Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FusionDota2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-01 18:07
Ik heb besloten om m'n moederbord (en CPU) te gaan vervangen, nu de hardware zal me wel lukken.
Met software daarentegen weet ik niet goed hoe het in zijn werk gaat.

Ik ga wisselen van een ASRock (B75-chipset) pro3-m naar een ASUS (Z97-chipset) sabertooth mark 1 of een ASUS (Z97-chipset) maximus VII Hero (weet het nog niet goed, advies hierover is ook welkom). Dus ook veranderen van chipset.

Kan ik simpelweg het mobo erin steken en booten of moet ik bepaalde dingen vooraf installeren/prepareren (met de installatie van de het oude mobo is er ook ASRock eXtreme tuner,... bijopgezet moet ik dit er allemaal afgooien)? Kan iemand me uitleg geven of me een link geven van een (duidelijk) 'stappenplan' dat je moet volgen als je van mobo wisselt?

Ben hierin nogal nieuw dus elke hulp is welkom.
(Weet niet of dit topic hier op zijn plaatst staat, mijn excuses)

[ Voor 3% gewijzigd door FusionDota2 op 07-12-2014 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Ik zorg altijd dat ik alle drivers bij de hand heb op een USB stick, mocht er iets mis gaan. De drivers kun je downloaden op de website van de fabrikant.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:11
Wanneer ik een mobo/CPU vervang, dan installeer ik ook gelijk de OS opnieuw. Schoon beginnen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door TECHcrime op 07-12-2014 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FusionDota2
TECHcrime schreef op zondag 07 december 2014 @ 22:05:
Wanneer ik een mobo/CPU vervang, dan installeer ik ook gelijk de OS opnieuw. Schoon beginnen ;)
Op mijn SSD staan nog andere dingen, moeten die er ook allemaal af. En dan opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Maak een backup van alles wat op de SSD staat voordat je de nieuwe spullen in gaat bouwen. Bij de installatie van Windows maak je de SSD leeg en begin je opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FusionDota2
PilatuS schreef op zondag 07 december 2014 @ 22:13:
Maak een backup van alles wat op de SSD staat voordat je de nieuwe spullen in gaat bouwen. Bij de installatie van Windows maak je de SSD leeg en begin je opnieuw.
Bedankt dat to-the-point bent. Gewoon backup maken en ssd leegmaken, windows reinstallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
FusionDota2 schreef op zondag 07 december 2014 @ 22:20:
[...]

Bedankt dat to-the-point bent. Gewoon backup maken en ssd leegmaken, windows reinstallen.
Ik weet niet of je sarcastisch bent.. Dus ik typ je verzoek even uit :)

1. Maak een backup van alle bestanden die je wilt bewaren naar een andere schijf. Gebruik desnoods Windows Easy Transfer. Hiermee kan je ook instellingen van je huidige installatie meenemen.
2. Zorg dat je de Windows Install bestanden klaar hebt staan op DVD/USB. (Als je niet weet hoe dat werkt, let me know..)
3. Zet de PC uit en vervang je moederbord met de nieuwe. De CPU en cooler moeten er al op gemonteerd zijn zodra je alles monteert.
4. Nu je toch bezig bent, geef je pc een goede schoonmaak beurt. Ik gebruik vaak een schone verfkwast (2cm rond) om bij de kleine hoekjes te komen.
5. Start je PC op met het nieuwe moederbord en de Windows Install DVD/USB
6. Formatteer je opstart SSD. Je hebt hier die backup van die je hebt gemaakt bij stap 1.
7. Installeer een schone Windows installatie.
8. Zet de backup terug, indien gemaakt met Windows Easy Transfer, gebruik dit dan ook om de backup terug te zetten.
9. Installeer eventueel missende programma's. Voor de basis programma's gebruik ik altijd ninite.com. Dit maakt het makkelijk en snel.

Vragen? Vragen!

Edit: Nog een tip (uit ervaring): Zorg dat je een 2de systeem bij de hand hebt (laptop/tablet/PC) om eventuele zaken op te zoeken, mocht je foutmeldingen krijgen of je boot USB opnieuw moeten maken als deze niet goed blijkt te zijn na het formateren.

[ Voor 73% gewijzigd door TECHcrime op 07-12-2014 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FusionDota2
TECHcrime schreef op zondag 07 december 2014 @ 22:26:
[...]

Ik weet niet of je sarcastisch bent.. Dus ik typ je verzoek even uit :)
Niet sarcastisch.
Kwam misschien verkeerd over, excuses. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
FusionDota2 schreef op zondag 07 december 2014 @ 22:33:
[...]

Niet sarcastisch.
Kwam misschien verkeerd over, excuses. :)
Ik heb het vorige bericht aangepast. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:00

br00ky

Moderator Harde Waren
Move PMG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Met sysprep (zit in Windows) kun je het systeem klaar maken voor een verhuizing naar een ander moederbord met een andere chipset.
Alles wat je op de SSD hebt staan aan programma's en instellingen blijft behouden.
Dat kan dus vele uren werk schelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een nieuwe installatie bij een nieuw moederbord is altijd het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Ja, maar dat zou altijd nog kunnen als noodoplossing.
Een systeem met alle updates, programma's met alle instellingen en voorkeuren.......
Daar moet ik toch wel een weekend voor uittrekken, da's gewoon bijna niet te doen.
Je doet net alsof dat zo maar even gedaan is.

Ik heb een paar keer een "verhuizing" met Sysprep gedaan, en dat gaat geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FusionDota2
sssensss schreef op zondag 07 december 2014 @ 22:54:
Een systeem met alle updates, programma's met alle instellingen en voorkeuren.......
Daar moet ik toch wel een weekend voor uittrekken, da's gewoon bijna niet te doen.

Bedankt, zal het eens nakijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
sssensss schreef op zondag 07 december 2014 @ 22:54:

Werkt dat sysprep ook met het vervangen van een mobo? Oude drivers eruit, nieuwe erin, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Yep, laats nog getest met de schijf van mijn laptop overzetten naar mijn gewone pc.
Alle systeem afhankelijke drivers worden verwijderd, terwijl de rest van je schijf gewoon intact blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FusionDota2
sssensss schreef op zondag 07 december 2014 @ 23:14:
Yep, laats nog getest met de schijf van mijn laptop overzetten naar mijn gewone pc.
Alle systeem afhankelijke drivers worden verwijderd, terwijl de rest van je schijf gewoon intact blijft.
Ik heb een deel van mijn bestanden op een andere schijf staan, moet ik deze er uithalen of erin later zitten wanneer ik sysprep doe? Op die andere schijf staan wel geen OS bestanden of drivers enkel wat steam games en fotos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Alles blijft bij het oude, alleen drivers worden verwijderd.
Zie hier voor een duidelijke handeiding.

Kijk voor info omtrent extra hd's bij methode 1 punt 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-08 13:31
Damn, dat had ik eerder moeten weten, aangezien ik 3 weken geleden mijn mobo en cpu heb vervangen.

Nou ja, het voordeel is nu wel dat alle overbodige rotzooi ook is verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-08 12:36
Wat maakt het uit dat je jouw OS opnieuw installeert? Het kost je een uurtje als je vanaf een USB je Windows installeert.

Een vers OS werkt het lekkerste. Ik zou dit altijd doen bij het wisselen van hardware zoals een MOBO/CPU. Het gaat om de backbone van je systeem. Het laatste wat je wilt is dat je nieuwe shiny hardware niet optimaal functioneert.

Denk ook na over hoe je de SSD gebruikt, zeker als je ook een HDD hebt. In dat geval zou ik je willen aanbevelen om zo veel mogelijk van je bestanden op de HDD te zetten. Installeer dus alleen wat nodig is op je SSD, zoals het OS, Office en een aantal spellen. Bestanden zoals video, muziek, mydocs, savegames, etc. zou ik altijd op een aparte HDD zetten. Bij een herinstallatie bespaart dit heel veel kopzorgen.

Zorg er overigens wel voor dat je nooit twee schijven aansluit bij de installatie van Windows. Het komt vaak voor dat Windows bij het installeren het OS op je SSD zet en de bootmanager op de HDD. Ze kunnen natuurlijk niet zonder elkaar, waardoor je beide schijven altijd in je systeem moet hebben. Als je maar 1 schijf (SSD) hebt ingeplugd kan dit niet gebeuren.

Good luck!

P.s. I love them Sabertooth's! Ik heb zelf de Z87 Sabertooth, heerlijk bord. Ultra stabiel, ziet er top uit en (bouw-) kwaliteit is super.

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Pagina: 1