GPU wordt niet herkend door mobo en de fans draaien 100%

Pagina: 1
Acties:

• sVerkuil
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-03-2023
Beste GoT

Nadat mijn oude systeem vastliep als ik wat CPU intensieve taken deed dacht ik, laat ik mijn CPU maar eens upgraden. Zo gezegd, zo gedaan en een paar dagen later kreeg ik mijn nieuwe mobo en mijn nieuwe proecessor. Toen ik alles had aangesloten wilde mijn PC niet meer opstarten, ik had per ongeluk mijn modulaire PSU kortgesloten (beide kanten van een kabel in de psu gestopt. :'( ). Na een nieuwe PSU gekocht te hebben kwam ik er achter dat er maar 1 8-pin pci-express aansluiting op zit. Dit kon echter met een verloopstekkertje opgelost worden. Maar nu zit mijn graka in het moederbord, maar het moederbord herkend de grafische kaart niet. Ik gebruik overigens een 2x zespin naar 1x achtpin, en voor 1 van de zespin gebruik ik een molex naar zespin.

Mijn systeem is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 184,80€ 184,80
1MSI B85-G43 Gaming€ 86,95€ 86,95
1MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming€ 274,90€ 274,90
1WD AV GP WD20EURS, 2TB€ 132,37€ 132,37
1Corsair Carbide 400R€ 92,95€ 92,95
1ICIDU Wireless PCI-Card 300N€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 75,50€ 75,50
1LG BH16NS40 Bulk Zwart€ 65,95€ 65,95
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 54,05€ 54,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 967,47

Tldr;
Nieuw mobo, nieuwe voeding, nieuwe CPU; grafische kaart wordt niet herkend en de fans draaien volle toeren. Drivers kunnen niet geïnstalleerd worden aangezien er geen graka wordt gevonden, ook niet te zien in de device manager.

[ Voor 61% gewijzigd door sVerkuil op 08-12-2014 15:33 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar PMG.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:19

Nemesizz

Untouchable

Na een nieuwe PSU gekocht te hebben kwam ik er achter dat er maar 1 8-pin pci-express aansluiting op zit
Volgens de specificaties heeft die voeding toch echt een 6pin en een 6+2 pin PCI-e connector.
Je hebt toch niet perongeluk de 8 pin voor de CPU power te pakken? (zou niet eens mogen passen, maar het is sommige mensen toch gelukt die in een videokaart te drukken).

• sVerkuil
Ik heb de PCI-E 6+2 pin erin gedaan. De 2x 6-pin naar 8 pin paste nadat ik met een schroevendraaiertje de interne connectortjes iets wijder heb gemaakt.

Het kan zijn dat inderdaad de tweede geen (goede) aansluiting maakt, waardoor de grafische kaart denkt dat hij geen verbinding heeft, en dus gaat doen alsof hij te weinig power heeft, terwijl er stiekem wel genoeg aanwezig zou moeten zijn. Is een andere voeding dan misschien toch beter?

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Les 1: als iets niet past dan hoort het er niet!!!!

• sVerkuil
Elmo_b schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:37:
Kijkend naar de vormen van het plastic om de aansluitingen zelf zou het moeten passen. Het enige wat ik had gedaan was het metaal iets breder maken, aangezien het een 2x pci-e 6pin naar 1x pci-e 8pin was zou hij moeten passen, maar aangezien ik hem bij de MyCom vandaan heb uit een "grabbelbak" kon het zo zijn dat één zo'n ijzertje iets was gebogen waardoor het niet "paste". Ik heb het plastic verder niet aangepast.

Kan het dan inderdaad zo zijn dat een 2x pci-e 6pin naar 1x 8pin voor een CPU bedoeld is?

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:27
Post eens een foto dan?
Elmo_b schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:37:
Wel waar bij de "vaste" aansluitingen, maar hij heeft het hier volgens mij over het gebruik van één of andere vage adapterkabel, waar dus 2x 6 pin ingaat en 1x 8 pin uitkomt... die je vervolgens weer op je graka aansluit.

Desondanks is het inderdaad wel vreemd dat TS de adapter eerst moet oprekken voordat het wil passen. Zou als ik TS was eerst alles eens rustig nalopen, googlen, etc voordat je weer je PSU/componenten opblaast. :+
Daarbij ben ik sowieso al niet zo'n fan van adapters, tis allemaal zo'n beetje prutswerk. Je voeding heeft 1x 6+2 pin (wat 8 pin is dus) en dan nog 1x 6 pin... Die andere 8 pin die hij standaard heeft is CPU (EPS) power, de 2x4pin is bij mij weten ook CPU power, maar dan ATX.

We begrijpen dus goed dat je met de vaste enkele 6 pin en 1 molex>6pin weer een adapter naar 8 pin hebt gebruikt? Zo nee, dan is het wel heel vaag... 8)7

• sVerkuil
Op dit moment kan ik helaas geen foto posten, aangezien ik op m'n werk zit.

Het is inderdaad wel goed gezien dat ik met de vaste, enkele 6 pin en één molex (drie pins) -> 6 pin adapter naar 8 pin. Ik heb zojuist een enkele 6pin naar 8pin aansluiting besteld, om te (hopen) dat dit wel werkt.

Zodra ik thuis ben (vanavond laat) zal ik een foto posten. In ieder geval, alvast hartstikke bedankt. :D

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Maar ik snap nog steeds niet wat je met die adaptertjes loopt te klooien, die voeding heeft gewoon de aansluitingen voor die videokaart (wat ik vind, heeft een MSI GTX 770 een 6pin en een 8 pin nodig, die zitten beide gewoon aan je voeding). Dus waarom moeilijk doen met die adaptertjes? :?

• sVerkuil
Omdat mijn MSI GTX TwinFrozr 2x 8pin nodig heeft. :/ Er is een kabeltje meegeleverd voor 6pin naar 8pin, maar deze ben ik waarschijnlijk kwijtgeraakt. :'(

EDIT:
Heb m'n complete systeem toegevoegd.

[ Voor 13% gewijzigd door sVerkuil op 08-12-2014 15:33 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ok dat is wat duidelijker, want alleen MSI GTX 770 kreeg ik gewoon 1x6 en 1x8 pin kaarten te zien, vandaar dat ik het ook al zo raar vond.

Eigenlijk zou een 6pin PCI-e naar 8pin al moeten werken, die 2 extra pins zijn gewoon groundpins.
Vaak zie je de discussie ontstaan of de kabels het dan wel aankunnen (dat extra vermogen), maar 6pin en 8pin hebben gewoon dezelfde dikte kabels.

Dat je bij die ene kabel al wat hebt moeten verbuigen doet mij vermoeden dat die kabel gewoon niet goed was. Normaal hoef je nooit wat te verbuigen om het te laten passen, moet dat wel > meteen weg mikken (kan je een hoop ellende/schade besparen).

• sVerkuil
Zoals beloofd heb ik hier nog een plaatje. Sorry voor de slechte kwaliteit.
https://docs.google.com/f...SkE/edit?usp=docslist_api

Sja, ik heb dus alleen die interne connectors een klein beetje verbogen. Dit leek mij geen probleem. Ook zonder de echte 8pin, dus alleen met de adapter, blaast de gpu 100%.

Ik heb ondertussen een goede verloop kabel gekocht (zes naar acht) deze word helaas pas de 11e verzonden. Tot die tijd ga ik wel lekker op de interne werken. Als het met die kabel als nog niet werkt ga ik een nieuwe voeding kopen en wet koop op afstand inzetten :)

Is er toevallig een voeding die jullie aanraden? :$

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

• sVerkuil
Die heb ik er op dit moment dus in zitten, maar het kijkt er op dat mijn grafische kaart niet genoeg stroom ontvangt. :/
Pagina: 1