Toon posts:

MicroUSB naar USB charge functie implementeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Laatst heb ik bij de action een kabetlje gekocht dat mij wel handig leek. Het was een microusb male naar usb female kabel. Hiermee kan ik een externe hardeschijf aan mijn android telefoon koppelen.

Dit werkt allemaal en ik weet ook al films te huren en daarheen te downloaden. Samba servertje erbij en er kan bij thuiskomst meteen een film gekeken worden.

Helaas nu het volgende:

Hij charged niet.

Dus de batterij is vrij snel leeg. Dus dacht ik: "Hoe moeilijk kan het zijn"

Dus heb ik een oude usb kabel doorgeknipt en de Vcc en GND aangesloten op de desbetreffende pins. Helaas werkt dit niet, het lijkt een one way charger te zijn; ik kan dus andermans telefoon opladen met mijn telefoon.

Zit ik verkeerd met mijn gedachten of zou dit wel moeten werken? Kan het zijn dat in de micro usb connector bijvoorbeeld een diode zit die one-way power toestaat?

Kan ik uberhaupt charge functionaliteit implementeren op het ding?

Bij voorbaat dank,

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Doe niet moeilijk en bestel zo'n kabeltje met charge functie op DX. Kost je 2 euro ofzo. Bijvoorbeeld deze, ik durf alleen niet te zeggen of je telefoon hiermee laad of dat je power geeft aan het apparaat dat je via de USB female aansluit.

[ Voor 21% gewijzigd door Pizza_Boom op 08-12-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:18

TommieW

Numa numa.

Als je met zo'n kabeltje een HDD verbindt met je mobieltje, komt je mobieltje in een soort van USB host mode. Je mobieltje kan in deze mode alleen stroom "uit geven" en dus niet opladen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
USB is een host/client (= master/slave) protocol. Op een PC vind je doorgaans alleen USB host poorten. USB sticks en externe schijven zijn dus client apparaten. Een host levert stroom aan de client.

Op telefoons en tablets zit een zogenaamde USB-on-the-go (OTG) aansluiting die zowel host als client kan zijn, maar niet tegelijkertijd. Als je hier een externe schijf op aansluit is je telefoon dus een host en kan alleen stroom leveren, opladen gaat dan niet. Sluit je de telefoon aan op een pc, dan is het een client en kan hij wel laden.

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 08-12-2014 20:23 ]

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:05
Er zijn apparaten die het ondersteunen, evt moet het dan geactiveerd worden met een weerstand in de kabel.
Het hangt wel puur af van het apparaat, het meerendeel ondersteunt dit simpelweg niet.