• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01 20:51
Ik ben van plan een HTPC te bouwen voor mijn zwager voor in z'n nieuwe huisje. Hij wil echt een mannenhuis dus het moet er vooral lomp en geil uitzien (behuizing) en daarbij moet er goed geluid vanaf komen. Is het mogelijk om dikke boxen aan te sluiten op een HTPC en dan via HDMI alleen het beeld naar de TV te streamen? En moet ik dan werken met een losse versterker, of zit ik dan meer te denken aan zo'n 2.1/7.1/5.1 setje?

Verder vraag ik me af wat de beste software is die ik erop kan zetten. Het moet vooral makkelijk te bedienen zijn en films afspelen, torrents kunnen downloaden en muziek/radio/spotify afspelen. XBMC is dan dus een optie, maar dan heb ik geen torrents toch? En met Windows erop moet hij zelf software (XBMC/torrent client) starten, toch?

Ben op dit gebied redelijk nieuw, dus kan wel wat tips gebruiken.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:24
Wat heb je zelf gedaan om naar je antwoorden te vinden? Op al deze vragen heb ik binnen een paar minuten antwoord via Google....

• barrymossel
Je hebt volkomen gelijk. Kom er zojuist pas achter dat er ook een erg mooie FAQ beschikbaar is.

• barrymossel
Nou, heb wat extra onderzoek gedaan, maar zou toch graag wat advies willen.

Ben erachter dat ik OpenElec wil draaien (torrents gaat daar ook gewoon mee) en een versterker wil aansluiten en die via hdmi doorlussen naar de tv. Voor de HTPC wil ik niet teveel geld kwijt zijn, maar het moet wel 1080p kunnen afspelen. Wat zouden jullie aanraden m.b.t. chipset?

• mad-dog
Als je het puur gaat gebruiken voor Openelec kun je prima uit de voeten met een AM1 set-up. Dat is ruimschoots voldoende voor het afspelen van 1080P materiaal.

Mocht de TV niet aan de muur gehangen gaan worden zou je ook nog een Intel NUC kunnen kiezen en deze via een VESA mount aan de achterkant van de TV te schroeven. Op die manier heb je niet eens een case nodig

[ Voor 40% gewijzigd door mad-dog op 08-12-2014 20:46 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
mad-dog schreef op maandag 08 december 2014 @ 20:44:
Als je het puur gaat gebruiken voor Openelec kun je prima uit de voeten met een AM1 set-up. Dat is ruimschoots voldoende voor het afspelen van 1080P materiaal.

Mocht de TV niet aan de muur gehangen gaan worden zou je ook nog een Intel NUC kunnen kiezen en deze via een VESA mount aan de achterkant van de TV te schroeven. Op die manier heb je niet eens een case nodig
Je zou in theorie al met een Raspberyr Pi af kunnen, alhoewel dat imho wat tekort schiet voor écht lekker gebruik. Prima voor in een slaapkamer, maar voor huiskamer / man-cave is het wat karig. Qua audio is de analoge aansluiting van een Pi niet al te best, maar via HDMI maakt dat niets uit en klinkt het net zo prima als welk ander systeem.
Een AM1 kan inderdaad prima, maar je kan ook naar een NUC kijken zoals een DN2820FYKH met n2820 of n2830. Voor grofweg 200,- ben je dan klaar. Deze kan prima met OpenElec overweg en speelt daarmee vloeiend 1080p af. 3D gaat hier niet mee lukken. Daarvoor is minimaal een A6 of een i3 nodig. Echter, gezien dat het een "man-cave" moet gaan worden, zou ik naar een krachtigere machine kijken. Ervaring leert dat na verloop van tijd de behoefte gaat ontstaan om meer met het ding te doen dan alleen films kijken. Meestal dat het begint met een incidentele game, waarna daarna de beer los is, en er wat fanatieker op gegamed wordt. Ik zou daarmee dan dus eerder naar een A6 of A8 kijken. Daarop is het prima mogelijk om bijvoorbeeld Pro Evolution Soccer en vergelijkbare games te spelen. Echte high-end games gaat waarschijnlijk niet lukken; dan is een dedicated GPU wel een must.
Voor wat betreft beeld en geluid kan ik je zeker een knappe receiver aanraden. (dus géén!! versterker, aangezien dat slechts beperkt is tot stereo-geluid, vrijwel altijd in combinatie met analoge verbindingen. Voor muziek is dit perfect, maar voor films, games etc. is 5.1 of 7.1 toch een stuk prettiger. Daarnaast zijn de echt goede versterkers behoorlijk aan de prijs, en hebben we het nog niet over speakers gehad). Afhankelijk van de wensen zou ik dan wel voor een receiver kiezen met (ruim) voldoende HDMI-inputs, en eventueel ook 2 HDMI outputs (minimaal 1 uiteraard) zodat je mogelijk ook nog eens een beamer erop kan hangen. Welke dat precies moet gaan worden dan kan je eigenlijk alleen maar beantwoorden als er meer informatie beschikbaar is. Zo is de grootte van de ruimte van belang, de speakers die erop komen te hangen, maar ook inrichting van het pand, en (misschien nog wel belangrijker) de smaak van de eindgebruiker. Die zal het uiteindelijk goed moeten gaan vinden klinken.
Zoals gezegd heb je dus naast de receiver een setje speakers nodig. Kies je voor 5.1, dan zul je dus een center, 2 fronts, 2 rears en een sub moeten hebben. Mocht het budget dat nu nog even niet toelaten, dan kan je ook overwegen om te beginnen met 2.0 of 2.1 (dus 2 fronts, eventueel aangevuld met een sub) en later de andere speakers erbij kopen.
Voor wat betreft beeld geldt min of meer hetzelfde; een goed advies is pas mogelijk nadat er een duidelijke situatie is van wat de eindgebruiker wil en wat de locatie toelaat. Denk hierbij o.a. aan kijk-afstand, de wens van wel of geen 3D, maar ook hier weer de smaak van de gebruiker.
Eigenlijk valt of staat alles dus met budget, zoals altijd.

iRacing Profiel

• barrymossel
Haha, kijk dat is uitgebreid. Fijn!

Een Raspberry Pi heb ik zelf en daar is de interface van XBMC gewoon echt te traag voor woorden. Het is van belang dat dat vloeiend draait (zelfs met een zwaardere skin). Daarbij is 3D geen eis en 4K zeker niet. Zojuist besproken en de komende tijd gaat er geen ander scherm komen dan zijn huidige TV vanuit budget oogpunt. Ik gok dat zijn huidige scherm een Full HD 42 inch is. Dus 1080p is meer dan voldoende.

Gamen doet hij niet via de HTPC, deze zal echt alleen als mediacenter worden gebruikt. Gamen doet hij met z'n PS3.

De receiver die we besteld hebben is deze Pioneer. Volgens mij doet deze prima z'n werk. Vier hmdi ingangen en één uitgang (wat dus voldoende is). Luidspreker zijn we nog aan het kijken, maar dat wordt in eerste instantie een relatief goedkope 2.0 set. We kijken nu naar een Klipsch set.

Hij heeft geen NAS o.i.d. dus was mijn idee om het mediacenter en de schijf/download centrum te combineren in de HTPC. Is dat überhaupt een goed idee? Bijvoorbeeld vanuit geluidsoverwegingen.

Het budget is echt maximaal €300 voor de HTPC (of eventueel NAS en losse mediaplayer). 1-2TB is genoeg. Hij wil graag een vette behuizing (deze vond ie tof, haha), maar dat vind ik zelf geen harde eis. En zelf vind ik het leuk om een HTPC te bouwen, dus dat zou mijn voorkeur hebben, maar ook dat is dus geen goede eis. Ik wil gewoon graag dat hij z'n filmpjes en series kan kijken op z'n (niet-smart) TV, muziek kan luisteren en dat de films direct op de schijf gedownload kunnen worden, zonder dat een laptop hoeft aan te blijven staan. En dat allemaal zo eenvoudig mogelijk.

Als je dit zo hoort, wat zou op basis daarvan je advies zijn?

• kroegtijger
Op basis van je huidige beschrijving zou ik dan voor een DN2820FYKH met 2GB geheugen en storage kiezen. Wel zou ik de storage zo kiezen, dat de lokale opslag op het device tijdelijk is, en vervolgens later gaan uitbreiden naar een NAS. Oftewel, investeer niet te veel in storage. Een 30GB SSD of USB3-stick (pakweg 180,- alles bij elkaar) en een externe HDD lijkt me daarmee het meest voor de hand liggend te zijn. De externe HDD kan je later nog wel weer elders gebruiken als je een NAS erbij zet, maar de 2,5" disks die in de NUC gaan passen meestal niet in een NAS. Daarom zou ik die storage apart houden, zodat je nu niet investeert in hardware die je later mogelijk niet meer gaat gebruiken.
Leuke aanvulling zou een CEC-adapter kunnen zijn, mits receiver en TV dit goed ondersteunen. Zodoende kan je de HTPC met de remote van je receiver of TV bedienen, zoals dat ook bij de Raspberry Pi het geval is. (als test kan je je Pi even eraan hangen om te zien of dat werkt).

iRacing Profiel

• mad-dog
Aangezien een NUC van zichzelf al een behuizing heeft lijkt me dat geen oplossing. In dat geval zou je voor zoiets kunnen gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 53,49€ 53,49
1Asus AM1I-A€ 31,95€ 31,95
1WD Green WD20EZRX€ 74,-€ 74,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,95€ 31,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,29

Een vergelijkbare setup heb ik zelf draaien in een Inwin Mini-ITX behuizing. Hij hangt aan een Pioneer VSX-323 receiver(ik vermoed dat de voorloper is van de bestelde receiver) en dat draait als een speer. OpenELEC draait zonder horten en stoten en heeft geen enkel probleem met 1080P materiaal.
Wil je het echt heel erg stil hebben kun je evt nog voor een Asrock AM1H-ITX gaan, deze heeft een DC-ingang voor een notebook-voeding.

• barrymossel
Ok, bedankt. Dit helpt me zeker een stap verder.

Maar zoiets zelf bouwen in een case is geen optie dan? Dus de onderdelen zelf bij elkaar zoeken? Of zeg ik nu iets heel doms?

En je zou de extra HDD dus niet inbouwen? Vind ik er wel een stuk netter uitzien eerlijk gezegd. Ik denk namelijk ook niet dat wanneer we voor deze optie kiezen dat er uiteindelijk nog een NAS gaat komen.

• mad-dog
barrymossel schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:23:
Ok, bedankt. Dit helpt me zeker een stap verder.

Maar zoiets zelf bouwen in een case is geen optie dan? Dus de onderdelen zelf bij elkaar zoeken? Of zeg ik nu iets heel doms?

En je zou de extra HDD dus niet inbouwen? Vind ik er wel een stuk netter uitzien eerlijk gezegd. Ik denk namelijk ook niet dat wanneer we voor deze optie kiezen dat er uiteindelijk nog een NAS gaat komen.
Een NUC kun je niet inbouwen in een case. HD zou ik persoonlijk wel inbouwen, het probleem met externe HD's is dat je weer extra kabels hebt hangen en daarnaast ligt de snelheid hoe dan ook lager dan als deze intern is aangesloten

• barrymossel
Ah, jouw post had ik nog niet gezien.

Op basis van jouw lijstje heb ik het volgende samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Green WD10EZRX€ 48,58€ 48,58
1Raijintek Metis Goud Window€ 46,50€ 46,50
1Kingston SSDNow mS200 30GB€ 27,-€ 27,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 270,42

Zou dat bijvoorbeeld een goed werkende setup zijn?

[ Voor 0% gewijzigd door barrymossel op 09-12-2014 12:34 . Reden: toevoeging ]

• mad-dog
barrymossel schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:33:
Ah, jouw post had ik nog niet gezien.

Op basis van jouw lijstje heb ik het volgende samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston SSDNow mS200 30GB€ 27,-€ 27,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 270,42

Zou dat bijvoorbeeld een goed werkende setup zijn?
Niet echt, aangezien die SSD een mSATA aansluiting heeft ;)

• barrymossel
Haha, inderdaad.

En zo beter? ;) Of zou je (binnen deze prijs-range - max. 300 euro inclusief verzending) andere onderdelen aanraden?

#ProductPrijsSubtotaal
1Adata Premier Pro SP600 32GB€ 33,95€ 33,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,37

Gefeliciteerd trouwens!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-01 08:49

klaaz

it's me!

Altijd leuk een mancave bouwen voor weinig centen ;-)

Ik lees echter dat je in eerste instantie gaat voor een 2.0 speaker setup. Ik zou eerlijk gezegd de nadruk leggen op 5.1 met een dikke active sub en dikke centerspeaker, en daar voorlopig een paar betaalbare sattelietjes bij hangen. 5.1 geluid is toch wel het belangrijkste bij een HTPC vind ik.

Ik heb hier sattelietjes uit een doos met pioneerspeakertjes hangen (5 stuks voor 90 euro oid) in combinatie met een Actieve JBL sub en centerspeaker en iedereen die hier een filmpje meepakt blijft zich verbazen over de kwaliteit van het geluid.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen muziekfanaat ben. Bij mijn TV wil ik er echter wel graag midden in zitten :-) Daarom heb ik mijn JBL vloerstaanders een paar jaar geleden opgeborgen in de kast omdat ik vond dat die dingen wel heel erg in de weg staan :-D

• barrymossel
klaaz schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:52:
Altijd leuk een mancave bouwen voor weinig centen ;-)

Ik lees echter dat je in eerste instantie gaat voor een 2.0 speaker setup. Ik zou eerlijk gezegd de nadruk leggen op 5.1 met een dikke active sub en dikke centerspeaker, en daar voorlopig een paar betaalbare sattelietjes bij hangen. 5.1 geluid is toch wel het belangrijkste bij een HTPC vind ik.

Ik heb hier sattelietjes uit een doos met pioneerspeakertjes hangen (5 stuks voor 90 euro oid) in combinatie met een Actieve JBL sub en centerspeaker en iedereen die hier een filmpje meepakt blijft zich verbazen over de kwaliteit van het geluid.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen muziekfanaat ben. Bij mijn TV wil ik er echter wel graag midden in zitten :-) Daarom heb ik mijn JBL vloerstaanders een paar jaar geleden opgeborgen in de kast omdat ik vond dat die dingen wel heel erg in de weg staan :-D
Helemaal mee eens hoor. Alleen zijn de luidsprekers in eerste instantie voor (harde) muziek. Voor films vond hij de boxen van z'n TV al goed genoeg. Maar zojuist wel besproken en (buiten de sub-woofer die al op het lijstje stond) de satellieten gaan ook nog wel komen. Maar een active sub is dus wel goed op dezelfde versterker aan te sluiten?

• kroegtijger
barrymossel schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:39:
[...]

Helemaal mee eens hoor. Alleen zijn de luidsprekers in eerste instantie voor (harde) muziek. Voor films vond hij de boxen van z'n TV al goed genoeg. Maar zojuist wel besproken en (buiten de sub-woofer die al op het lijstje stond) de satellieten gaan ook nog wel komen. Maar een active sub is dus wel goed op dezelfde versterker aan te sluiten?
Een actieve sub heeft, zoals de naam al suggereert, zijn / haar eigen versterker erin zitten. Er hoeft dus alleen nog maar een signaal naartoe. Dit in tegenstelling tot passief, waarbij versterking nog nodig is. In dit geval zou je receiver dus de versterking voor zn rekening nemen.

iRacing Profiel

• barrymossel
kroegtijger schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:43:
[...]

Een actieve sub heeft, zoals de naam al suggereert, zijn / haar eigen versterker erin zitten. Er hoeft dus alleen nog maar een signaal naartoe. Dit in tegenstelling tot passief, waarbij versterking nog nodig is. In dit geval zou je receiver dus de versterking voor zn rekening nemen.
Daarom ook de vraag, kun je dus een actieve sub aansluiten op een receiver, of gaat dat mis omdat het "dubbel" versterkt wordt? En maakt het qua geluid nog uit?

• kroegtijger
Ja dat kan prima. Vrijwel alle receivers geven op dat kanaal een onversterkt signaal af.
Qua geluid maakt een actieve of passieve sub het nodige uit. Bijna alle subs zijn actief. Dit omdat deze over het algemeen een behoorlijk vermogen nodig hebben. Daarnaast is het bij een versterkt signaal behoorlijk van belang dat de bekabeling op orde is. Daarom zie je in de high-end speakers ook steeds meer actieve systemen komen. Dat zorgt namelijk voor de perfecte balans tussen speaker/versterker (het is immers ontworpen om samen te functioneren) en houdt de bekabeling hiervoor minimaal, zodat verstoringen minder snel optreden.

iRacing Profiel

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-01 08:49

klaaz

it's me!

Als ik op de achterkant van je versterker kijk dan staat de subwoofer aansluiting bij preout, onversterkt dus. Daar moet je dus een actieve subwoofer op aansluiten.

• barrymossel
Ok duidelijk. Ben benieuwd of iemand aan de verdere setup nog op- en aanmerkingen heeft.
Pagina: 1