• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik ben in het bezit van een Sony nex 3 camera met een 16MM F/2.8 Pancake lens. Binnenkort ga ik voor een aantal maanden op reis en nu zit ik te twijfelen over de camera die ik mee moet hebben. De Sony maakt (naar mijn mening) prima foto's maar beschikt niet over een zoom functie, ik maak mij zorgen dat ik dus niet het beeld kan vastleggen wat ik zou willen. Of Valt dit mee?

Indien zoom inderdaad noodzakelijk is kan ik of voor 300 euro een extra lens kopen, maar 300 euro vind ik veel geld. Ik ben nu wezen rondneuzen en is mijn ooggevallen op de Canon sx700. Zou dit een goede vervanger zijn, of doe ik dan weer een stap terug in kwaliteit?

zoals uit bovenstaande alinea naar voren komt verschillende dilemma's en zie ik door de bomen het bos niet meer, wie kan mij weer op het juiste pad sturen?

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-01 19:16
De Canon SX700 komt met zijn 1/2,3" sensor geen eens in de buurt van wat een NEX 3 kan. Lekker die NEX 3 houden en er voor €179 een Sony SEL-P1650 bij kopen, en je hebt weer een leuk compacte set-up.

Wil je gewoon ontzettend graag een compact camera, koop dan de Sony RX100.

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-01 15:55
Ik heb geen ervaring met de Canon SX700, maar volgens mij maakt elk recent model prima foto's (met uitzondering van budget troep).

Nadeel van zo'n compactcamera is wellicht dat je wat minder met je DoF kan spelen. Voordeel is dat je hem veel makkelijker meeneemt en met een camera die je meeneemt maak je mooiere foto's dan de camera die je thuis laat :+

Bij je Nex kun je inderdaad een superzoom kopen, maar dan is het geheel niet echt compact en handzaam meer. Persoonlijk vind ik de lens die Balance aanhaalt een goed compromis. Een stuk goedkoper dan die superzoom, het geheel blijft redelijk handzaam en je bent toch flexibeler.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Balance haalt wel de juiste punten naar boven.

Op zich is er niets mis met de NEX-3, met name bij schemer zal die duidelijk beter presteren dan een compacte zoals de SX700. Het 16 mm objectief is wel een beetje beperkt, ook wat de kwaliteit betreft. Een 16-50 is dan wel een leuke aanvulling, maar die is ook niet briljant in zijn optische prestaties. Er wordt softwarematig nogal wat gecorrigeerd wat ten laste van de beeldkwaliteit gaat. De sensor van de NEX3 is dan misschien net niet goed genoeg om deze stap te maken. Je hebt wel meer mogelijkheden , maar geen über-combinatie, maar blijft wel binnen je budget.
Een 18-200 is natuurlijk een alles in 1 aanvulling (optisch misschien nog wel beter dan de 16-50 ook...), maar is nieuw natuurlijk wel een stuk duurder, 2e hands misschien wel tot 300,= te krijgen.

Een RX 100 (eerste model) is een heel fraai alternatief waar je bijna zeker dezelfde kwaliteit krijgt en toch een behoorlijk bediening. Het nadeel is dat je wel boven de € 300,= komt als je de Nex3 niet verkoopt. Je krijgt er wel een geweldig cameraatje voor terug die waarschijnlijk net zo goed is als de NEX3. Er zullen weinig dingen zijn die je niet met de RX100 kunt vergeleken met de NEX3.

Die SX700 haalt het er zeer waarschijnlijk allemaal niet bij en is naar mijn bescheiden mening geen alternatief voor geen van beiden. Niet doen zou ik zeggen...

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 15:26

Plekuz

available in strong mint

Sodela schreef op maandag 08 december 2014 @ 10:40:
Een 16-50 is dan wel een leuke aanvulling, maar die is ook niet briljant in zijn optische prestaties. Er wordt softwarematig nogal wat gecorrigeerd wat ten laste van de beeldkwaliteit gaat.
Sterker nog, de NEX-3 conrrigeert helemaal niks volgens mij. De firmware daarvoor is nooit met terugwerkende kracht op de NEX-3 geintroduceerd. Dus ik zou die lens NIET aanraden. Een 18-55 is dan een betere oplossing.

Edit: heb je een F3 of 3N, dan werkt de lens correctie wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Plekuz op 08-12-2014 11:08 ]

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Waar ga je de camera voor gebruiken? Dat is uiteindelijk toch de belangrijkste vraag.

Ook vraag ik me af: je hebt blijkbaar al jaren een camera zonder zoomfunctie. Heb je daar bewust voor gekozen? Zo ja, waarom ben je nu zo aan het twijfelen over je zoombereik?

Mijn voorlopige mening zou zijn: Je 16mm f/2.8 maakt véél mooiere foto's van je familie, omgeving en eigenlijk alles direct om je heen dan een travelzoom ooit zal kunnen. Niet alleen in low-light, maar gewoon altijd. Tegelijkertijd is het zo'n handige lens dat je eigenlijk van alles om je heen wel foto's kan maken, desnoods door een metertje verderop te gaan staan.

De enige reden om dus voor een zoomlens te kiezen, IMO, is voor het heel verre bereik (>150mm) - bijvoorbeeld voor dierenfoto's op grote afstand. Wil dat zó zwaar wegen dat je bereid bent om op de familiefoto's en omgevingsfoto's te beknibbelen voor wat extra zoombereik, dan moet je wel héél veel foto's op lange afstand maken.

Edit: In plaats van een 16-50 zou ik eerder een 50mm 1.8 kopen. Dat levert je veel meer op: met 16mm heb je een heerlijke walk-around compacte lens, en de 50mm is perfect voor wanneer je meer bereik nodig hebt of voor de meer kunstzinnige foto's (portretten, detailfoto's, etc.) Wanneer je de 50mm niet nodig hebt, kan die lekker in je tas rondhangen.

[ Voor 15% gewijzigd door link0007 op 08-12-2014 12:34 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Ik heb een nex3 waardoor, zoals weakling aangeeft, de 16-50 geen goede oplossing.
Gezien de reacties valt de sx700 af, maar verschuift de twijfel naar de rx100 vs een 18-50 lens voor de nex.

Dat ik jaren geleden de nex 3 heb gekocht was een ondoordachte actie, ik heb het altijd jammer gevonden niet te kunnen zoomen, maar heb het nooit echt gemist. Met een unieke reis voor de boeg ben ik bang om de zoom wel te gaan missen. Maar of die angst gegrond is weet ik nog niet.

Ik ga nog even goed nadenken of ik het zoombereik echt ga missen. Vervolgens bepalen of ik het oplos met een lens voor de nex 3 of met de rx100.

Nogmaals hartelijk dank voor alle reacties, ik heb genoeg stof tot nadenken.

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
Op Marktplaats zie ik een 55-210mm-lens voor Sony NEX staan voor 229 euro. Lijkt mij genoeg zoom voor het geld.

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07-2025
groggy schreef op maandag 08 december 2014 @ 18:24:
Bedankt voor alle reacties. Ik heb een nex3 waardoor, zoals weakling aangeeft, de 16-50 geen goede oplossing.
Gezien de reacties valt de sx700 af, maar verschuift de twijfel naar de rx100 vs een 18-50 lens voor de nex.

Dat ik jaren geleden de nex 3 heb gekocht was een ondoordachte actie, ik heb het altijd jammer gevonden niet te kunnen zoomen, maar heb het nooit echt gemist. Met een unieke reis voor de boeg ben ik bang om de zoom wel te gaan missen. Maar of die angst gegrond is weet ik nog niet.

Ik ga nog even goed nadenken of ik het zoombereik echt ga missen. Vervolgens bepalen of ik het oplos met een lens voor de nex 3 of met de rx100.

Nogmaals hartelijk dank voor alle reacties, ik heb genoeg stof tot nadenken.
De oude 18-55 lens is op marktplaats voor -100 euro te krijgen, rx100 wordt al gauw duurder, als een zoom lens tot 55mm is wat je zoekt, zou ik echt deze overwegen. Optische is dit mssn wel de beste zoom lens op de 18-105 sony en 16-70 van zeis na (beide zijn groter en 600+) Daarnaast kan je altijd nog uitbreiden door de 55-210 te halen, die qua prijs en prestatie verhouding een perfecte aanvulling is.

Als je de 18-55 toch niks vind verkoop je deze weer, veel verlies zal je er niet op maken.

• XanderL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-01 06:44
Ook mijn advies is koop een leuk zoomlensje erbij. De NEX camera's zijn echt beter dan de compact zoom's in de prijsklasse van de zoomlensjes. Als je later nog eens naar een nieuwer model NEX wil gaan is de investering niet verloren.

• Maus0165
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-01-2021
Ik zat met het zelfde dilemma toen ik op reis ging naar Amerika.
Zelf had ik toen een Nex6 met een 18-55 lens en vond het zoombereik te klein.
Mijn keuze is toen toch gevallen op een nieuwe lens, een Tamron 18-200 (2e hands voor 370euro).
De kwaliteit van de foto's die de Nex maakte was ik zeer over te spreken. Dus een nieuwe lens was voor mij een makkelijke keuze. Een compactcamera kon hier niet tegen op.

Ik was zeker blij met mijn keuze en gebruik de lens nu nog steeds. Alleen de camera heeft plaats gemaakt voor een Sony Alpha A6000 :)

Mijn advies: koop een goede zoom lens en geniet van de Nex. Hij is het zeker waard!
Pagina: 1