Pixel's met nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Nilem
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-07-2025
Goedendag allen,

Mijn vader heeft sinds enkele dagen een nieuwe PC aangeschaft. Bij deze PC zit ook een Panasonic Smart TV.

Nu wil ik voor mijn vader de resolutie verbeteren, maar is dit schier onmogelijk. De videokaart is een Nvidia GT720 en de Smart TV is van Panasonic. Het grootste probleem zit het hem in het feit dat de letters moeilijk leesbaar zijn door de pixels, ik heb al gecontroleerd of er updates zijn voor de driver en heb ook alle instellingen van de Smart TV gecontroleerd.

De resolutie is 1080p, 60hz op beide onderdelen. Ik weet zelf niet meer wat ik hieraan kan doen en zou graag hulp van een van jullie in willen schakelen.

Nelim

[ Voor 0% gewijzigd door Nilem op 07-12-2014 18:33 . Reden: spelfouten ]

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:05
Gaat het op een monitor wel goed? Zo ka dan is het de tv. Die verdenk ik toch al.

Zet alle beeldverbeteraars eens uit (dus tegelijk en echt allemaal), heeft bij mij altijd gewerkt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Alles op je scherm is opgebouwd uit pixels, dus wat bedoel je precies met 'moeilijk leesbaar door de pixels'?

Hoe zit het aangesloten, wat is de native resolutie van die TV en kan de input dat ook daadwerkelijk aan (Zonder scaling)?
Zet daarnaast underscan en overscan uit, dat maakt er vaak een zooitje van (als je het op HDMI aangesloten hebt).

• Nilem
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-07-2025
@Knox, alles geprobeerd maar zit geen verbetering in.

@Terw_dan Ik begrijp dat alles is opgebouwd uit pixels, ik probeerde aan te geven dat de pixels in het scherm erg groot zijn. Ik heb al geprobeerd op een andere manier de tv aan te sluiten en de HDMI instellingen te veranderen maar dit werkt ook niet.
Voor under- en overscan kan ik niets vinden. Op de instellingen van de pc niet en ook niet in de NVidia Control panel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar wat is de native resolutie van het ding? En wat is de daadwerkelijke resolutie waarop je dat ding draait?

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

TVs zijn dan ook niet gemaakt als computer beeldscherm waar je dicht op zit. De pixels zijn dan ook groter/verder uit elkaar omdat de resolutie vrij laag is voor de grootte. Dit wordt bij TV gebruik opgevangen door de kijk afstand.

Vrees dus dat er niks aan te doen is, groter is niet altijd beter...

www.maartendeboer.net

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-01 22:31
Als hij echt bij de PC een Panasonic tv kreeg, dan weet de verkoper wel hoe het werkt.
Maar een pc op bijvoorbeeld een 47" of groter tv-scherm aan sluiten? Dan moet je voor een rustig beeld er wel drie meter vanaf zitten. En is de kabel van de muis en het toetsenbord niet lang genoeg...
Dus graag model en typenummer van de TV.
Laat eens wat foto's zien van het probleem?
En de resolutie is niet te verbeteren, die ligt vast. Maar als je vader net zulke slechte ogen heeft als ik dan schroef je in Windows de lettergrote wat op.

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

'De pixels' -> subpixel antialiasing a la ClearType die niet goed werkt omdat de TV een ander soort subpixels heeft?

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:33
Als het een beetje een grote TV is, en de resolutie is laag, dan kan je idd moeilijk de letters lezen ja, maar daar is niks aan te doen. Dan zou je of een monitor moeten kopen, of een TV met hogere resolutie.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nilem schreef op zondag 07 december 2014 @ 19:11:
@Knox, alles geprobeerd maar zit geen verbetering in.

@Terw_dan Ik begrijp dat alles is opgebouwd uit pixels, ik probeerde aan te geven dat de pixels in het scherm erg groot zijn.
Als dat een 1080p 40" TV is (geef aub volle specs...) heb je het over 57ppi.Dat zijn dus pixels van ongeveer 0.4mm breed.

Dus nee, de pixels in het scherm zijn niet erg groot (tenzij je ze naast een Retina Display legt oid). Wat dan ook je probleem is, daar ligt het niet aan.

Ipv termen die je blijkbaar niet begrijpt te misbruiken, probeer even in simpelere bewoordingen uit te leggen wat je ziet :o
Ik heb al geprobeerd op een andere manier de tv aan te sluiten en de HDMI instellingen te veranderen maar dit werkt ook niet.
Voor under- en overscan kan ik niets vinden. Op de instellingen van de pc niet en ook niet in de NVidia Control panel.
Mogelijk is dat het probleem. Ik heb ooit een Panasonic Viera hier gehad. Was er niet erg over te spreken als monitor, o.a. doordat de overscan en bewerkingssettings per default aanstonden en erg diep verborgen lagen:
productreview: Panasonic Viera TX-L47WT50 review door dion_b
Na wat gegraaf blijkt onder geavanceerde instellingen de “PureDirect” optie te staan. Als deze aangezet wordt, wordt het beeld 1:1 doorgezet.
Je wilt bij een opstelling als deze dus altijd PureDirect aan hebben staan bij Panasonic.

Dat gezegd, zonder PureDirect aan was een en ander lichtelijk wazig, maar was er zeker geen sprake van iets wat ik met veel fantasie of alcohol kan relateren aan "grote pixels", dus kan goed zijn dat er bij jou iets heel anders aan de hand is...

Oslik blyat! Oslik!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Verwijderd schreef op zondag 07 december 2014 @ 21:34:
'De pixels' -> subpixel antialiasing a la ClearType die niet goed werkt omdat de TV een ander soort subpixels heeft?
Ik denk dat het precies hierom gaat.. Clear type probleempje

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1