Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk omgooien

Pagina: 1
Acties:

• tom123e
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-11 21:24
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een aantal jaar als KPN Glasvezel en ik ben mijn Experiabox nu wel een beetje zat..
Daarom ben ik van plan om de boel nu eens om te gooien zonder die verdomde experiabox. Hier voor heb ik eerst een Visio diagram gemaakt.

Mijn vraag is daarom aan jullie, kan dit? ja of nee?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RKq9gJ2.png

Groeten,

Tom

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, dat klopt niet.

Je krijgt over je internetverbindig drie vlans aangeleverd, een voor VoIP een voor IPTV en een voor internet. De enige plek waar je daar iets mee moet doen is je router (de RB2011). Die moet in vlan 6 een IP-interface stoppen en vlans 4 en 7 door sturen naar je experiabox (of vlan 4 naar je iptv doos)

Daarna moeten je eigen devices niet in vlan 6 zitten maar in een ander vlan. Bijvoorbeeld het default vlan 1. Je interne interface van je mikrotik zet je daar ook in.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Nou, in principe maakt het natuurlijk weinig uit of je vl1 of vl6 hanteert in je eigen netwerk - mits je vl6 aan de WAN-zijde maar niet bridged met de LAN-kant. IPTV daarentegen wel...

Dat in acht nemende, en ervan uitgaande dat de VLANs untagged zijn richting de endpoints, lijkt me dat prima werken..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Thralas schreef op maandag 08 december 2014 @ 17:45:
Nou, in principe maakt het natuurlijk weinig uit of je vl1 of vl6 hanteert in je eigen netwerk - mits je vl6 aan de WAN-zijde maar niet bridged met de LAN-kant. IPTV daarentegen wel...
Dat is wel vragen om problemen, dus vooral niet doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 20:44

Kiswum

Gadget reviewer

Ik ben zelf ook bezig met mijn glasvezel netwerk van KPN, deze ga ik ook helemaal omgooien.
Wat is de reden waarom je je Xperiabox weg wilt laten?
Verder zijn niet meer nodig, wellicht alleen voor telefonie.

Dit was tot voor kort mijn situatie (switch is defect, waardoor ik nu een houtje/touwtje oplossing heb met 2 verschillende routers in een soort bridge mode):
KPN Internet glasvezel kastje -> Mediabox (verzorgt draadloos internet, DHCP en is geconfigureerd voor port forwarding) -> unmanaged 3-com switch.
Vanaf de switch gaat er een kabel naar de NAS, PC en gaan 4 kabels naar de woonkamer waar 4 poorten in de muren zitten. In de woonkamer staan onder andere een TV en een Mediabox (beide met een LAN aansluiting).
Verder gaat er vanaf de switch een kabel naar de slaapkamer waar een draadloze accespoint staat (is een gedowngrade router). Helaas krijg ik het niet voor elkaar om de WAN poort te gebruiken, maar moet ik 1 LAN poort opofferen. Hierop zitten de TV en TV Box aangesloten. Verder kan ik via deze router draadloos op internet

De bovenstaande oplossing werkt bij mij prima en door het gebruik van 2 routers (met dezelfde SSID), kan ik door het hele huis (3 verdiepingen) en in de tuin gebruik maken van internet.

Nogmaals, ik weet niet waarom je de router van KPN niet meer wilt gebruiken, maar dit zou in ieder geval een oplossing kunnen zijn.
Persoonlijk zou ik zo min mogelijk extra switches gebruiken, maak liever gebruik van bekabeling in/langs muren

In mijn nieuwe situatie wil ik zoveel mogelijk bedraad aansluiten en zal ik achter de V8 Xperiabox een managed switch aansluiten. Hierop kan ik VLAN's aanmaken, maar ik moet me hier nog in verdiepen. Het is volgens mij zo dat dit stabielere netwerken op kan leveren en in het verleden was dit ook verplicht bij TV boxen van KPN.

Vanaf de switch zal ik nieuwe netwerkkabels trekken richting de verschillende vertrekken, zoals de slaapkamers en woonkamer. Tevens zal ik ook een eigen netwerk bouwen zodat ik netwerktesten kan uitvoeren of om gasten een volledig afgesloten netwerk kan geven (ik vertrouw niet geheel op de guestmode in routers ;)).

Succes met je project :)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• tom123e
Het probleem zit hem er in dat ik op 2 kamers maar 1 netwerk kabel uit de muur komt. Daarom wil ik graag switches gebruiken. Zodat ik Internet en IPTV kan gebruiken. Ik heb daar op dit moment al switches staan, deze zijn unmannaged. Ik weet niet of ik deze kan gebruiken in combinatie met de Mikrotik router.
Zelf stuiten ik op deze voorbeeld configuratie op het internet: http://www.bjornpost.com/...ncepts-internet-iptv.html
Kiswum schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:11:
Ik ben zelf ook bezig met mijn glasvezel netwerk van KPN, deze ga ik ook helemaal omgooien.
Wat is de reden waarom je je Xperiabox weg wilt laten?
Verder zijn niet meer nodig, wellicht alleen voor telefonie.

...
Veel instellingen zijn volledig afgeschermd zoals portforwarding, DHCP etc..
Dat zorgt voor problemen met zelf een VoIP server opzetten, game server of met mijn PS3. Ook wil ik graag een VPN opzetten en lekker kunnen klooien :9

[ Voor 7% gewijzigd door tom123e op 09-12-2014 17:30 ]

Verwijderd

Als er maar één kabel naar boven gaat, en het is alleen maar voor IPTV en "redelijk"snel internet, kan je ervoor kiezen om met fysieke kabelscheiding te doen. Je "split" dan de UTP kabel in twee kabeltje, allebei zijn dan max 100 Mbps. Maar voor IPTV en internet is dat meestal zat.

Zoek maar op Google op UTP economizer, of kijk hier:

http://cpc.farnell.com/1/...miser-r6g059b-belkin.html

Werkt perfect, zonder gedoe met VLAN's.

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 20:44

Kiswum

Gadget reviewer

Ik heb bij ADSL een Experiabox V7 gehad en ik heb nu een V8 met Glasvezel.
Portfording: werkt, je moet alleen weten onder welke tab het zit ;)
VPN: werkt, volgens mij heb ik dat via de router of via mijn Synology NAS laten lopen.

Een gameserver zal dus ook geen probleem zijn. Het enige probleem is VOIP, maar dat doe je sowieso al via de Experiabox laten lopen in je tekening.

Je huidige switches kun je gewoon gebruiken, sowieso als deze direct is verbonden met de Experiabox. Vlans zijn bij mijn routers niet nodig geweest. Als je je Mikrotik router er tussen plaatst, weet ik niet wat de gevolgen kunnen zijn. Als je hem gebruikt zoals ik, dan moet het ook gewoon werken.

(Eigen router is gedowngrade naar een AP, met wifi moeilijkheid en DHCP is hierop uiteraard uitgeschakeld. De router is via 1 LAN poort verbonden met de LAN poort van de KPN router.)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• tom123e
Kiswum schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:54:
Ik heb bij ADSL een Experiabox V7 gehad en ik heb nu een V8 met Glasvezel.
Portfording: werkt, je moet alleen weten onder welke tab het zit ;)
VPN: werkt, volgens mij heb ik dat via de router of via mijn Synology NAS laten lopen.

Een gameserver zal dus ook geen probleem zijn. Het enige probleem is VOIP, maar dat doe je sowieso al via de Experiabox laten lopen in je tekening.

Je huidige switches kun je gewoon gebruiken, sowieso als deze direct is verbonden met de Experiabox. Vlans zijn bij mijn routers niet nodig geweest. Als je je Mikrotik router er tussen plaatst, weet ik niet wat de gevolgen kunnen zijn. Als je hem gebruikt zoals ik, dan moet het ook gewoon werken.

(Eigen router is gedowngrade naar een AP, met wifi moeilijkheid en DHCP is hierop uiteraard uitgeschakeld. De router is via 1 LAN poort verbonden met de LAN poort van de KPN router.)
Niet alle poorten kan je forwarden, bijvoorbeeld bepaalde UDP worden geblokeerd door KPN. VPN wil ik graag via mijn router laten lopen en dit is niet mogelijk op mijn Experiabox.
Pagina: 1