Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twijfel! Powerline kit of kabel trekken?

Pagina: 1
Acties:

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-11 13:15
Beste mensen,

vanwege een verbouwing en herindeling van mijn huis, moet ik op mijn slaapkamer en op zolder bedraad netwerk zien te krijgen. Situatie is als volgt;

Server staat beneden
KPN tv beneden
KPN tv op de slaapkamer
HTPC op zolder HT

Ik heb dikke betonnen vloeren en niet echt een makkelijke mogelijkheid om een netwerkkabel te trekken. Ik heb naar mijn idee 2 opties (WIFI is geen optie);

Een Powerline kit kopen welke mijn woonkamer, slaapkamer en zolder via het stroomnet met elkaar verbind.

OF

Ik trek de stoute schoenen aan en ga op zoek naar een oplossing om een netwerkkabel te trekken met veel boorwerk (2 verdiepingen, 4 muren) en alles wat er nog meer bij komt kijken.

Waarom ik nog twijfel over de Powerline kit, is mijn test van gisterenavond. Ik heb beneden de Devolo 500 aangesloten en op zolder ook. Na wat speurwerk en verschillende stopcontacten (18, 20, 25, 30mbps) kwam ik op een doorvoersnelheid van 35 mbps. Dit is de connectie tussen mijn HTPC en mijn server. Op zich een leuke snelheid en tijdens het kijken van "normale" HD content (1080P met DTS) is er geen vuiltje aan de lucht. Of in ieder geval, nog niet gemerkt na een half uur film kijken. Maar als ik een film opzette met DTS-HD begon de film te haperen en bufferen na enkele minuten. Dit kan ook wel kloppen als ik zoek via Google en hierop uitkom;

Maximale bitrates Bluray
Raw data overdracht: 53,95 Mbit/s
Audio+Video+ondertiteling: 48,0 Mbit/s
Video: 40,0 Mbit/s

Natuurlijk is dit maximaal, maar ik moet gewoon zorgen dat ik erboven kom. OF ik ga mijn films alleen met DTS kijken en geen DTS-HD. Maar dit gaat tegen mijn principes in O+ .

Na wat speurwerk over de Devolo set, kwam ik de volgende tegen; http://nl.hardware.info/r...n-de-storing-prestaties-2 . Hierin is de 650 ook vergeleken met de 500 en het verschil is significant. Ik denk ook zeker de moeite waard om te testen! 1 setje 650 kost € 100,- en daarbij zou ik dan de goedkopere Devolo 200 kopen voor op de slaapkamer. Dan is dit probleem ook meteen opgelost. Anders moet ik daar ook weer een netwerkkabel heentrekken.

Het liefst zou ik alles bekabelen, maar met de gedachte dat ik hier over 2½ jaar wegga (koophuis, maar wegens omstandigheden gaat hij dan te koop) is het misschien ook de moeite niet meer. Plus dat ik het Devolo setje nog goed kan meenemen of later kan verkopen.

Wat denken jullie? Zal de snelheid met de 650 op een normaal stroomnet echt veel sneller zijn zodat ik over de 50 mbps zal gaan?

Alvast bedankt voor de reacties! :>

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Als het kan altijd een kabel treken. Veel stabieler en sneller dan de power line adapters.
Is ook even wat meer werk maar je hebt er wel veel langer profijt van.
Heb je boven dan weer meer aansluitingen nodig switch ertussen en klaar.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-11 17:35
StealthyPeanut schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:27:
1 setje 650 kost € 100,- en daarbij zou ik dan de goedkopere Devolo 200 kopen voor op de slaapkamer.
Kijk even goed na of je wel twee verschillende typen in hetzelfde netwerk kan hangen. Grote kans dat ze dan allemaal op de laagste snelheid gaan werken. Dat is tenminste wat ik ooit van een "expert" op iBood te horen kreeg toen iemand vroeg over het combineren van powerlines met verschillende max. snelheden.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
Ga voor UTP kabel. Powerline klinkt leuk en makkelijk, maar kan tot zoveel ergernis leiden.
Het is een klus met aanleggen, maar het is het echt waard (spreek uit eigen ervaring) ;)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
djkavaa schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:45:
Als het kan altijd een kabel treken. Veel stabieler en sneller dan de power line adapters.
Is ook even wat meer werk maar je hebt er wel veel langer profijt van.
Heb je boven dan weer meer aansluitingen nodig switch ertussen en klaar.
EverLast2002 schreef op maandag 08 december 2014 @ 14:30:
Ga voor UTP kabel. Powerline klinkt leuk en makkelijk, maar kan tot zoveel ergernis leiden.
Het is een klus met aanleggen, maar het is het echt waard (spreek uit eigen ervaring) ;)
Eensch. Mijn ervaring met powerline is dat het hit or miss is. Soms werkt het grandioos, soms werkt het voor geen meter. Zelfs in 1 en hetzelfde huis.

Ik zou wat meer moeite nemen en een kabel trekken. Blijf je jaren lang plezier van hebben en stabieler en sneller dan kabel kan eigenlijk niet.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:40

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik zou voor de optie kabel gaan, het is even wat werk. (alhoewel ik een paar gaatjes boren nu ook weer niet zo denderend lastig vindt) maar qua stabiliteit, betrouwbaarheid en uiteindelijk gebruiksgemak ga je er veel meer aan hebben dan een powerline.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:46
Zelf vorig jaar verhuisd en dacht het met powerline op te lossen, dat werkte dus niet.
Nu twee Asus RT routers aan elkaar hangen via wifi en dat is (tijdelijk!) een redelijke oplossing.
Zodra ik tijd en zin heb gaat er een kabel door de muren en vloer.

Bespaar jezelf de ellende van het troubleshooten...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-11 01:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

Sowieso UTP leggen. Wij hebben zelf thuis niet de mogelijkheid om kabel te leggen, en dat merk je. Met de Devolo powerline adapters die ik nu heb haal ik gemakkelijk 100 mbit, maar toch is het niet altijd even stabiel en moet je ze resetten enzo. Bespaar jezelf die last en leg kabel. Als de mogelijkheid er is, levert het sowieso een beter resultaat op.

Android developer & dürüm-liefhebber

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:42
Loopt er niet nog een coax of telefoon kabel naar boven die je eruit kan trekken? Anders zou ik inderdaad mijn boormachine pakken...

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-10 06:42
Waarom ik nog twijfel over de Powerline kit, is mijn test van gisterenavond. Ik heb beneden de Devolo 500 aangesloten en op zolder ook. Na wat speurwerk en verschillende stopcontacten (18, 20, 25, 30mbps) kwam ik op een doorvoersnelheid van 35 mbps.
De test die je nu doet brengt misschien snelheid X op, maar wat zodra er meerdere apparaten worden ingeschakeld op je stroomnet? Bijvoorbeeld een tv, magnetron, <apparatuur y>? Powerline is berucht als het gaat om instabiliteit wanneer willekeurige apparaten plots actief worden op het net.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens met zowat alle bovenstaande ^^

Ik heb tijdje terug die Devolo 650+ (=AV2 "600Mbps")getest. Het biedt alleen bij erg goed signaal (lees: korte afstand over stroomkabel zonder andere apparatuur zoals PCs) meerwaarde over de AV1.1 "500Mbps" apparaten. Technisch verhaal: enig verschil is dat de AV2 600 gevallen hogere modulatie tot 4096QAM aankunnen - maar zodra je verbinding niet goed genoeg is daarvoor schakelt het terug op de 256QAM en lager die je met AV1.1 ook kunt halen. Ik gok dat het bij 35Mbps ongeveer gelijk zal presteren. Waar ik bij m'n test 13Mbps haalde met een TP-Link AV1.1 500 setje haalde ik echter maar 7Mbps met de Devolo 650+ (waarmee het wel gelijk de snelste AV2 600 set was :x ).

Enige powerline oplossing die ik geprobeerd heb die bij normaal tot slecht signaal beter presteerde dan zo'n AV1.1 500 set was een nieuwe Devolo 1200+ (AV2 "1200Mbps"). Daarmee haalde ik op zelfde locatie 25Mbps. Op een echt goede locatie tikte ik daarmee de 200Mbps aan. Ik zou verwachten dat jij er daar misschien net wel, net niet de benodigde 60Mbps zou aantikken.

Maar goed, dat is duur spul en dan nog is het erg gevoelig voor van alles en nogwat in je stroomnet (PC aan? snelheid halveert... kerstboom opgetuigd? geen verbinding meer aan die kant van het huis etc.). Voor een tientje heb je aardig wat Cat6 Ethernet en voor ongeveer hetzelfde een boorbit en/of huur boorhamer bij de Gamma of Boels als je dat zelf niet hebt liggen.

Sowieso, kijk eens naar platte Cat6 kabel. Stuk makkelijker om mee te werken, kan bijv onder laminaat gelegd worden zonder boren of frezen als je zacht ondervloer hebt. Ik zou het afraden in erg RF-onvriendelijke ruimtes (fabrieksvloeren enzo), maar in een normaal huis werkt het evengoed als ronde.

Oslik blyat! Oslik!

• StealthyPeanut
Het lijkt erop dat Loondijke een stukje kabel gaat trekken! :). Bedankt voor alle reacties. Duidelijk verhaal lijkt me. Misschien voor het KPN tv gebeuren dat ik het gewoon de een goedkope 200 optie ga organiseren. Verder is kabel the-way-to-go. Ik wist het eigenlijk ook wel, maar door wat leuke en mooie praatjes in mijn omgeving toch bijna overstag gegaan.

Ook goedkoper ook via een maat van me die de CAT6 op rollen heeft liggen thuis als IT-expert :D.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Als ik jou was zou ik voor de tv van KPN ook direct UTP's leggen. Je komt je anders nog zelf tegen. Powerline kan nu goed werken, en volgende week niet meer. Die dingen zijn ook erg gevoelig voor stoorbronnen op het 230 volt net. Het hoeft niet bij jou te zijn, apparaten bij de buurman kunnen ook storingen veroorzaken waardoor jij vastlopend of happerend beeld krijgt met het devolo set.

Als je een keer bezig bent. zou ik alles met UTP voorzien ;)

• StealthyPeanut
Iedereen bedankt voor het overtuigen om toch voor netwerk kabel te gaan. Net klaar met boren, boren, trekken, pielen en vloeken..... Maar het is gelukt. In de ht op zolder ligt nu netwerk kabel in combinatie met de server beneden. Heeeerlijk!

Dit weekend verder de ht afmaken en zal dan eens wat plaatjes schieten :).
Pagina: 1