Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Server 2008 R2 | Hyper-V netwerk vraag

Pagina: 1
Acties:

• chipzakje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-12-2024
Hallo allemaal,

Graag wil een virtuele omgeving opzetten in Hyper-V. Ik heb al eerder een virtuele omgeving opgezet met Virtualbox maar nog nooit gewerkt met Hyper-V
Ik heb het volgende al opgezet;
  • Server 2008 R2 geïnstalleerd op een laptop en heb ik Hyper-V rol toegevoegd.
  • 3 Server 2008 R2 virtuele machines en een Windows 7 client om resultaten te testen.
  • Virtual switch op internal.
  • Een legacy network adapter toegevoegd aan alle machines
Alleen krijg het niet voorelkaar om de machines in het zelfde netwerk te krijgen, ze kunnen niet met elkaar pingen.

Ik hoop dat iemand mij met dit kan helpen.

Alvast bedankt!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:10
Wil je de host ook kunnen pingen, zo niet zet de adapter dan op private, zonodig maak een nieuwe aan via de connection manager.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wat dingen om te onderzoeken/controleren:

Is er wel basale infrastructuur aanwezig als DNS en DHCP? Dat hebben computers toch echt nodig om elkaar te kunnen vinden en pingen. DNS is nodig om te pingen op hostname.

Staan de firewalls van de machines ook ICMP verkeer toe? Indien niet, dan zal pingen niet werken. Standaard staat de Windows firewall aan in 2008R2 en indien je zaken als printer en filesharing niet aangezet hebt zal ICMP verkeer (onder andere) geblokkeerd zijn.

De netwerkadapters van de VM's zijn ook aangesloten op het definieerde netwerk?

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
CMD-Snake schreef op zondag 07 december 2014 @ 21:44:
Is er wel basale infrastructuur aanwezig als DNS en DHCP? Dat hebben computers toch echt nodig om elkaar te kunnen vinden en pingen. DNS is nodig om te pingen op hostname.
Beide zijn niet nodig. Gebrek aan DHCP vangt apipa wel af en gebrek aan DNS vangt Netbios wel af.
CMD-Snake schreef op zondag 07 december 2014 @ 21:44:

Staan de firewalls van de machines ook ICMP verkeer toe?
De netwerkadapters van de VM's zijn ook aangesloten op het definieerde netwerk?
Eén van deze twee moet het haast wel zijn. Ik zie wel dat er een vSwitch is gemaakt maar niet aan welke vSwitch de vNIC's verbonden zijn.

Verwijderd

RolfLobker schreef op zondag 07 december 2014 @ 21:51:
[...]

Beide zijn niet nodig. Gebrek aan DHCP vangt apipa wel af en gebrek aan DNS vangt Netbios wel af.

[...]

Eén van deze twee moet het haast wel zijn. Ik zie wel dat er een vSwitch is gemaakt maar niet aan welke vSwitch de vNIC's verbonden zijn.
Uhm, DHCP / DNS an sich niet, maar een intern netwerk adres in 't zelfde subnet is wel handig. Dacht laatst dat 't met apipa ook wel zou lukken, maar elkaar kunnen bereiken ho-maar. Wellicht dat je idd even de standaard firwall rule voor ICMP open moet zetten. Deze zit al ingebakken in Advanced Windows Firewall, alleen ff dubbel klikken en dan staat 'ie op allow. Dan moet 't haast wel goed gaan, tenzij ze niet in het zelfde netwerk en/of dezelfde vswitch zitten.