 18:46:
Verder begrijp ik niet meteen waarom je de brandpuntsafstand zou willen weten als je de kijkhoek hebt?
Omdat ik niet weet of de gemeten kijkhoek diagonaal of horizontaal is. Doormiddel van dit te berekenen hoop ik te bepalen welke het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:24
Wat denk je van de fabrikant/leverancier opbellen?

Veel tweakers (mij inclusief) vergeten dat die optie ook bestaat :+

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Dat heb ik inderdaad gedaan, maar niemand kan/durft het mij (te) vertellen.

edit: het gaat om de Foscam FI9903P, waarvan de hoek als 70 graden staat gespecificeerd (niet of die horizontaal of diagonaal is) Die wil ik vergelijken met de Linksys LCAB03VLNOD, waarvan netjes een kijkhoek van 70 graden staat gespecificeerd als horizontaal, maar waar een firmware-update nu een 'ultra wide mode' heeft toegevoegd die de hele sensor uitleest in plaats van alleen het 'snelle' deel in het midden. Niemand kan mij vertellen of die 70 graden mét of zónder die functie aan is.

[ Voor 77% gewijzigd door ktf op 08-12-2014 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Allebei bestellen en degene die het beste past bij je behoefte houden en de ander terugsturen? Kost je een keer verzendkosten voor het retoursturen, bespaart je een week geometrisch denkwerk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1