Ik ben zelf ook bezig met mijn glasvezel netwerk van KPN, deze ga ik ook helemaal omgooien.
Wat is de reden waarom je je Xperiabox weg wilt laten?
Verder zijn niet meer nodig, wellicht alleen voor telefonie.
Dit was tot voor kort mijn situatie (switch is defect, waardoor ik nu een houtje/touwtje oplossing heb met 2 verschillende routers in een soort bridge mode):
KPN Internet glasvezel kastje -> Mediabox (verzorgt draadloos internet, DHCP en is geconfigureerd voor port forwarding) -> unmanaged 3-com switch.
Vanaf de switch gaat er een kabel naar de NAS, PC en gaan 4 kabels naar de woonkamer waar 4 poorten in de muren zitten. In de woonkamer staan onder andere een TV en een Mediabox (beide met een LAN aansluiting).
Verder gaat er vanaf de switch een kabel naar de slaapkamer waar een draadloze accespoint staat (is een gedowngrade router). Helaas krijg ik het niet voor elkaar om de WAN poort te gebruiken, maar moet ik 1 LAN poort opofferen. Hierop zitten de TV en TV Box aangesloten. Verder kan ik via deze router draadloos op internet
De bovenstaande oplossing werkt bij mij prima en door het gebruik van 2 routers (met dezelfde SSID), kan ik door het hele huis (3 verdiepingen) en in de tuin gebruik maken van internet.
Nogmaals, ik weet niet waarom je de router van KPN niet meer wilt gebruiken, maar dit zou in ieder geval een oplossing kunnen zijn.
Persoonlijk zou ik zo min mogelijk extra switches gebruiken, maak liever gebruik van bekabeling in/langs muren
In mijn nieuwe situatie wil ik zoveel mogelijk bedraad aansluiten en zal ik achter de V8 Xperiabox een managed switch aansluiten. Hierop kan ik VLAN's aanmaken, maar ik moet me hier nog in verdiepen. Het is volgens mij zo dat dit stabielere netwerken op kan leveren en in het verleden was dit ook verplicht bij TV boxen van KPN.
Vanaf de switch zal ik nieuwe netwerkkabels trekken richting de verschillende vertrekken, zoals de slaapkamers en woonkamer. Tevens zal ik ook een eigen netwerk bouwen zodat ik netwerktesten kan uitvoeren of om gasten een volledig afgesloten netwerk kan geven (ik vertrouw niet geheel op de guestmode in routers

).
Succes met je project