Aankoopadvies gevraagd: CPU fan & intern geheugen

Pagina: 1
Acties:

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03:14
Ik ben op zoek naar twee onderdelen voor mijn nog-aan-te-schaffen nieuwe thuis server. Hopelijk is het niet erg dat ik dat in één topic heb gestopt?

Ik zoek een?
Tweeledig:
• CPU fan
• Intern geheugen

Wat is je budget?
Ik gok op 100 euro voor 8GB ram, en een paar tientjes voor de CPU fan

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb goede ervaringen met Crucial en Kingston qua geheugen, voor CPU fan geen ervaringen (nog niet eerder los gekocht)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga een nieuwe server kopen, bestaande uit mobo Supermicro X10SL7-F en processor Intel Xeon E3-1245 v3 Boxed in case Fractal Design Define R4 Pearl Black. Ik wil graag advies op een CPU fan en intern geheugen.

Qua geheugen heb ik in eerste instantie via de Crucial Upgrade Finder gezocht, maar alle gevonden typenummers komen niet voor in de Pricewatch hier.. Doe ik iets fout? Graag heb ik dus hier tips :)

Qua CPU fan ben ik zelf gekomen tot Cooler Master Hyper 212 EVO. Qua reviews e.d. komt die erg goed uit de bus, alleen ik maak me zorgen om de specs van de fabrikant, namelijk dat de fan geschikt is voor Intel CPU's van type "Core™ i7 Extreme / Core™ i7 / Core™ i5 / Core™ i3 / Core™2 Extreme / Core™2 Quad / Core™2 Duo / Pentium / Celeron"... Is een i7 o.i.d. zo merkbaar anders dan een Xeon dat deze fan niet zou passen? Ik kan hier niet echt wat over vinden..

Heeft iemand hier ervaringen mee of wat nuttigs over te vertellen?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden!

Met vriendelijke groet,
Roald

[ Voor 188% gewijzigd door rhoolwerf op 08-12-2014 10:30 . Reden: Werkelijke bericht herschreven... ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 08:09
Je cpu past gewoon op een socket 1150. De montagegaten van je cpu fan is sinds socket 1156 tot en met socket 1150 niet veranderd. Aangezien xeon een erg kleine markt is wordt deze blijkbaar niet bij de specs weergegeven.

Waarom ga je niet gewoon voor het goedkoopste 2 x 4 gig ram 1600 MHz setje in de pricewatch? Dat zal 99,9% van de tijd normaal voldoen.

Is er trouwens een specifieke reden waarom je voor een moederbord van ruim 200 euro gaat? Een moederbord van 100 euro is meestal al meer dan genoeg (tenzij er een unieke feature op je gekozen moederbord zit?)

• rhoolwerf
Bedankt voor je reactie!
Ardjee schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:33:
Je cpu past gewoon op een socket 1150. De montagegaten van je cpu fan is sinds socket 1156 tot en met socket 1150 niet veranderd. Aangezien xeon een erg kleine markt is wordt deze blijkbaar niet bij de specs weergegeven.
Ok, dus de socket is doorslaggevend, toch fijn om te lezen :)
Waarom ga je niet gewoon voor het goedkoopste 2 x 4 gig ram 1600 MHz setje in de pricewatch? Dat zal 99,9% van de tijd normaal voldoen.
Is geheugen echt zo gemakkelijk? "Zorg dat 't past en 't loopt wel los" ? Dat wist ik niet. Ik ben niet enorm technisch onderbouwd :)
Is er trouwens een specifieke reden waarom je voor een moederbord van ruim 200 euro gaat? Een moederbord van 100 euro is meestal al meer dan genoeg (tenzij er een unieke feature op je gekozen moederbord zit?)
Ja die is er gelukkig :) Ik wil een homebrew ESXI machine optuigen en de LSI2308 controller wil ik door kunnen aan een NAS-VM, samen met IPMI (dan kan die netjes headless onder een trap draaien) zijn dat voor mij goede redenen om een helaas prijzig moederbordje te nemen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Zuinige ESXi Server al doorgestruind?

• rhoolwerf
Yes, heb ik :) Daar komt het moederbordje ook vandaan. Alleen is daar niet concreet ingegaan op CPU fan / intern geheugen en dat leek me netter om dat apart te trekken.

Ik ben zelf gekomen op Crucial CT2KIT102472BD160B, die wordt ook regelmatig samen met het moederbord genoemd. Deze lijkt helaas wel slecht(er) verkrijgbaar, dus ik sta alsnog open voor suggesties.