Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oplossing traag tele2 netwerk gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• radlab
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-12-2014
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn netwerk, het is traag....
Nu zit ik ook nog met wat (misschien wat verouderd) apparatuur.

Situatie nu:

Tele2 Davolink router
- hieruit 1 netwerkkabel naar mijn NAS (Iomega home media network harddrive) die er naast staat
- 1 kabel voor tv beneden
- 1 kabel voor tv boven
- 1 netwerkkabel (Cat 6) naar laptop 6 meter afstand (oudere Acer Travelmate 5720)
- WiFi gebruik ik voor mijn AC Ryan HD mediaplayer welke ik niet makkelijk met een kabel kan bereiken, dus hier zit een 150mbit dongle in.
- WiFi wordt ook gebruikt voor tablet en smartphones

Ik heb een 20mbit abonnement bij tele2 en met downloaden via nieuwsgroepen gaat met 1.45 mbps dus conform abonnement.

Alleen intern van laptop naar NAS of naar AC Ryan is echt waardeloos.
Ik zou graag mijn NAS beter willen gebruiken, ook voor back-up.

Wat kan ik doen om het interne netwerk te verbeteren?

Andere router achter de tele2 Davolink met in dmz het adres van de nieuwe router?
Dan WiFi op tele2 uitschakelen?

Welke router tot 100 euro gaat mij in mijn behoefte voorzien?

Ik hoor graag jullie ideeën!

Gr JJ

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) waarom heb je het over Tele2 terwijl je probleem geheel binnenhuis ligt?
2) waarom heb je het over meerdere routers terwijl je huidige router het probleem ook niet is?

Wat er met je NAS aan de hand is, is niet op basis van je verhaal te achterhalen (al vermoed ik dat je stiekem toch via WiFi verbindt ergens), maar verder is het voor je mediaspeler helder: je hebt een vaste computer die je geen vaste verbinding gegeven hebt maar de meest karige WiFi-oplossing die momenteel te krijgen is. En dan valt de performance tegen... goh :z

Beste oplossing: alsnog UTP. Je kunt platte CAT6A krijgen voor een fractie van de prijs van een andere router of AP dat 100% van de tijd 100% van de performance kan leveren.
Tweede keus: ipv andere hardware aan AP-zijde neer te zetten (je hebt als je WiFi wilt verbeteren geen tweede router maar een tweede AP nodig) zou ik eerst naar die gare 1x1 non-MiMo NIC kijken. Zet er minimaal een 2x2 MiMo NIC in en je performance verdubbelt gelijk. Maar goed, twee keer niks is nog niks.

Oslik blyat! Oslik!

• radlab
Ik denk dat ik maar bedankt zal zeggen voor je reactie......

Ik hoop alleen wel dat je begrijpt dat we niet allemaal even technisch zijn, dat ik hier dus een vraag stel omdat ik het niet weet en dat zit ik niet te wachten om afgezeken te worden, want dat kunnen we allemaal, toch?

Ik heb expres de hele situatie uitgelegd, omdat ik een helder beeld wil schetsen en hier dus ook niet eerst weer vragen over wil beantwoorden. Ik begrijp dat het probleem niet bij Tele2 ligt.... nogal logisch.

Over de NAS, ik weet zeker dat hij geen wifi gebruikt, omdat dit uitstaat hierop.
Wat betreft de vaste computer, dit is dus de laptop, deze heeft de Cat6 verbinding met de Davolink, deze heeft dus JUIST een vaste verbinding.

De mediaspeler echter, zit op het wifi, omdat deze slecht benaderbaar is met een kabel.

Ik hoop dat je je antwoord nog even wilt herzien.

Gr JJ

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 17:54

lier

MikroTik nerd

Wat is je huidige overdracht snelheid van je laptop naar je NAS en omgekeerd?
Wat verwacht je te kunnen halen?
Met welke snelheid is je laptop en je NAS verbonden met het netwerk?

Volgens SmallNetBuilder is de throughput niet zo heel bijzonder, vraag is daarnaast hoe snel je laptop is.

offtopic:
Voor newbies op GoT is het verstandig om eerst het algemeen beleid en de Forum FAQ door te nemen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

radlab schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:24:
Ik denk dat ik maar bedankt zal zeggen voor je reactie......

Ik hoop alleen wel dat je begrijpt dat we niet allemaal even technisch zijn, dat ik hier dus een vraag stel omdat ik het niet weet en dat zit ik niet te wachten om afgezeken te worden, want dat kunnen we allemaal, toch?

Ik heb expres de hele situatie uitgelegd, omdat ik een helder beeld wil schetsen en hier dus ook niet eerst weer vragen over wil beantwoorden. Ik begrijp dat het probleem niet bij Tele2 ligt.... nogal logisch.
Dus logisch om als titel "traag tele2 netwerk" te kiezen :?

Hoe dan ook, ik heb volgens mij toch echt aangegeven waar je probleem zit met je mediaspeler en niets wat je hieronder schrijft verandert dat. Er is geen magische knop die iemand over het forum in kan drukken om jouw problemen op te lossen. Je zult je minimaal genoeg in de materie moeten verdiepen om onze vragen te beantwoorden, je zult dingen uit moeten proberen en mogelijk zul je tot de conclusie komen dat je andere apparatuur en/of andere bekabeling nodig hebt.
Over de NAS, ik weet zeker dat hij geen wifi gebruikt, omdat dit uitstaat hierop.
Wat betreft de vaste computer, dit is dus de laptop, deze heeft de Cat6 verbinding met de Davolink, deze heeft dus JUIST een vaste verbinding.

De mediaspeler echter, zit op het wifi, omdat deze slecht benaderbaar is met een kabel.

Ik hoop dat je je antwoord nog even wilt herzien.

Gr JJ
Zoals ik al aangaf, je probleem met je mediaspeler zit nagenoeg zeker in de WiFi. Een deel daarvan is geheid de locatie van dat ding, dat blijkbaar voor WiFi ook slecht benaderbaar is. Een ander deel is dat wat je aangeeft ("150Mbps") nu eenmaal het slechtste WiFi-niveau is wat je kunt kopen. Dat is niet afzeiken, dat is gewoon de harde waarheid. Aangezien je het technisch verhaal erachter blijkbaar niet wilt horen ga ik je daar niet mee vervelen.

Wat je kunt doen is beide problemen proberen aan te pakken:
1) met een 150Mbps non-MiMo WiFi adapter valt hoe dan ook weinig eer te behalen. Ik raad dus sterk aan een 2x2 MiMo adapter ("300Mbps" of beter) te nemen als je snelheid relevant vindt.
2) ongeacht adapter is de locatie waar dat ding nu zit waarschijnlijk niet optimaal. Zo'n adapter wordt doorgaans niet voor niets geleverd met een USB verlengkabel. Zet die ertussen en kijk wat er gebeurt als je daarmee verschillende locaties/orientaties uitprobeert. Het verschil tussen recht naar voren en recht naar boven/beneden kan vaak al een factor 5 uitmaken. Juist de goedkoopste adapters zijn meestal het meest richtingsgevoelig.

Oslik blyat! Oslik!

• radlab
Dank voor je antwoord, gemeend dit keer.
Ik begrijp je punt wel en uiteraard heb ik onderzoek gedaan naar de problemen binnen mijn netwerk.
Wat betreft die 150mbit dongle, dit had ik beter kunnen uitleggen.
De AC Ryan is een beetje een pain in the ass wat verbinden aan gaat... Hij accepteert alleen een 150mbit met één specifieke chipset, deze heb ik dus aangeschaft.
Het fijnste is dus een kabel, maar mijn tv meubel waar de AC staat, staat midden in de woonkamer en ik heb overal plavuizen, dus een kabel onder laminaat door is niet een optie en wegwerken achter plinten kan ook niet...
Was er maar wel een magische knop dan hѐ...
Denk je dat het überhaupt een idee is om een ander apparaat achter de Davolink te plaatsen om in ieder geval het verkeer NAS - laptop beter te krijgen? Met oog op de toekomst dat ik misschien wel de AC van kabel kan voorzien?
Zo ja, welk apparaat kan mij daarbij helpen?

Thanks

[ Voor 62% gewijzigd door radlab op 08-12-2014 21:35 . Reden: plotseling afgebroken ]

• radlab
Ik zit nu te denken dat de powerline adapters voor de mediaspeler misschien een uitkomst zijn, ik zat aan de volgende te denken:

pricewatch: Zyxel 600 Mbps Powerline Gigabit Ethernet Adapter (2 stuks)

Is dit een goed alternatief in combinatie met een nieuwe router / ac point?

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11 10:49
een powerline adapter KAN heel erg goed werken. zo heb ik bij mij thuis ook mijn "muurprobleem" opgelost. (Ja ik ben te lui om gaten te boren).

Maar voordat je iets koopt, ga even terug naar stap 1:

Wat is je probleem? Trage overdracht van NAS naar Mediaplayer
Wat veroorzaakt dit probleem? Weten we officieel nog niet!

Dus: Eerst even met een netwerkkabel door de woonkamer testen of dat het probleem dan verholpen is :)

Andere vraag... Als je TV Stroom krijgt... Waar komen dan deze stroomkabels vandaan? Kan daar geen netwerk kabeltje naast?

[ Voor 12% gewijzigd door scenix_ op 09-12-2014 15:02 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Powerline: geen garantie dat het werkt, laat staan dat het verbetering gaat geven. Je kunt het altijd proberen, maar ik geef het weinig kans.

Je 150Mbit wifi adapter is de bottleneck, dat kan haast niet anders. Dus met mijn voorganger: Doe jezelf een lol, en TEST even hoe het met een kabel gaat. Dikke kans dat het dan over is :)

Vwb wegwerken kabels: Ik heb hier plavuizen en een dubbel openslaande deur. Toch heb ik een netwerkkabel getrokken. Door een kabelgoot aan het plafond, net achter de gordijnrail. Gaat aan weerszijden van de kamer achter de gordijnen omhoog. En aan de kant waar de TV staat ligt ie gewoon kaal (staat het e.e.a. voor), maar daar kun je in jouw geval natuurlijk ook gewoon een kabelgootje neerzetten :)

Overigens schijnt die Davolink van Tele2 niet de meest grote held te zijn. Een extra router er achter ZOU het e.e.a. op kunnen lossen. Maar dan nog is het koffiedik kijken, je weet namelijk nog steeds niet wat je baseline is (of het met een kabel wel gewoon goed gaat dus).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• radlab
Thanks guys voor het advies, heb een powerline setje van een collega geleend, ga het met de kabel testen en dan met de powerline, zal er nog op terug komen! Maar dat die Davolink niet de beste is, vind je overal terug!
Pagina: 1