naitsoezn schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:25:
Wat voor directe schade kan een bedrijf nou eigenlijk ondervinden van een gehackte site?

Behalve het fixen van de hack (een schone installatie doet meestal wel de trick) kun je vrijwel alles scharen onder gevolgschade, en dat kun je gewoon prima uitsluiten.
Als die website nu een webshop is waarbij je dus wat zaken kan gaan aanpassen op de backend?
Of een site waar visa kaart nummers + cnc worden opgeslagen.
(zonder encryptie al niet goed, maar bij iemand die zonder contract werkt zou me dat ook niet verbazen)
Let op, ik weet dus niet of visa en andere maatschappijen of daar beperkingen rond hebben - indien die dus bepalingen hebben hoe zo een data moet opgeslagen worden en als blijkt dat je dat niet doet + de site wordt gehacked ... dan vrees ik toch dat visa de schade op je site gaat verhalen.
Stellen dat dat indirecte schade is, is dan kort door de bocht.
Is het gewoon een puur informatieve website dan is de schade inderdaad nogal beperkt.
Maar zelfs met een informatieve website => als die een tijdje niet bereikbaar is en de klant kan aantonen dat hij daardoor x inkomen mist (dat aantonen is niet altijd gemakkelijk) dan zit je daar weer wel met schade natuurlijk.
Zelfs al ben je in je recht, als er geen duidelijk contract is zit je toch al snel met hogere kosten als de andere naar de rechter zou stappen => jou advocaat moet dan meer doen dan even verwijzen naar een zin in dat contract.
[
Voor 17% gewijzigd door
chime op 09-12-2014 13:17
]