Thuisserver bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:02

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Hoi iedereen. Ik zou voor kerstmis graag een thuisservertje bouwen, ter vervanging van mijn Raspberry Pi die eigenlijk net niet aan de wensen voldoet.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal gebruikt worden als thuisserver die 24/24 draait. Hij gaat Transmission-daemon, CouchPotato, SickRage, MySQL Server, Samba shares en een Nginx webserver draaien. Ik ben momenteel niet van plan om RAID te gaan gebruiken. Ik heb een schijf van 3TB liggen die gevuld wordt met series en films. Als deze schijf kapot gaat is het jammer, maar echt niet zo heel erg. Die 3TB is voorlopig echt wel voldoende.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou de prijs graag onder de €300 houden. Er moeten geen zware dingen op draaien eigenlijk, dus met dit budget verwacht ik genoeg te hebben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een Toshiba 3TB schijf

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Efficient moederbord
Efficiente voeding,
Een energiezuinige CPU,
RAM,
Kast die niet al te lelijk is, en van goeie kwaliteit (geen MS-Tech o.i.d.)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur leunt aan naar Intel-processoren en ik denk ook te begrijpen dat deze het meest energie-efficient zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik laag, de server gaat 24/24 draaien.

Ga je overklokken?
Niet van toepassing ;)

Wat heb ik zelf gevonden tot hiertoe
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 32,-€ 32,-
1Asus H81T€ 70,49€ 70,49
1Cooler Master Elite 110€ 35,01€ 35,01
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,-€ 64,-
1Power Adapter DC 19 V, 90 W for Intel Desktop Motherboards (EU Power Cord included)€ 36,24€ 36,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€237,74

Ziet dit er OK uit? Kan het zuiniger? Kan het sneller voor minder geld?
Alvast bedankt voor jullie input op deze maandagmorgen :)

Android developer & dürüm-liefhebber

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Geheugentype (moederbord) 2x DDR3 (SODIMM)
Geheugentype DDR3

dat gaat toch niet passen? :)

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Doh! Goed opgemerkt. Had helemaal niet door dat er sodimms in dat moederbord gaan 8)7

Nieuw lijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 32,-€ 32,-
1Asus H81T€ 70,49€ 70,49
1Cooler Master Elite 110€ 35,01€ 35,01
1Corsair CMSO4GX3M1A1333C9€ 36,36€ 36,36
1Power Adapter DC 19 V, 90 W for Intel Desktop Motherboards (EU Power Cord included)€ 36,24€ 36,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 210,10

[ Voor 92% gewijzigd door Mavamaarten op 08-12-2014 13:06 ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03 14:03

Rannasha

Does not compute.

Heb je echt 8 GB aan RAM nodig in een servertje? Tenzij je grote DBs volledig in RAM wil houden, lijkt me dat 4 GB meer dan voldoende is. Als je een 4 GB module koopt, dan kun je er altijd later een tweede bij prikken als daar toch behoefte aan blijkt te zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Rannasha schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:03:
Heb je echt 8 GB aan RAM nodig in een servertje? Tenzij je grote DBs volledig in RAM wil houden, lijkt me dat 4 GB meer dan voldoende is. Als je een 4 GB module koopt, dan kun je er altijd later een tweede bij prikken als daar toch behoefte aan blijkt te zijn.
Dat bedacht ik mij inderdaad ook, daarom heb ik ineens het RAM vervangen door een enkele 4GB SODIMM.

• jerreok
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-03 21:28
Zoals ik het zie, zijn er op het mobo maar 2 SATA poorten aanwezig, een van 6Gb/s en een van 3... Ik denk dat je hier later nog spijt van kan krijgen als je wil gaan uitbreiden... 4 Kan toch leuk zijn, niet?

i7 4790K | MSI Z97 Gaming 3 | 16GB DDR3-1600 | Asus R9 280X DC2T| Crucial MX100 256GB | Seagate Baracuda 7200 2TB | Cool Master V650S | Scythe Mugen 4 PCGH | Fractal Design Define R4

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
waarom ga je niet voor zoiets als pricewatch: ASRock C70M1
energie zuinig. en aansluit mogelijk heden genoeg.

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
loki504 schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:18:
waarom ga je niet voor zoiets als pricewatch: ASRock C70M1
energie zuinig. en aansluit mogelijk heden genoeg.
Dat bordje van Asrock ziet er best interessant uit, maar ik maak me zorgen om de performance van dat ding. Een mobo+CPU samen voor €43,50 kan volgens mij maar weinig voorstellen :? Om heel eerlijk te zijn ben ik sowieso geen grote fan van Asrock, heb er namelijk een heel brakke ervaring mee (P45TurboTwins2k was een vreselijke kutplank die incompatibel was met alles wat ik kocht en had een POST-tijd van bijna een minuut). Sindsdien heb ik een niet-zo-positief beeld over Asrock, maar dat kan gerust een geïsoleerd iets zijn geweest :)

Ik had het moederbord+voeding idee hier gehaald: mux' blog: BBG Zuinige Server Maart 2014 waar de combinatie als beste koop (aankoopprijs+verbruik samen) uit de bus komt. Het idee van zo'n adapter ipv een voeding vind ik ook nog wel interessant.

Dat van die 2 SATA-poorten, tja. Dat is inderdaad wel een minpunt. Maar ook niet echt onoverkomelijk. Desnoods boot ik van een USB stick en gebruik ik de tweede sata poort voor nog een HDD. En als ik nóg een schijf wil dan heb ik nog wel een SATA > USB3 dock liggen ook.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Even voortborduren op de SoCs
pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX

Niet goedkoper maar wel wat zuiniger onder load (en wat langzamer ntrlk)
http://www.techspot.com/r...el-bay-trail-d/page8.html

En passief natuurlijk, is dat belangrijk voor je?

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
wagenveld schreef op maandag 08 december 2014 @ 16:45:
Even voortborduren op de SoCs
pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX

Niet goedkoper maar wel wat zuiniger onder load (en wat langzamer ntrlk)
http://www.techspot.com/r...el-bay-trail-d/page8.html

En passief natuurlijk, is dat belangrijk voor je?
Onder full load zal de PC zelden draaien, het is vooral idle waar ik in geïnteresseerd ben. En idle doet de G1840 het even goed / beter (26W volgens http://benchmarks-tests.c...840/power_consumption.php)

Geluid is geen grote eis gezien de server op zolder komt te staan. Nja, ik heb liever niet dat hij veel lawaai maakt voor moest ik hem toch beneden zetten, maar een stock intel koeler is zeker stil genoeg. Passief is geen vereiste.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Jep dat zag ik ook al. Volgens mij zit je vrij goed met je build zo hoor.

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
wagenveld schreef op maandag 08 december 2014 @ 17:46:
Jep dat zag ik ook al. Volgens mij zit je vrij goed met je build zo hoor.
Heb nogmaals wat research gedaan en meteen alles besteld :)

In plaats van de http://tweakers.net/product/376962/intel-celeron-g1840/ heb ik de pricewatch: Intel Celeron G1820 Boxed gekozen ivm compatibiliteit met het moederbord (de G1840 wordt pas ondersteund na een BIOS-update). Ik heb geen socket 1150 CPU liggen om het BIOS mee up te daten, en de CPU's verschillen amper qua performance.

Ik heb nog getwijfeld om een ander moederbord te nemen ivm een mogelijke RAID-opstelling later.
Dit moederbord heeft echter een msata slot, dus moest ik later RAID willen (nu niet, en later niet meer dan 2 schijven) dan gebruik ik wel een goedkope msata ssd om van te booten.

Jammer dat de case een gigantisch gat heeft voor een ATX-voeding, maar op zich is dat niet zo'n probleem. Een beter alternatief was er niet, en ik heb nog wel een stoffilter liggen die over dat gat kan. Beter wat meer ruimte dan zo'n opgekropte kast :)

Pagina: 1