Toon posts:

Macbook Pro Retina 2014 - Wifi zakt weg in speedtest

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit weekend een nieuwe MBP Retina 15" gekocht en gisteren viel me thuis al op dat mijn iPad soms 10Mbit meer downloadsnelheid haalde dan m'n Macbook.

Nu vandaag op het werk blijkt bij verschillende speedtests ook dat mijn upload snelheid zelf sneller is dan mijn downloadsnelheid.
Als ik een speedtest start dan begint de download-test wel goed, maar dan zakt hij weg tegen het einde.
Niet dat het signaal volledig wegvalt, maar het kan toch niet dan een nieuwe MBP tragere downloadsnelheden haalt dan up?
Bij een collega met een oude Macbook blijft het download signaal wel constant.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dacht dat ik de boosdoener gevonden had, m'n Logitech muis leek het wifi signaal naar beneden te halen
wifi haalde even normale resultaten na heropstarten zonder muis,
maar na nog eens op te starten is het probleem er weer...

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2014 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:21
Probeer dit eens:
Op het moment dat je snelheid zo traag is, houd dan de option-toets (alt) ingedrukt terwijl je op je WiFi icoon klikt, dan krijg je een hele hoop info te zien waarvan de op 2na onderste de snelheid (Engels: Tx Rate, weet zo niet wat er staat in het Nederlands) is waarmee je macbook momenteel verbonden is met je router. (uitgedrukt in Mbps)

Wat zijn trouwens de snelheden die je haalt? Waarmee test je het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb ook al een update gedaan naar de nieuwe OSX, maar dat lost het probleem ook niet op.

Tx-snelheid is zo'n 54Mbps hier op het werk.
Ik doe speedtesten met die van telenet en speedtest.net en beide kom nogal constant aan uploadsnelheden van 20Mbps, zonder veel problemen, soms zelf iets meer.
Alleen de downloadsnelheid durft erg te varieren.
Zonder problemen haalt die ook 20Mbps, maar vaak zakt hij weg tijdens de test, heb zelf al 2 Mbps gehaald en alles tussen 2 en 20.
Zie dat die Tx-waarde redelijk constant blijft; Alleen valt me nu wel op in dat menu tijdens de test
dat achter WiFi soms komt 'zoeken naar netwerken' en soms 'ingeschakeld' alsof hij z'n verbinding steeds opnieuw maakt ofzo. Of toch op zoek gaat naar wifi-netwerken. Enig idee?

Internet blijft wel telkens werken trouwens, maar dus niet zo constant als ik het wil en verwacht van een nieuwe MBP.

alvast bedankt trouwens

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2014 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
Dat 'zoeken naar netwerken' is normaal, dat doet hij hier ook :) (zonder snelheidsverlies)
Heb je toevallig ook een thunderbolt -> Ethernet adaptertje tot je beschikking? Kun je testen of het een WiFi only probleem is.

Wat bedoel je trouwens met wegzakken? Dat hij begint op 20 en dan telkens snelheid verliest om aan het eind van de test op 2 Mbps uit te komen?
In dat geval: Open tijdens een test ook eens het Activiteitenweergave op de 'netwerk' tab, zie je het grafiekje onderin ook wegzakken? Of valt die gegeven moment dood? (dus niet geleidelijk maar plots weg)
(zou er namelijk op duiden dat je verbinding op een gegeven moment doodvalt, die speedtests geven vaak een soort gewogen gemiddelde weer)

Heb je meerdere pc's in je netwerk? Probeer eens (grote) bestanden te versturen van de een naar de ander (en houd daarbij het grafiekje van de activiteitenweergave in de gaten) valt deze snelheid ook weg?

Zou op dit moment van alles kunnen zijn, van een brakke netwerkkaart tot een incompabiliteit tussen je laptop en je router. (maar aangezien hij op meerdere netwerken raar doet, lijkt me het de laptop zelf)
Is het een schone / nieuwe installatie?

Maak anders eens een paar screenshots van de grafiek van de snelheidstest (CMD + Shift + 4 en dan vakje slepen, ze verschijnen op je bureaublad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net thuis nog eens een test gedaan met speedtest.net
Hier haal ik Tx-waarde van zo'n 78Mbps (redelijk constant, zeker geen drops naar nul ofzo)
Tamelijk constante down van 6,6 Mbps en up van 2,7 Mbps op m'n MBP
Terwijl m'n iPad met een test van dezelfde producent 20 Mbps up haalt en 2,7 Mbps down.

Ik haal ook ongeveer dezelfde resultaten met de test van Telenet hier.

edit: soms durft hij thuis nu toch ook wel wat drops in speed te hebben bij meerdere testen, maar de max grens up lijkt echt op die 6,7Mbps te liggen, terwijl m'n iPad daar vlot over gaat

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2014 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Ik zou overigens niet teveel waarde hechten aan die TX-rate in Yosemite. Bij mij slingert hij hier tussen de 35 en 70Mbps, maar als ik speedtest.net draai dan gaat hij vrolijk naar de 120mbps toe qua downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
Nee, de TX-rate is alleen een goeie indicatie als hij de lijn daadwerkelijk gebruikt, in idle gaat hij inderdaad omlaag. Maar het is in dit geval een degelijke indicatie dat het niet aan de afstand tot de router ligt o.i.d.

Ik zou in dit geval even contact opnemen met Apple, wellicht dat die je verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
Schakel je bluetooth eens uit en kijk of dat iets veranderd ?
En zit je trouwens op een 5GHz netwerk of 2.4GHz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
in /System/Library/CoreServices/ zit wifi diagnostics - als je die start en dan in het window menu scan of performance kiest ziet je onderliggende zaken die bij wifi komen kijken. (kan ook via alt+wifi icon > wifi diagnostics en dan in de window/venster menu kiezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem lijkt van de baan, heb een update naar Yosemite gedaan en mijn telenet-modem + switch vervangen door het nieuwere model. Bedankt voor de zoektocht allemaal.
Blijkbaar haalde mijn iPad op dat oude model wel de gewenste snelheden, maar m'n MBP niet.
Pagina: 1