[iMac] Wit scherm bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 23:36
Hallo,

Een maand geleden is mijn Imac naar Apple terug gestuurd omdat het display defect was (met gelukkig nog een maand binnen de verlengde garantie..)
Ik heb sinds 2 weken, als ik mijn Imac 27 inch (mid 2011) opstart eerst 3 minuten een wit scherm.
En daarna het gewone inlog scherm.
Heb al gezocht wat het probleem precies kon zijn, maar kon geen goed antwoord vinden.

Ligt het misschien aan de HDD of het geheugen?

bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik denk aan de hdd, dat er ergens iets fout is gegaan. Het geheugen zou het niet kunnen zijn want dan is het altijd bij de pc, maar na het gewone inlog scherm. Kan je dan inloggen en alles gewoon doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
Ja, na 3 minuten werkt alles weer zoals het moet. Het systeem is trager oid.
Heb via utilities ook een hardware test gedaan op de schijf en deze heeft geen fouten ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:23

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Kijk eens of de schijfbevoegdheden wel goed zijn ( schijfhulpprogramma!)

[ Voor 40% gewijzigd door Montana op 07-12-2014 22:12 ]

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
Ik heb bij utilities de schijfbevoegdheden gecontroleerd en laten repairen
Het is nu 2 min ipv 3.. Dus dat is wel een verbetering.

Is het verstandig op een nieuwe schijf te plaatsen?
Zoja, kan er een 3TB RED schijf van WD erin?

En zou het kunnen helpen als ik een clean install doe met Yosemite?

bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 13:57
Staat je HDD wel als opstartschijf geselecteerd bij systeemvoorkeuren/opstartschijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
Ja, voor de zekerheid net nog een keer gedaan. En nog precies hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:26
Als je alt in houd bij het opstarten en dan kiest voor osx gaat het dan sneller?

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
RMX--1 schreef op maandag 08 december 2014 @ 00:32:
Ik heb bij utilities de schijfbevoegdheden gecontroleerd en laten repairen
Het is nu 2 min ipv 3.. Dus dat is wel een verbetering.

Is het verstandig op een nieuwe schijf te plaatsen?
Zoja, kan er een 3TB RED schijf van WD erin?

En zou het kunnen helpen als ik een clean install doe met Yosemite?

bvd!
Nee er gaat geen 3 tv schijf in, er zit een 2,5" hdd in, dus je zou een ssd kunnen nemen en dat raad ik je ook zeker aan want dan vliegt alles en gaat het een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
thibautb schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:38:
[...]

Nee er gaat geen 3 tv schijf in, er zit een 2,5" hdd in,
Ik zie het, je hebt gelijk dat past inderdaad niet.

Kan iemand mij een alternatief geven welke schijf er dan in kan?
Een WD green 2 TB? met SATA-600 aansluiting bijvoorbeeld?
dus je zou een ssd kunnen nemen en dat raad ik je ook zeker aan want dan vliegt alles en gaat het een stuk beter.
Dit word het volgende project, hier wilde ik nog een apart topic over openen. Want ik wil een SSD ipv de superdrive.

Dit wordt de Crucial m550 128 / 256 GB. Vandaar dat ik ook nog een normale HDD wil voor groter opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
moijamie schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:13:
Als je alt in houd bij het opstarten en dan kiest voor osx gaat het dan sneller?
Net 2 keer geprobeerd.. maakt geen verschil.

Het gekke is, de mac maakt verder ook geen rare geluiden of dat de ventilatoren hard gaan blazen oid.

Het blijft de eerste 2 min gewoon wit en daarna start de mac normaal op, alsof er niks aan de hand is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:26
Ik weet het niet 100% zeker maar denk dat de HDD niet helemaal lekker is.
Misschien tijd voor een upgrade naar een SSD?

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 15:44
thibautb schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:38:
[...]

Nee er gaat geen 3 tv schijf in, er zit een 2,5" hdd in, dus je zou een ssd kunnen nemen en dat raad ik je ook zeker aan want dan vliegt alles en gaat het een stuk beter.
Wat je nu zegt klopt niet. Je hebt in de iMac 2011 wel plaats voor een 3,5" HDD. Eventueel kan je achter de Superdrive (daar zit een kleine ruimte) een SSD inbouwen. Ik heb zelf deze combinatie ook (SSD en HDD in 27" iMac 2011).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
Dat programma is al éventjes verlopen..

Lijkt idd de hdd, dit model wil ook nog wel eens problemen hebben met de GPU maar dat hadden ze moeten controleren bij het vervangen van het display.
Neem aan dat je de standaard PRAM/SMC resets al geprobeerd hebt.

Zou er geen WD RED inzetten als ik jou was, deze zijn niet echt bedoeld als boot-schijf.
WD Black of een mooie SSD zal je iig een hoop helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door joon op 08-12-2014 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
moijamie schreef op maandag 08 december 2014 @ 16:10:
Ik weet het niet 100% zeker maar denk dat de HDD niet helemaal lekker is.
Misschien tijd voor een upgrade naar een SSD?
Oke, ja die komt er binnekort in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
joon schreef op maandag 08 december 2014 @ 22:12:
[...]

Dat programma is al éventjes verlopen..

Lijkt idd de hdd, dit model wil ook nog wel eens problemen hebben met de GPU maar dat hadden ze moeten controleren bij het vervangen van het display.
Neem aan dat je de standaard PRAM/SMC resets al geprobeerd hebt.
Oke thnx! Ja alles al geprobeerd. Maar denk inederdaad dat de HDD eruit moet.
Zou er geen WD RED inzetten als ik jou was, deze zijn niet echt bedoeld als boot-schijf.
WD Black of een mooie SSD zal je iig een hoop helpen.
Dit zou dus een goede optie zijn voor 2,5 inch: WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB
Welke 3,5 inch harde schijf zou erin passen?

Zie bericht Volkan 1984:
Wat je nu zegt klopt niet. Je hebt in de iMac 2011 wel plaats voor een 3,5" HDD. Eventueel kan je achter de Superdrive (daar zit een kleine ruimte) een SSD inbouwen. Ik heb zelf deze combinatie ook (SSD en HDD in 27" iMac 2011).
Dat is wat ik zoek. Een HDD schijf van 1 a 2 TB voor de opslag van al mijn foto's. Op dezelfde plek als waar mijn HDD nu zit dus een vervanger.
En een goede SSD )een Crucial m550) voor de snelheid van de machine zelf.
Ipv de Superdrive of erachter (weet niet of dat past maar verschillende dingen over gelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Als ik jou was, en dat heb je toch binnen kort nodig.
Maakt een opstartdisk (boot-disk) met OSX er op. Dat kan een externe HD disk zijn of een 8 GB usb-stick.

Heb je dat gedaan, dan start je systeem even op via dat, en laat dan je interne HD even controleren door Schijfhulpprogramma. Dan heb je alle mogelijkheden gecontroleerd. Misschien zitten er wel heel veel fouten in en kan je dat nog herstellen. Dat geeft je iets meer rust.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
Montana schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:19:
Als ik jou was, en dat heb je toch binnen kort nodig.
Maakt een opstartdisk (boot-disk) met OSX er op. Dat kan een externe HD disk zijn of een 8 GB usb-stick.

Heb je dat gedaan, dan start je systeem even op via dat, en laat dan je interne HD even controleren door Schijfhulpprogramma. Dan heb je alle mogelijkheden gecontroleerd. Misschien zitten er wel heel veel fouten in en kan je dat nog herstellen. Dat geeft je iets meer rust.
Ben ik dan niet al mijn bestanden en programma's kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

RMX--1 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 18:26:
[...]

Ben ik dan niet al mijn bestanden en programma's kwijt?
Nee, maar voorzichtigheid is natuurlijk altijd geboden. Ik neem aan dat je een back-up of time machine hebt!

Via de alt toets krijg je bij opstarten de keuze waarvan je wilt opstarten, dan kies je voor de USB, geheugenkaartje, DVD etc. Maar je gaat geen nieuwe installatie doen. Maar alleen de interne HD met schijfhulpprogramma controleren. ( bij een normale opstart kan dat niet, een HD waarvan je opstart kan je niet controleren en repareren!) Als je het gecontroleerd heb, weet je precies of er wat aan de hand is. Als het te repareren is, dan zul je dat zien en ook merken. Zo niet weet je je probleem. Het is een keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
Montana schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 21:46:
[...]

Nee, maar voorzichtigheid is natuurlijk altijd geboden. Ik neem aan dat je een back-up of time machine hebt!

Via de alt toets krijg je bij opstarten de keuze waarvan je wilt opstarten, dan kies je voor de USB, geheugenkaartje, DVD etc. Maar je gaat geen nieuwe installatie doen. Maar alleen de interne HD met schijfhulpprogramma controleren. ( bij een normale opstart kan dat niet, een HD waarvan je opstart kan je niet controleren en repareren!) Als je het gecontroleerd heb, weet je precies of er wat aan de hand is. Als het te repareren is, dan zul je dat zien en ook merken. Zo niet weet je je probleem. Het is een keuze ;)
Oke thnx! Ga ik morgenvroeg proberen! Laat weten of het gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

RMX--1 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:22:
[...]

Oke thnx! Ga ik morgenvroeg proberen! Laat weten of het gelukt is!
http://www.appletips.nl/y...tallatie-usb-stick-maken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
Montana,

Het is gelukt precies zoals je beschreef. :)

Alles doorlopen, alleen helaas geen verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 15:44
Probeer eens OS X te installeren op een externe HDD en daarvan af te booten? Mac opnieuw opstarten en dan gelijk de alt-knop (ook Option geheten) ingedrukt houden. Dan zie je alle schijven waarvan je kan booten. Kijk eens of de problemen zich dan ook manifesteren.

• RMX--1
Volkan1984 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:26:
Probeer eens OS X te installeren op een externe HDD en daarvan af te booten? Mac opnieuw opstarten en dan gelijk de alt-knop (ook Option geheten) ingedrukt houden. Dan zie je alle schijven waarvan je kan booten. Kijk eens of de problemen zich dan ook manifesteren.
Ga ik van het weekend proberen!

Ik laat jullie weten of het gelukt is.

• RMX--1
Om even op alles terug te komen.

Aankomende dinsdag, komt er een Crucial M550 256GB SSD in de Imac en word de HDD vervangen door een WD Black 2TB. Ik laat jullie weten als alles gelukt is.

Fijne dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
Zo, alles zit erin!

Wd black 2TB heeft de Seagate 1 TB vervangen. en de superdrive heeft plaats gemaakt voor een Crucial m550 256 GB SSD.
Mac fan control erop, en alles werkt prima.

2 kleine vragen, moet ik nog TRIM activeren? ( kan dit eventueel over een jaar ook nog? )

En ik wou een testje draaien met de blackmagicspeed app, maar die zeg dat ik de SSD niet kan testen omdat ik alleen kan lezen. Al geprobeerd aan te passen met cmd + i, maar geen effect. Iemand een oplossing?

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

TRIM is overrated. Ik heb mijn SSD nu ruim 3 jaar, zonder TRIM. Geen enkel probleem met moderne schijven.
Pagina: 1