Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Laptop loopt steeds muurvast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Het is alweer eventjes geleden dat ik hier iets voor het laatst heb gepost. Tot nu toe heeft alles ook prima gewerkt ;). Echter heb ik nu weer een probleempje met mijn MSI EX623 laptop.

Specs:
Intel P7350CPU
1GB DDR2 667 geheugen
320GB harddisk

Géén OS geïnstalleerd.

Systeem heeft eventjes op zolder gelegen omdat de HDD ontbrak en er was een probleem met de BIOS, deze gaf na een (kennelijk foutieve) flash telkens het bericht CMOS Checksum bad. Na een re-flash was dit opgelost en bij het installeren van de harddisk dacht ik er eventjes windows 7 op te zetten en de laptop te gaan gebruiken. Nou mooi niet dus.

De laptop loopt steeds vast namelijk. Meestal loopt hij vast wanneer het 'starting windows' balkje klaar is en het grafische (blauwe achtergrond) moet gaan verschijnen. Gekke eraan is dat het lijkt dat wanneer het 'num lock' ledje is ingeschakeld hij verder komt, maar bij het kopieeren/uitpakken van bestanden is hij nog niet verder gekomen dan 23%.

Wat heb ik gedaan:

Geheugen gecheck met memtest: OK
Harddisk vervangen bracht ook geen oplossing. Heb het systeem zo kaal mogelijk opgestart (dus alleen mobo, graka, memory, hdd en het LCD scherm. Ook heb ik het toetsenbord en de mouse touchpad losgekoppeld en een USB toetsenbord/muis gebruikt, brengt allemaal geen verschil.

Het systeem loopt gewoon spontaan vast, geen BSOD o.i.d. het is gewoon pats boem over. Ik ga nog een andere adapter proberen, al loopt hij ook vast op accu.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
1 GB geheugen is wel weinig voor win7, maar verklaart het vastlopen niet. Als je het aan het lopen krijgt zou ik het geheugen uitbreiden, of misschien linux proberen zoals xubuntu deze heeft weinig geheugen nodig.

Installeer eens de originele os die geleverd werd met het systeem, werkt dit wel?

Wifi en nerkwerk uitzetten, boot hij nu wel?
Bios reset uitvoeren, en dan laptop uitzetten, battery verwijderen, dan starten zodat stroom wegloopt, dan weer normaal proberen op te starten(met battery of stroom).

Hoe heb je de os en software en drivers geinstalleerd?

Windows logboek fouten?
Fouten bij je hardware zoals uitroep teken of vraag teken?

[ Voor 12% gewijzigd door jan99999 op 08-12-2014 09:35 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:43
Is je RAM nog wel oké? Niet toevallig dat ie daar spul inlaadt, daardoor errors krijgt en afbreekt?

Verwijderd

Topicstarter
@Jan:

Wanneer de laptop weer werkt wilde ik dat geheugen inderdaad gaan uitbreiden. Origineel hoort er 4GB in te zitten. Ik heb geen originele OS CD, deze zat er ook niet bij. Ik heb wel verschillende Windows 7 versies geprobeerd (x86, x64, met en zonder SP1 in zowel NL als Engelse taal). De WiFi kaart is op dit moment (fysiek) verwijderd van het moederbord, de LAN kan ik niet uitschakelen (geen optie in BIOS). BIOS is al meerdere malen gereset en de batterij heb ik nu niet aangesloten. Software en drivers zijn nu niet van toepassing aangezien ik Windows niet eens kan installeren, dus een logboek heb ik ook niet.

@Marcel
Geheugen is volgens memtest 86 oké. Heb de laatste versie een aantal cycli laten draaien en er kwamen geen fouten uit.

Edit:
Nog even wat toevoegingen. Ik heb het moederbord volledig gedemonteerd en met minimale componenten op mijn tafel liggen. Dus alleen mobo, graka, memory en een losse geluidskaart module welke met een flatcable aan het moederbord hangt. De bediening doe ik via een USB toetsenbord en heb een monitor op de VGA aansluiting zitten. Als optische drive een USB dvd drive eraan geknoopt, evenals de voedingsadapter (welke prima meet).

Ik heb een Hirens Boot CD gemaakt. Rare is dat alle DOS gebasseerde programma's het doen en ook blijven doen, zodra ik de 'mini xp' start en het bureaublad word geladen slaat de boel soms meteen, soms na een tijdje weer kei vast. Het lijkt er dus op dat alle programma's welke grafisch zijn de laptop doen vastslaan.

Rara waar mag ik dit gaan zoeken???

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2014 21:18 ]