Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor papa

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben door mijn moeder aangesteld om een laptop uit te kiezen voor mijn vader. Nu vind ik dit best lastig, want je hebt toch te maken met persoonlijke voorkeuren.

Wat ga je met je laptop doen?
M'n vader zal voornamelijk gaan internetten. Daarnaast soms wat bekijken van legale streams en wat licht legaal downloaden.

Wat is je budget?
Het budget van mijn moeder is 400 euro. Dit mag slechts een héél klein beetje afwijken.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal op één plek blijven staan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Goede ervaringen met Dell, MSI, Fujitsu Siemens en Asus.

Nu ben ik zelf tot de volgende twee laptops gekomen:

1. Dell 3542. 386,10 euro na kortingen.
http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-15-3542-laptop

2. MSI Classic CR61 2M-853NL
pricewatch: MSI Classic CR61 2M-853NL

Verschillen zitten hem met name in de processor (dell i5-4210u, MSI i3-4100M) en het geheugen (dell 4 vs msi 8 gb ram).

Bouwkwaliteit etc. geen idee!

Het geld kan echt maar één keer uitgegeven worden en daarom wil ik de juiste keuze maken. Kunnen jullie mij helpen?

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Zie op de Dell ook 8GB RAM staan (maar dan wel 430 euro).

Denk dat je met de Dell al een hele goede laptop hebt uitgekozen, kan zo 1 2 3 niet bedenken of je iets beters kan vinden. De CPU in de Dell is een ULV (ultra low voltage), hij is eigenlijk even snel als de i3 in die MSI laptop, maar verbruikt significant minder stroom, dus je batterij gaat langer mee. De Dell heeft ook 1TB opslag, de MSI maar 500.

Denk ook dat de bouwkwaliteit van Dell beter is, dus zou absoluut voor de Dell gaan (tenzij iemand anders wat beters kan vinden voor die prijs).

E: En je kan hier met gemak mee internetten/downloaden, je kan er zelfs photoshop o.i.d. op draaien als je wil.

[ Voor 9% gewijzigd door Thomas op 07-12-2014 18:32 ]

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:30
Wellicht voor extra garantie gaan bij Dell

Verwijderd

Topicstarter
Op die Dell van 430 euro kan ik nog 10% vip-korting krijgen! Dan komt dit op 386 euro!
Zit een i5 in, 8gb geheugen.
ppatrick schreef op zondag 07 december 2014 @ 18:42:
Wellicht voor extra garantie gaan bij Dell
Want?

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hun support is in mijn ervaring niet de beste (al ligt dat er denk ik aan wie je aan de lijn hebt), maar hun premium support (aan huis) is wel erg goed. Mocht je er geld voor hebben is dat echt een absolute aanrader, als er dan wat fout gaat wordt je de volgende werkdag geholpen en ben je je laptop niet 1 tot 3 weken kwijt.

E: Overigens zijn ze wel wettelijk verplicht 2 jaar garantie te geven ookal zeggen ze op de site 1 jaar (standaard). Het kost wel wat gezeur maar ze hebben geen poot om op te staan mocht binnen die termijn iets kapot gaan, dreigen met juridische stappen is meestal genoeg :P. Geldt trouwens voor alle bedrijven die claimen dat ze maar 1 jaar garantie geven.

[ Voor 35% gewijzigd door Thomas op 07-12-2014 19:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dank voor heldere uitleg!
Ik kan alleen nergens extra garantie of iets dergelijks selecteren bij deze laptop.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Geloof dat je dat bij afrekenen pas kan selecteren... Geen idee hoeveel het kost dus, maar goed, mocht het niet al te veel zijn is het wel handig.

Verwijderd

Topicstarter
Is deze laptop veel beter? Denk aan bijv. bouwkwaliteit, minder plastic gebruik?

http://shop.lenovo.com/nl...hinkpad/edge-series/e540/

(ik weet dat hij duurder is dan het budget)

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 18:02
Heeft je vader al een (oude) laptop? Zoja, welke? Is hij er tevreden mee? Zoja, dan zou ik gewoon gaan voor een nieuw model uit dezelfde serie als hij al gewend is. Zonee, wat zijn dan de specifieke punten die hij graag anders zou willen (behalve natuurlijk sneller en nieuwer, dat spreekt voor zich).

Verwijderd

Topicstarter
Hij gebruikt nu de oude laptop van mijn zusje (Dell Inspiron 11 inch met zo'n Intel Celeron processor en 1GB ram geheugen). Natuurlijk veel te klein en langzaam. Hij is dus helemaal niet veel gewend en zal gauw tevreden zijn!

Dus... sneller, nieuwer, groter beeldscherm, beste prijs/kwaliteit.

Hij is niet ongeduldig, dus het snelste hoeft niet.
Gewoon een nieuwe snellere laptop dan nu, waarop hij gewoon gerust kan internetten.
(en ik wil dat de laptop voldoende stevig is om lang mee te gaan)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2014 23:05 ]

• Peetz0r
Dan weet je iig dat hij 11" te klein vindt, en dat hij niks specifieks tegen Dell heeft. Dat is al heel wat :)

Zelf ben ik een voorstander van ThinkPads (zie je eigen link), maar ook Dell laptops zijn in dit geval een prima keuze.

Als je echt snelheid wilt, kies dan een SSD. Maar als ze meer dan €80 meerprijs vragen, koop dan zelf een losse ssd en zet em erin. Krijg je er gratis een laptopdisk waar je op V&A nog €40 ofzo voor kan vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm in hoeverre zit er dan echt verschil tussen die laptops?

Dell 3542: i5-4210u, 8gb ram, 386 euro.
Lenovo E540: i3-4100M, 4gb ram, 529 euro.

Van een i5 naar i3, minder geheugen. Zit het verschil in scherm? Bouwkwaliteit (toetsen van Dell schijnen nogal plastic achtig te zijn)?
Ik wil dat m'n vader gewoon een goede laptop krijgt en als ik daar zelf iets voor bij moet leggen, prima! Als het maar goed is!

Is de meerprijs te verklaren?

Zag ook deze nog: http://www.alternate.nl/A.../1140692?tk=6044&lk=14159

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2014 23:28 ]

• Peetz0r
Als je de Thinkpad 3 keer kaat vallen blijft ie heel. Een edge? Ja, ook een Edge, Heb er zelf een drie jaar lang gebruikt, meerdere keren laten vallen, de enige schade is een stukje plastic dat mist, en de audiopoort geeft nog maar 1 kanaal.

Verder, de CPU in de Dell is een ULV variant, maar tegelijk wel een i5 waar de thinkpad je 'slechts' een i3 geeft.
Laten we CPU Boss erbij pakken
http://cpuboss.com/cpus/I...0U-vs-Intel-Core-i3-4100M
De performance is nagenoeg gelijk, maar de i5 is flink zuiniger. Dat alleen al is de moeite waard.

De Dell geeft je dus een zuinigere en modernere CPU, meer ram, en genoeg extra geld voor een SSD en een nieuwe fiets.

De Thinkpad geeft je suprieure bouwkwaliteit en een trackpoint (dat rooie dingetje dat 100x beter werkt dan een tocuhpad - volgens sommige mensen (waaronder ikzelf) dan), en stardaard een mat scherm (als enige in deze prijsklasse lijkt het)

Oh, en voor beide laptops geldt dat je een supercrappy beeldscherm krijgt, als je nog budget hebt om daar een upgrade te kiezen, graag. EN check ook of je vader liever een glanzend of een mat scherm wilt, en wat de opties daarvoor zijn.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik denk dat de thinkpad een betere bouwkwaliteit heeft maar die kan je echt geen 3 keer laten vallen, dan moet je een T of W series kopen en die zijn duur.

Toetsenbord van de Thinkpad is ook fijn, het touchpad wat minder (heb zelf ook een Thinkpad, en ze hebben allemaal hetzelfde toetsenbord en touchpad), maar denk dat de algehele kwaliteit iets beter is dan de Dell.

Denk alleen dat je wegens je budget gewoon het beste voor de Dell kan gaan. Die dingen vallen ook écht niet uit elkaar, en je zou geld over hebben voor een SSD zoals hier al werd gezegd.

Verwijderd

Ik heb zelf de MSI , maar dan de 17,3 inch. Maar wel met de 4100m. Prime ding. Heb wel een upgrade gedaan naar 8 gb en SSD
Pagina: 1