[Aankoopadvies] Marantz SR of NR versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06 13:58
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een versterker om mijn HK avr138 te vervangen.
Op het moment heb ik voor een paar dagen een Marantz SR6005 te leen om te kijken of ik het wat vind.
In 1 woord, geweldig! Ik ben erg goed te spreken over de geluids kwaliteit en de extra opties (HDMI).

Nu zit ik toch nog een beetje te twijfelen tussen de Marantz SR6005 en de NR1504 en misschien dat jullie mij kunnen helpen om de knoop door te hakken.
De keuze is dus tussen een tweedehands SR6005 en een nieuwe NR1504. Is het verstandig om voor extra vermogen (110W) te gaan en 7.1 of wat minder vermogen (50W) en 5.1 maar dan wel een netwerk aansluiting.

De versterker wordt gebruikt om een setje Tannoy Fusion 1's en Fusion center aan te sturen met een actieve JBL sub, een 3.1 opstelling dus.
De speakers zullen in de loop van de tijd mogelijk vervangen worden voor een paar mooie zuilen en een 5.1 opstelling.
Met welke setup ben ik het meest "Future proof" (+/- 10 jaar) en staar ik mezelf niet blind op een netwerk aansluiting en nieuw tegenover tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:22

FeaR

In GoT we trust

50 Watt ten opzichte van 110 Watt is 3 dB meer, je hebt namelijk (iets meer dan) een verdubbeling van het vermogen te pakken. Dat je op den duur wilt upgraden naar zuilen staat los van het vermogen van de receiver. Het idee dat zuilen lastiger aan zijn te sturen dan kleinere speakers is een groot misverstand. Genoeg kleinere speakers met mindere gevoeligheid en lastigere impedantie.

Tien jaar met een receiver doen is ook lastig, met de snelheid waarmee nieuwe audioformaten en HDMI-standaarden worden uitgebracht ben je over een paar jaar weer aan een nieuwe receiver toe. De tijd van S/PDIF met maximaal DD dan wel DTS is voorbij. Sowieso lopen de door jouw gekozen receivers al achter (de SR6005 is al haast vier jaar oud), als je up to date wilt zijn zou je nu een receiver moeten kopen met HDM 2.0 zodat je volledige support op 3D 4K hebt.

Als je genoegen neemt met een wat oudere receiver dan zou ik gaan voor de SR6005, simpelweg meer receiver voor je geld. Netwerk is grappig, maar ik mis het op mijn receiver ook niet. Als het gaat om internetradio dan wel bestanden afspelen vanaf een NAS/netwerk zijn er losse oplossingen die het beter doen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
Dankjewel voor je advies en nu heb ik ook nog wat geleerd.
Ik had al het vermoeden dat 10 jaar wel een beetje erg positief is maar ik hoop toch wel enige tijd te kunnen doen mijn nieuwe aankoop.
Als ik volgend jaar weer iets nieuws wil ben ik bang dat mijn vriendin me m'n nek omdraait :+
Qua streaming mogelijkheden heb ik een Chromecast en HTPC vandaar dat ik ook twijfelde aan de netwerk aansluiting.
Ik denk dat ik voor mezelf nu wel een beter beeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:22

FeaR

In GoT we trust

Als je niet bij wilt blijven dan kan je wellicht tien jaar doen met je receiver. Ik doe ook al minimaal vijf jaar met mijn Denon-receiver. Ik heb voor nu genoeg aan de HDMI 1.3 met HD Audio, 3D doet me niets en voor dingen als Dolby Atmos heb ik geen plaats. Wellicht wordt de noodzaak over een x aantal jaar groter als ik toch voor een 4K TV ga. Het is maar waar je eisen liggen. Even puur zwart-wit bekeken aangezien je apparatuur ook niet meer koopt om zo lang mee te gaan. De huidige platte TV's zie ik geen 15-20 jaar meer mee gaan zoals de goede oude CRT's dat wel deden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
Dit is ook een beetje mijn insteek, 3D boeit me niet en Atmos hetzelfde verhaal + dat ik daar geen ruimte voor heb.
Voor mij is het eigenlijk afwachten of het nou OLED of 4K gaat worden of beide.
Maar dat zal zeker wel een aantal jaar duren voordat het voor mij te betalen is.
Vrogger was 't allemoal toch een stuk makkelijker :+

Anyway, ik zal nog het nog even met mijn wederhelft overleggen en daar zal allicht wel de juiste keuze uit komen rollen.
Nogmaals bedankt! :)