Marantz AV7005 en MM7055 en bi-amping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-03 11:34
Beste medetweakers,
Ik ben ik het gelukkige bezit van een Marantz AV 7005 en twee maal een MM7055.
Nu wil ik de frontspeakers aansluiten met bi-amping, in een bestaande 6.1 installatie.

De speakers kunnen bi-amping aan.
(even terzijde: waarom ik bi-amping zou willen is niet vanwege meer vermogen of volume, maar voor een betere geluidkwaliteit omdat hoge- en lage tonen van een box elkaar niet beïnvloeden.)

Het moet echte bi-amping worden, dus een aparte versterker per box voor hoog en voor laag.
Liefst voor alle drie de voorste speakers.

De AV7005 manual is voor mij niet duidelijk genoeg 8)7
Want er wordt gesproken over OF 6.1 OF bi-amping: het lijkt er op dat ze er van uit gaan dat je bij bi-amping zo'n purist bent dat je geen surround gaat gebruiken.
Want als je bi-amping gaat gebruiken, gebruikje de SBL die ik juist voor achter wil gebruiken.

Vraag: hoe kan het wél? Ik ziet te denken aan een zone A of zone B te gebruiken. Maar daar kan ik nergens voorbeelden van vinden.

Het kan me niet schelen dat ik een lemming ben.... ik -- ga -- niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:46

FeaR

In GoT we trust

Er zijn maar een beperkt aantal pre/pro's waarbij je elke uitgang toe kan wijzen zodat je naast de standaard Front Left en Front Right ook andere speakers passief kan Bi-ampen. Als de AV7005 dat niet kan moet je het via een andere weg gaan zoeken.

Je kan het uitgangssignaal vanaf de AV7005 splitten door middel van een Y-adapter (XLR dan wel RCA) en zo naar twee ingangen van de MM7055 gaan. Je wijst dan geen ingangen aan in de pre/pro zodat het softwarematig gaat, maar je doet het via hardware. Naar mijn weten maakt het qua werking niet uit aangezien je met toewijzen via de instellingen niet echt hoog en laag apart aanstuurt, je stuurt gewoon twee keer full range naar twee terminals. Hetzelfde kan je dus bereiken met Y-adapters. Puur theoretisch.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 07-12-2014 15:27 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-
Klinkt als een plan: thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:08

Jag

Je hebt wel een overdaad aan versterker kanalen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-
Welnee, welnee. voor zes boxen zijn al zes kanalen nodig, met drie stuks bi-amp kom je al op negen. En dat terwijl die AV7005 elf (eerlijk: elf in surround opstelling!) boxen aan zou kunnen.
Om het nog wat erger te maken: de twee separate subwoofers hebben elk hun eigen versterker <grijns>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ad- schreef op zondag 07 december 2014 @ 22:04:
Om het nog wat erger te maken: de twee separate subwoofers hebben elk hun eigen versterker <grijns>.
Dat is in elke respectabele surround set. Passieve subwoofers kom je alleen tegen in kant en klare 5.1 setjes van Onkyo, Sony, LG, et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-03 19:32

Mikayu

.srt

3x bi-amp(2) is toch 6 en niet 9? :p

Ik heb 1 versterker met 11 kanalen, niet zo bijzonder. Helaas zijn alles mijn front speakers te bi-wiren en staan op speaker A+B

Wel heeft het 8 kanaals pre-out waar je weer een (of meer) extra amp achter zou kunnen hangen. Jouw marantz wellicht ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-
3x bi-amp is zes (voor de drie voorste speakers), klopt, en dan nog drie keer de achterste drie speakers.
De AV7005 is alléén een voorversterker, de ander genoemde kastjes zijn de amps.

Oh, en FeaR, passieve subwoofers vind je ook in échte speakers, maar ja, da's weer een prijsklasse op zich(en dat wist je al :-) ) . Dus bij ons thuis uit kostenoverweging separate (eigenbouw) subwoofer.

[ Voor 11% gewijzigd door Ad- op 08-12-2014 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als je een passieve subwoofer hebt dan klap je er over het algemeen een (PA)-versterker achter. Een passieve subwoofer die ook door je versterker/receiver wordt aangestuurd zie je eigenlijk alleen bij de all-in-ones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-
Een reactie van B&W en Marantz dealer Stassen over de tip van FeaR:
Wat betreft de bi-amping functie heeft u het bij het rechte eind. De AV-7005 is ingericht op enkel bi-amp functie voor de frontkanalen bij maximaal 5.1 weergave. Wanneer u dus surround-back kanalen wilt gebruiken zal u de voorversterker in de normale 6.1/7.1 modus moeten gebruiken en het uitgangssignaal splitten. 砷n optie is inderdaad een splitter te gebruiken voor de kanalen die u wilt bi-ampen, een ander zou zijn : de kanalen die bi-amped worden met 1x RCA en 1x XLR naar de MM7055's te leiden.
Probeer bij het bi-ampen de MM7055's wel "evenredig" te belasten, dit is altijd beter voor een versterker. Dus bijvoorbeeld op de eerste MM7055 : FrontL-bas, FrontL-hoog, Surround-Back, FrontR-bas, FrontR-hoog en op de tweede : Surround-L, Center-bas, Center-hoog, Surround-R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat ze een merk verkopen wil niet zeggen dat ze officieel dealer zijn ;) Maar dat terzijde over Stassen (en ik zeg niet dat het voor die merken geldt).

De tip van RCA en XLR te gebruiken zou ik niet doen: je zal niet de eerste zijn waar aansluitingen met XLR meer gedempt zijn dan RCA. Als je gaat combineren kan je volumeverschillen krijgen. Plus dat een simpele RCA-splitter goedkoper is. XLR ziet er leuk uit, maar het heeft effectief geen meerwaarde over korte afstanden en als beide apparaten ook daadwerkelijk gebalanceerd op zijn gebouwd.

Over het gelijk belasten durf ik niets te zeggen. Ergens zou ik juist zeggen dat Front Left op de ene en Front Right op de andere MM7055 beter is omdat je de load dan echt verdeeld.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 10-12-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:08

Jag

Ja eens idd. Ik zou rca en XLR ook niet doen, kan zomaar dat via XLR 6dB harder is. Niet verstandig dus. Verder zal het waarchijnlijk niet zoveel uitmaken hoe je de speakers verdeelt, maar ik zou het ook doen zoals Fear zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:22
Om een vier jaar oud topic ff te kicken: hoe is dat gesplitste bi-amp gebeuren gegaan, prima? :)

Nickname does not reflect reality

Pagina: 1