1 of 2 solid state drives ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railrunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-06 10:38
Hallo,

Vroeger was het handig om een harde schij te hebben voor je systeem (windows) en een aparte voor de data (programma's en spellen enz.) dit zou vlotter werken.
Nu wil ik of 2 solid state schijven plaatsen zoals vroeger 1 voor het systeem (windows 7) en 1 voor de spellen.
Dat zou dan 2x 250 Gb worden.

Of is het net zo snel om 1x 500 Gb solid state te gebruiken voor zowel het systeem als de data (spellen).

Kortom, voegt 2 aparte schijven nog iets toe tegenwordig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

1 SSD is snel genoeg om je in alle wensen van huis tuin en keuken gebruik te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1x 500GB zou nog net wat sneller kunnen zijn, omdat grotere SSDs vaak nog een tikje sneller zijn dan kleinere (al ga je reallife performance niet merken).
TEnzij je een specifieke reden hebt om 2 disks te pakken zou ik gewoon lekker voor 1 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:40

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Voor mij is de reden voor 2 SSDs dat C: zo geformatteerd kan worden en D: mijn portable software enzo heeft. Dingen die ik niet 1-2-3 weg wil maar wel programma's zijn.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:35
Trinsec schreef op zondag 07 december 2014 @ 17:19:
Voor mij is de reden voor 2 SSDs dat C: zo geformatteerd kan worden en D: mijn portable software enzo heeft. Dingen die ik niet 1-2-3 weg wil maar wel programma's zijn.
Op een SSD kan je ook prima partities maken :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:40

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Hahn schreef op zondag 07 december 2014 @ 17:20:
[...]

Op een SSD kan je ook prima partities maken :)
Klopt, maar daar heb ik echt geen zin meer in. Plus 256GB per SSD is prima. ;)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:35
Partitioneren is letterlijk een kwestie van een minuutje en een paar keer klikken, een 2e SSD kopen om dat niet te hoeven doen is meer moeite verspillen dan besparen :+

Ik heb zelf ook 2 SSD's in m'n systeem, één voor Windows en programma's en één om vanaf te werken met foto's en video's. Als ik die laatste wil upgraden is het makkelijker dan wanneer ik ook m'n Windows en programma's opnieuw moet gaan installeren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 00:34
Wat te denken van 2 ssd's in raid 0 en dan partioneren naar een C en een D schijf?

Dan haal je wel de meeste snelheid en je hoeft niet bang te zijn dat de ene ssd te weinig gebruikt wordt en de andere teveel. Dus dat je bv. maar 30 a 40GB gebruikt op je 250GB Windows ssd en dat je 220GB gebruikt op je games ssd.

Echter je hebt wel minimaal Z97 chipset nodig voor trim support.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janao
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 13:15

Janao

Dog Clubbing Cat

iets dat ik me afvraag; zijn er tests waaruit blijkt dat een Raid 0/5/10 SSD setup sneller werkt dat een single SSD?

I am not responsible for any harm or damage to you or your computer caused by the above message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Je slaat de spijker op kop Janao. Er zijn genoeg reviews te vinden, die concluderen dat voor algemeen gebruik een RAID-0 niet veel toegevoegde waarde geeft.
Alleen afhankelijk van het scenario, kan RAID-0 setup wel degelijk profijt hebben, maar dan zit je niet meer in consumenten gebruik.
De professionele markt gerichte reviews zullen dan ook het omgedraaide claimen van de consument gerichte reviews.

Voor consumenten gebruik: Single SSD = RAID 0 in termen van performance. Dus RAID-0 is leuk als gimmick, maar niet om extra performance te halen.

Voor professioneel gebruik: Single SSD < RAID-0 in termen van performance. Gezien de hoge parallelliteit of soms benodigde doorvoer snelheden, kan een RAID-0 SSD setup flinke boost geven ten opzichte van single SSD.

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 08-12-2014 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Een enkele SSD maakt al gebruik van RAID0 om zijn snelheid te halen; RAID0 - of beter gezegd interleaving is daar essentieel voor. Een enkele moderne SSD kun je zien als een 16-disk RAID0 array van NAND chips. Ga je twee SSDs in host-RAID0 zetten, dan kun je spreken over 32-way interleaving. Bij elke verdubbeling, verdubbelt ook de ruwe performance - behalve één element: de blocking random read performance. Die blijft altijd hetzelfde tussen de 20MB/s en 30MB/s en is volledig latency gebonden.

Om te zeggen dat RAID0 geen snelheidswinst oplevert, is denk ik helemaal verkeerd. Het is enorm effectief en wordt vrijwel overal in computers gebruikt: multicore CPUs, SLI videokaarten, de GPU zelf is één groot parallel rekenmonster, DRAM gaat met dual channel, PCI-express met meerdere lanes, aggregated gigabit, enzovoorts. Het is een enorm effectief technologisch principe dat breed wordt toegepast.

Echter, zodra je continu de performance gaat verhogen krijg je last van diminishing returns oftewel nóg sneller maakt nog maar een klein beetje uit. Of je van 16-way interleaving naar 32-way interleaving gaat, maakt relatief veel minder uit dan van 1-way naar 2-way. De bottleneck verschuift zich naar andere onderdelen van de computer, zoals in veel gevallen de processor. Kortom, een enkele SSD is al heel snel en nóg sneller maakt weinig meer uit.

Hier een slechte review met wat scores over SSDs in RAID0 versus single: http://www.tomshardware.c...id-benchmark,3485-10.html

Het is een slechte review omdat cruciale informatie mist zoals stripesize en of Volume-writeback is ingeschakeld - wat performance kan verbeteren ongerelateerd aan de storage devices. Maar ook omdat twee van de drie real-world testen gebruik maken van boot performance. Daarbij is de boot ROM initialisatie ook opgenomen, wat natuurlijk niet helemaal een eerlijke vergelijking is. De RAID0 array moet deze achterstand eerst overwinnen voordat het voordeel gaat opleveren. De shutdown performance is een betere indicatie, maar zaken als standaard deviatie ontbreekt en onduidelijk is ook of de benchmark wel in 'steady state' is uitgevoerd.

Reviews van Achim Roos (en Patrick Schmid) moet je wantrouwen; dat zijn charlatans. Maar écht goede reviews over consumer RAID0 performance heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 00:34
Anoniem: 15758 schreef op maandag 08 december 2014 @ 10:56:
Een enkele SSD maakt al gebruik van RAID0 om zijn snelheid te halen; RAID0 - of beter gezegd interleaving is daar essentieel voor. Een enkele moderne SSD kun je zien als een 16-disk RAID0 array van NAND chips.
Echter een enkele ssd wordt beperkt door de doorvoersnelheid van 1 sata poort. Zeker als je nog sata-300 gebruikt kan met raid 0 veel snelheid gewonnen worden. Die snelheid zit em dan voornamelijk in het doorvoeren van grotere bestanden. De verwerking van kleinere bestanden zal er niet veel sneller op gaan.

Maar goed, twee ssd's van elk 250GB. Het is een beetje zonde om 1 van die ssd's enkel toe te wijzen aan Windows + een paar tooltjes. Dan gebruik je misschien net 30 of 40GB van die schijf. Terwijl de andere ssd zo vol kan staan met games. Dan is het beter om de beide ssd's gecombineerd te gebruiken, worden ze tenminste ook gelijkmatig belast. En aangezien bij games er veel data moet worden gelezen is de samenwerking van 2 ssd's in raid 0 wel zo prettig.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1