Toon posts:

Hellup - Problemen budget gamepc BBG november..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forummers,

Vorige week heb ik de budget gamepc uit de BBG van November (muv de SSD) besteld en in elkaar geschroefd.
Bedoeling was om in ieder geval de nieuwe CoD redelijk te kunnen draaien en in de toekomst misschien Star Citizen.

Nu werkt het helaas allemaal niet naar behoren. De pc loopt compleet vast (geen bsod, maar gewoon volledige freeze).. Meestal na een minuut of 5 a 10 in-game. Het is ook een keer een chrome gebeurt, maar het lijkt toch sneller te gebeuren onder stress.

Met prime een stresstest gedaan en toen schrok ik nogal van de cpu temp. Deze werd namelijk 90 graden. Probleem gevonden, dacht ik.. Ik heb de pc snel uit gezet en een andere koeler besteld (vond ik al raar, stock koeler moet toch voldoende zijn zolang je niet overclockt?). Cooler Master Hyper T4 - 120mm de volgende dag gemonteerd en nog een geprobeerd. De temp is wel iets lager, maar gaat nog steeds naar 76 graden.. Lijkt mij warm, maar niet zo warm dat ie vast loopt. Toch gebeurt het helaas nog steeds.

Iemand suggereerde dat de voeding misschien ontoereikend is voor dit systeem, dus ik heb voor de zekerheid een 520W voeding geprobeerd. Ook niet de oplossing.

What to do? :?

Hieronder nog even de specs:

Processors AMD Athlon II X4 860K Black Edition Boxed
Moederborden MSI A78M-E45
Geheugen intern Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Videokaarten Club3D Radeon R9 270 '14 Series
SSD Crucial MX100 256gb
Behuizingen Cooler Master N300 (KKN1, closed) € 30,50 € 30,50
Voedingen Antec VP350P

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:53
Hoe heb je de koelkpasta erop gedaan?

Verwijderd

Controlleer je videokaart is.

Verwijderd

Topicstarter
Tomino schreef op zondag 07 december 2014 @ 13:36:
Hoe heb je de koelkpasta erop gedaan?
Stock koeler zat de koelpasta al op.
Daarna nog een keer goed schoongemaakt en nieuwe erop gedaan. (met het pasje dat erbij zat, maakte geen verchil).

Verwijderd

Topicstarter
Dit is vast een stomme vraag, maar wat moet ik controleren en hoe? Als je temperatuur bedoelt, deze komt niet boven de 34.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

De stock koeler zou moeten voldoen, 90° is extreem hoog, zeker als je niet overclocked. 76° is een prima getal onder load, maar nog vrij hoog. Dr voeding is voor het systeem sterk genoeg. De GPU kan de hoge temperatuur van de CPU niet verklaren. Nu is 76° redelijk voor zo'n AMD. De koelpasta, heb je die uitgestreken of mooi een bolletje in het midden? Als je hem uitstrijkt kan er namelijk luchtbelletjes vormen, die de koeling dramatisch kunnen beïnvloeden.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• space_octopus
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08-2025
Ok, kast heeft dus koeling de kast is niet dicht...
Heb je "perongeluk" geoverclocked?
http://www.msi.com/product/mb/A78M-E45.html (kijk naar "OC Genie 4")

[ Voor 18% gewijzigd door space_octopus op 07-12-2014 13:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
MK1998NL schreef op zondag 07 december 2014 @ 13:43:
De stock koeler zou moeten voldoen, 90° is extreem hoog, zeker als je niet overclocked. 76° is een prima getal onder load, maar nog vrij hoog. Dr voeding is voor het systeem sterk genoeg. De GPU kan de hoge temperatuur van de CPU niet verklaren. Nu is 76° redelijk voor zo'n AMD. De koelpasta, heb je die uitgestreken of mooi een bolletje in het midden? Als je hem uitstrijkt kan er namelijk luchtbelletjes vormen, die de koeling dramatisch kunnen beïnvloeden.
Uitgestreken dus, maar als 76 redelijk is zal dat het probleem niet zijn toch?
space_octopus schreef op zondag 07 december 2014 @ 13:44:
Ok, kast heeft dus koeling de kast is niet dicht...
Heb je "perongeluk" geoverclocked?
http://www.msi.com/product/mb/A78M-E45.html (kijk naar "OC Genie 4")
Haha nee, niet per ongeluk geoverclocked :P

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen aankoopadvies. Move naar PMG.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:17
Great fun... toen ik fanatiek gamede en vaak van Geheugen/Graka wisselde liep ik ook wel eens tegen dit soort mysteries aan. Kan je je helemaal lam naar zoeken. Elimineren is het devies.

Eigenlijk zijn er twee dingen die relatief makkelijk te checken zijn.

1. Haal een van de geheugen reepjes eruit en kijk of het uitmaakt. Uiteraard beide reepjes testen. Je kan eventueel de timing van je geheugen wat trager zetten.
2. Vervang de Graka door iets wat jij of een vriend al heeft liggen.

Meestal is dit genoeg. Anders is het helaasch toch CPU/MOBO.
Pagina: 1