Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-11 16:14
Met powershell kan ik e.e.a. aansturen om een VM automatisch te starten. Wil graag deze powershell script omzetten in een nettere GUI zodat ik via bijvoorbeeld een dropdown menu de vm kan samenstellen en starten.

Is er een manier om dit aan te spreken? Had iets al gelezen over dat het eventueel met ASP.net zou kunnen??

Ben benieuwd of iemand hier enige ervaring mee heeft en dit wil delen.

Verwijderd

Volgensmij is het héél easy om in Powershell een dropdown menu aan te roepen. Daar komt een variabele uit, die variabele koppel je aan een regel of aantal regels powershell script, aan 't einde roep je al die variabelen bij elkaar en laat je uitvoeren. Niet echt rocket science lijkt me? Zojuist even gegoogeld, en kwam al een hele hoop tegen. https://www.google.nl/?gw...ropdownmenu+in+powershell

Wat heb je zelf al gedaan om verder te komen met een drop down menu?

• Genestealer
Verwijderd schreef op zondag 07 december 2014 @ 22:17:
Volgensmij is het héél easy om in Powershell een dropdown menu aan te roepen. Daar komt een variabele uit, die variabele koppel je aan een regel of aantal regels powershell script, aan 't einde roep je al die variabelen bij elkaar en laat je uitvoeren. Niet echt rocket science lijkt me? Zojuist even gegoogeld, en kwam al een hele hoop tegen. https://www.google.nl/?gw...ropdownmenu+in+powershell

Wat heb je zelf al gedaan om verder te komen met een drop down menu?
Niets omdat wat jij omschrijft resulteert in een gui menu. Echter ben ik vergeten te vermelden dat ik dit als een webpagina wil hebben. Vandaar mijn associatie met ASP.net. Daar heb ik wel e.e.a over gevonden. Vroeg mij af of ik dit juist heb.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welk produkt van VMWare en licentievorm hebben we het over? Dat maakt nogal verschil ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Ottovw schreef op zondag 07 december 2014 @ 23:20:
[...]

Niets omdat wat jij omschrijft resulteert in een gui menu. Echter ben ik vergeten te vermelden dat ik dit als een webpagina wil hebben. Vandaar mijn associatie met ASP.net. Daar heb ik wel e.e.a over gevonden. Vroeg mij af of ik dit juist heb.
Ah vandaar. Maar eh, ik heb wederom snel gezocht, en kom dit al bijna direct tegen: http://devinfra-us.blogsp...0-from-aspnet-part-1.html

Ik heb zelf totaal geen kaas gegeten van ASP.NET, maar dit lijkt me vrij easy. En het lijkt me dan ook geen probleem om een dropdown menu te creëren als je uiteraard wat verstand hebt van ASP.NET. En anders is een google zoek actie zo gepiept. Sorry, maar ik vindt dat je zelf wel wat meer initiatief moet tonen. En als je dat doet, laat het dan iig weten door te vertellen wat je daadwerkelijk hebt gezocht, gevonden en geprobeerd.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik denk dat topicstarter eerst even aan moet geven welk produkt we het over hebben. Als dit VSphere is (en dat vermoed ik), dan hij de webclient gebruiken en hoeft hij zelf niks te bouwen.

Randvoorwaarde is dan wel uiteraard het gebruik van VCenter. Dus TS moet eerst maar even aangeven wat er precies draait in zijn omgeving.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Genestealer
Question Mark schreef op maandag 08 december 2014 @ 09:52:
Ik denk dat topicstarter eerst even aan moet geven welk produkt we het over hebben. Als dit VSphere is (en dat vermoed ik), dan hij de webclient gebruiken en hoeft hij zelf niks te bouwen.

Randvoorwaarde is dan wel uiteraard het gebruik van VCenter. Dus TS moet eerst maar even aangeven wat er precies draait in zijn omgeving.
Ja, gaat over VSphere en webclient wordt idd gebruikt, wil echter met een webpagina een simpel interface (Zoals besproken een drop down menu bijvoorbeeld) bouwen waarbij je dus zonder noodzaak van webclient een VM kan deployen. Eigenlijk iets voor dummy's die verder niets kapot kunnen maken. Wellicht is dat een beter omschrijving :).

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46
Ik heb ooit een pagina opgezet via deze tutorial en heul veul gehobby, kan best wat scripten maar webpagina's was voor mij wat anders :)
http://devinfra-us.blogsp...0-from-aspnet-part-1.html

Mijn pagina gebruikte de ingevoerde variabele op de webpagina in het powershell script.
Deze zocht de variable via de indexing service van een remote server en toonde documenten terug op de pagina.

• Genestealer
Jup, thx voor de link, Poepkonijn heeft dezelfde link doorgegeven. Ik heb deze al eerder gevonden en denk dat ik hier e.e.a. wel mee kan realiseren. Bedankt zover!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ottovw schreef op maandag 08 december 2014 @ 10:36:
[...]
Eigenlijk iets voor dummy's die verder niets kapot kunnen maken. Wellicht is dat een beter omschrijving :).
Zou je dat niet gewoon met rechten moeten regelen?

Als je iemand nu enkel "virtual machine administrator" maakt, kan hij enkel VM's deployen en stoppen/starten. Aanpassingen aan hosts, datastores, clustersettings en dergelijke kan dan simpelweg niet. Zaken waar een user geen rechten op heeft, zijn ook niet zichtbaar voor de user.

Ik zou als ik jou was eerst kijken naar de standaard oplossingen die er zijn, voordat ik besluit om zelf iets te gaan bouwen. De beheersbaarheid en bewerkelijkheid van de tweede optie is nl een heel stuk lastiger.

Verwijderd

Question Mark schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:16:
[...]
Ik zou als ik jou was eerst kijken naar de standaard oplossingen die er zijn, voordat ik besluit om zelf iets te gaan bouwen. De beheersbaarheid en bewerkelijkheid van de tweede optie is nl een heel stuk lastiger.
Daar heb je inderdaad wel een goed punt waar ik nog niet bij stil stond. Maar dat is aan TS natuurlijk. Maar zelf zou ik het zeker overwegen.

Ik ben wel benieuwd hoe je het nu uiteindelijk oplost, dus ik hoop dat je ons op de hoogte houdt in dit topic :)

• Genestealer
Question Mark schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:16:
[...]

Zou je dat niet gewoon met rechten moeten regelen?

Als je iemand nu enkel "virtual machine administrator" maakt, kan hij enkel VM's deployen en stoppen/starten. Aanpassingen aan hosts, datastores, clustersettings en dergelijke kan dan simpelweg niet. Zaken waar een user geen rechten op heeft, zijn ook niet zichtbaar voor de user.

Dat begrijp ik en die account is ook daarvoor aangemaakt. Maar ik wil het nog eenvoudiger zonder dat iemand met bijvoorbeeld webclient overweg moet. Iemand die daar nooit kaas van heeft gegeten wil ik het wat eenvoudiger hebben. Het is idd een lastiger opzet maar uiteindelijk denk ik hiermee beter uit te zijn. Zou het in overweging nemen iig. Bedankt voor het meedenken!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ottovw schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:12:
[...]
Maar ik wil het nog eenvoudiger zonder dat iemand met bijvoorbeeld webclient overweg moet. Iemand die daar nooit kaas van heeft gegeten wil ik het wat eenvoudiger hebben.
No offence, maar dit vind ik een onzinnige redenatie. De eigen webinterface die jij nu wilt gaan bouwen is ook nieuw voor iedereen. Ook daar zit een leercurve op.

Voordeel van de webclient is dat deze:

[list]
• De standaard is voor het beheer van een vsphere omgeving. Iedereen met een beetje professionele ervaring in VSphere kan hiermee uit de voeten zonder extra trainging of uitleg
• De documentatie is gewoon geod verzorgd door VMWare
• Je hoeft er nooit onderhoud aan te plegen. In tegenstelling tot iets wat je zelf gemaakt hebt. Dat zul je na elke patch of update van Vsphere redelijk moeten testen en aanpassen waar nodig.

Werkelijk alles wat je wilt bereiken zit in de standaard webclient. Het is me dan echt een raadsel waarom je toch zelf iets wilt gaan bouwen.

Als hobby project en om kennis op te doen is het natuurlijk razend intressant, maar ik zou er zeker nog even flink over nadenken of je dit wel moet doen in een produktieomgeving.

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 10-12-2014 09:01 ]

• Genestealer
Helder, snap jouw benadering wel. Zulke reacties heb ik nodig, zo kan ik zien wat nu handiger is, vooral op langere termijn.

Jouw benadering is op langere termijn minder belastend qua aanpassing tegen over een Powershell. Dat zie ik ook.

Maar om nu iemand met totaal geen kennis vsphere te laten gebruiken, een vm uit te laten rollen met de juiste settings (beschikbarr IP etc) is in mijn optiek veel meer tijd rovend. Daarnaast ook fout gevoelig.

Een keuze uit bijvoorbeeld 4 vm's doormiddel van 4 buttons op een web interface is voor de niet technische user handiger. Daarnaast, 4 buttons is niet echt Rocket science tegenover vsphere. Alle technische aspecten kan ik de script gooien. (Beschikbare IP)

Als het handiger kan, dan lees ik dat natuurlijk graag.

[ Voor 7% gewijzigd door Genestealer op 14-12-2014 23:13 ]

Pagina: 1