Onduidelijkheid over prijs/kwaliteit verhouding moederbord

Pagina: 1
Acties:

• aalfs
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-02 13:01
Hallo allen,

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met het samenstellen van een pc. Dit loopt naar mijn mening voorspoedig, echter loop ik vast bij het selecteren van een moederbord.

Ik begrijp dat een z97 een van de beste (danwel compleetste) chipset is (beter dan h en b chipsets). Nu heb ik er een gevonden van 65,- euro van gigabyte.

Mijn vraag is nu: Is dit niet veruit de beste deal die er is? Zie ik iets over het hoofd?

Ik heb geslecteerd op:
1150 socket
ATX vorm-factor
4 ram sleuven
overclockbaarheid (ben niet van plan om te overclocken, dus heb geen geld over voor de mogelijkheid)
compitabiliteit met i5 4690
Niet duurder dan 80 euro (mocht iemand een duurdere kunnen motiveren dan hoor ik dat graag)

Waar kan ik verder op letten?

De build: (feedback welkom)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 205,63€ 205,63
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 65,95€ 65,95
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 249,90€ 249,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 91,50€ 91,50
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,50€ 24,50
1Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/8€ 69,95€ 69,95
1Cooler Master GM G650M€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 765,43

Edit: een SSD is al in bezit

Bvd

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Move naar CAA.

Dan over je vraag. Dit bord zal wel wat overklokken, maar er zit meer achter dan alleen een Z-chipset. Je wil ook wat fasen en koeling. Dat is op dit bord minder dan op die van een duurdere Z-chipset.

Dit over overklokken, wat je uiteraard niet kan met je non-K cpu. Dan de rest van de features. Zaken waar ze op kunnen besparen is de audiochip, digitale audio, het ondersteunen van SLI en bijv. het hebben van M.2/Sata-express. Op al deze punten valt dit bord eigenlijk door de mand. Er zit geen M.2 op, je kan er geen SLI op draaien en de audiochip is niet wat je mag verwachten van een Z97 bord. Daar zal dan ook de besparing in gezeten hebben.

Mijns insziens kan je dan beter een goed B85 of H97 bord nemen, dan een karig Z97 bord.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je levert in op features. Je ziet op dit soort borden dat ze vaak wat minder zware VRMs hebben, dus OCen zal wat minder gaan. Als je dat toch niet van plan bent, pak dan een B85 bordje, dan kun je gaan voor wat betere audiochip of netwerkchip bijvoorbeeld.

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-02 07:18
een Z97 bord is niet per definitie een beter moederbord dan een B85 of H97 bord. Een Z97 bord is bedoeld om mee te kunnen overclocken. Als je dit niet doet of niet kan ( bijv. met een Non-K CPU ) is het eigenlijk nutteloos om een Z97 of Z87 chipset te kopen. Je gooit dan geld weg waar je anders iets veel beters mee kan doen.

Mijn mening is, geef of meer geld uit aan een goed Z97 bord als je gaat overclocken ( wat je nu niet kan ) of geef ditzelfde geld uit aan een goed H97 bord. Wat voor de componenten in deze PC ook Goed genoeg is.

Verwijderd

TERW_DAN schreef op maandag 08 december 2014 @ 14:30:
Je levert in op features. Je ziet op dit soort borden dat ze vaak wat minder zware VRMs hebben, dus OCen zal wat minder gaan. Als je dat toch niet van plan bent, pak dan een B85 bordje, dan kun je gaan voor wat betere audiochip of netwerkchip bijvoorbeeld.
Hij kan helemaal niet overklokken met de gekozen CPU. En de VRM's zijn normaal gesproken niet echt een probleem bij zulke moederborden.

• aalfs
Ik ben inderdaad niet van plan om te overclocken. Ik denk dat een h97 meer bruikbare features voor z'n prijs kan leveren.

Ik denk nu aan de asus H97-plus
pricewatch: Asus H97-PLUS

Vanwege het design. de goede naam van asus en de mogelijkheid om crossfire toe te passen.

Verwijderd

Voor CrossFire of SLI heb je een Z97 moederbord nodig met SLI ondersteuning, moederborden met SLI ondersteuning kunnen de 16 PCI-e 3.0 lanes van de CPU splitsen in twee maal 8 voor beide kaarten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

aalfs schreef op maandag 08 december 2014 @ 14:36:
Ik ben inderdaad niet van plan om te overclocken. Ik denk dat een h97 meer bruikbare features voor z'n prijs kan leveren.

Ik denk nu aan de asus H97-plus
pricewatch: Asus H97-PLUS

Vanwege het design. de goede naam van asus en de mogelijkheid om crossfire toe te passen.
Pak dan pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5
Betere netwerkchip, betere audiochip en nog een flink stuk goedkoper dan die Asus.

• aalfs
De sniper b5 is ook een goede optie.

Echter heb ik het idee dat zowel de sniper als de asus, crossfire ondersteunen.
Dit staat namelijk bij de specificaties (beschikt over ATi Crossfire), als ik het goed begrijp.

licht off-topic:
De sniper b5 onderstent de i5 4690 processor pas vanaf bios f6. Deze bios is 24 januari 2014 uitgekomen.
Als ik de sniper b5 koop, zit bios f6 er dan al op?
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4594#

[ Voor 7% gewijzigd door aalfs op 08-12-2014 14:50 ]

Verwijderd

aalfs schreef op maandag 08 december 2014 @ 14:49:
Echter heb ik het idee dat zowel de sniper als de asus, crossfire ondersteunen.
Dit staat namelijk bij de specificaties (beschikt over ATi Crossfire), als ik het goed begrijp.
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2014 @ 14:39:
Voor CrossFire of SLI heb je een Z97 moederbord nodig met SLI ondersteuning, moederborden met SLI ondersteuning kunnen de 16 PCI-e 3.0 lanes van de CPU splitsen in twee maal 8 voor beide kaarten.
Daar staat je probleem, moederbord die de lanes niet kan verdelen kan niet fatsoenlijk CrossFire draaien.
licht off-topic:
De sniper b5 onderstent de i5 4690 processor pas vanaf bios f6. Deze bios is 24 januari 2014 uitgekomen.
Als ik de sniper b5 koop, zit bios f6 er dan al op?
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4594#
Afwachten, bij de grote webshops waarschijnlijk wel aangezien die waarschijnlijk wel nieuwe moederborden zullen hebben, kleineren kunnen misschien nog een oudere hebben liggen.

Voor een paar euro meer kun je trouwens ook een betere voeding krijgen:
pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W
pricewatch: Seasonic S12G 450W
Kleine prijsverschil is het wel waard of je moet perse CrossFire willen draaien, maar dan moet je ook over naar andere moederborden zoals gezegd.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2014 14:54 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Maar ga je ook daadwerkelijk CFx draaien?

• aalfs
Voorlopig niet.
Echter is mijn idee dat als mijn pc een upgrade nodig heeft, ik een extra amd gpu naast de r9 290 kan plaatsen (en waarschijnlijk de psu upgraden) en weer 2-3 jaar future-set ben.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Of je koopt tegen die tijd een betere single GPU, verpatst je oude en hebt een betere setup voor net zoveel geld.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
TERW_DAN schreef op maandag 08 december 2014 @ 14:59:
Of je koopt tegen die tijd een betere single GPU, verpatst je oude en hebt een betere setup voor net zoveel geld.
Dit, eer je 290 (op FHD) niet meer voldoende is, zijn er interessantere nieuwe opties te krijgen.

• aalfs
Zou ook kunnen. Maar ik vroeg me af of ik de crossfire optie kon krijgen zonde daar een meerprijs voor te betalen.

Dit lijkt niet rendabel, als ik mn voorstellingsvermogen gebruik:

extra investeren in een moederbord
psu upgraden
plus het feit dat 2 kaarten niet de som van hun kracht leveren (rekenvermogen verlies)
koeling upgrades

een gpu vervangen is waarschijnlijk rendabeler /de kortste klap.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En tel daarbij op dat lang niet alles even lekker draait met crossfire. Er zijn nog steeds games die minder fijn werken met meerdere GPU's.
Pagina: 1