Controle op circuit.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 20:01
Beste Tweakers,
Ik en een vriend zijn bezig met ons PWS. We wilden dit eerst doen met systeemborden, maar we bleken er te weinig te hebben. Daarom zijn we overgestapt op breadboarden in combinatie met IC’s. We hebben hier echter nog nooit mee gewerkt. We hebben wat geprobeerd te maken (klik om groter te maken):
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/ad5f9vr47/binnenbuiten.jpg
Edit: Zie latere berichten voor een duidelijker en overzichtelijker schema
Ik zal proberen het idee van dit systeem uit te leggen:
We hebben twee lichtbronnen naast elkaar die op een LDR schijnen. Als er iemand tussen de LDR en de lichtbron doorloopt, zal de LDR een laag signaal hebben. Eerst zal de comparator (LM239) van de eerste LDR een laag signaal geven en daarna de comparator van de tweede LDR. Hierdoor is af te lezen dat er een persoon van een bepaalde kant door het systeem loopt.
Als er iemand door de eerste lichtbron loopt zal een timer (4029) beginnen te lopen, doordat een flip-flop (IC 4027), wiens output is aangesloten op Cin van de timer (4029), wordt geset. Gedurende deze twee seconden zal in een van de inputs van de EN-poort van ic 4081 een hoog signaal gegeven worden door de output van de flip-flop (4027). Na deze twee seconden zal de timer een signaal geven waardoor de flip-flop wordt gereset, waardoor de EN-poort van 4081 geen hoog signaal krijgt op een van de inputs.
Als echter binnen deze twee seconden iemand voor de tweede LDR (onderste in het schema) loopt, zal de EN-poort (4081) twee hoge inputs hebben, waardoor het een output signaal geeft van laag naar hoog (op pin 3 van 4081), wat we graag willen bereiken.
Klopt het schema zo of zien we iets over het hoofd? Alvast bedankt voor de hulp! Als er informatie mist of iets niet duidelijk is, voeg ik graag wat toe of probeer ik iets duidelijker uit te leggen.

Hier zijn de schema's van de IC's:
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/_B8Dh2WXNvg0/SyP-iKpIbzI/AAAAAAAAD1Y/knL5f-cQKHw/s400/4027.GIF
Afbeeldingslocatie: http://vakits.com/sites/default/files/imagecache/product_full/LM239.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.play-hookey.com/digital_experiments/counter_display/images/functional_diagram_4029.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.zen22142.zen.co.uk/Prac/pinouts/4081.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Je schema is lastig te interpreteren omdat je alleen de behuizingen en de pinnummers tekent. Normaal teken je symbolen in het schema en dan is het een stuk beter te begrijpen.

Ik raad je aan om eens kennis te maken met gratis EDA software zoals Eagle, Kickad of DesignSpark.
Maar wat betreft je ontwerp, denk je niet dat je problemen gaat krijgen met daglicht dat op de LDR valt? Voor een lichtsluis wordt meestal een gemoduleerde IR-LED en IR-fotodiode gebruikt om dat probleem te ondervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nu heb ik (eigen mening) redelijk wat ervaring met schema's te interpreteren maar ik kan van deze zonder erg veel studie uit te voeren geen chocolade maken. Pas je schema aan (kijk online even bij een aantal schema's, je leert daar veel van!). Begin met die chips uit elkaar trekken tot losse gates. 5v en GND netjes in het schema, kruisingen vermijden, pijlen weg.

[ Voor 40% gewijzigd door sebastius op 07-12-2014 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ploink schreef op zondag 07 december 2014 @ 13:50:
Je schema is lastig te interpreteren omdat je alleen de behuizingen en de pinnummers tekent. Normaal teken je symbolen in het schema en dan is het een stuk beter te begrijpen.
+1, dit wordt een hels karwei om uit te pluizen terwijl een goed schema redelijk makkelijk te volgen is. Dat is dit totaal niet.

Afbeeldingslocatie: http://www3.eng.cam.ac.uk/DesignOffice/mdp/electric_web/Digital/04276.png

Voorbeeldje van opamp + flipflop hoe je dat normaal tekent. Dat is nog volgbaar. Zonder je schema compleet te analyseren valt me wel een bijna compleet gebrek aan passieve onderdelen op. Voor de digitale schakelingen wil ik dat nog wel geloven, maar weet je zeker dat die LDR geen gain nodig heeft of iets in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
Bedankt voor alle reacties!
Sorry voor het onduidelijke schema. Ik snap wat jullie bedoelen. Ik Heb daarom geprobeerd het iets beter te doen. Ik heb het gedaan in Eagle (bedankt voor de tip), maar heb het programma nog niet helemaal onder de knie. Dit is wat ik tot nu toe heb:
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/opza3rkpr/schematisch.jpg
Wat passieve onderdelen betreft; volgens mij is het in het systeem niet nodig. Of het bij de fotoresistor wel nodig is, weet ik eerlijk gezegd niet. Dat zal ik nog eens nazoeken.
Eerst was het plan om het op meerdere systeemborden te bouwen en dat is volledig digitaal, vandaar dat het goed zou kunnen dat we het vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je opamp gaat zo niet veel doen behalve wrs oscilleren gelijk zot. Die foto cellen zijn dat LDR's of zon Voltaïse cellen?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
mijn advies in eagle, is probeer scheve lijnen te vermijden, probeer een het wat op een groter oppervlakte neer te zetten en duidelijke lijnen. Wat eerder ook is gezegd, vermijd zoveel mogelijk kruisingen. Daarnaast, het staat netter als je de voeding lijnen apart doet. Ik plaats ze zelf meestal onderin. Je kan ze apart plaatsen door op de invoke toets te drukken onder de edit lijst. Daarna klik je op een ic en selecteer je pwr en druk je op ok. dan kan je de power lijnen van de ic plaatsen waar je wilt. Geeft heel wat meer duidelijkheid.

Overigens, het lijkt soms of je ic voedt met de uitgang van een ander ic. Nu geven in de cmos4000 lijn(overigens wel vaker) de ic een maximum stroom van 10/20 mA. Dus probeer dat te vermijden en gebruike en transistor. Omdat de ic soms wat meer power gaat nemen en dan heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gaat sowieso niet werken. Een lichtsluis opzetten met een LDR is traag en beïnvloedbaar door omgevingslicht. Voor dit soort werk moet je met een IR beam werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
Damic schreef op zondag 07 december 2014 @ 17:38:
Je opamp gaat zo niet veel doen behalve wrs oscilleren gelijk zot. Die foto cellen zijn dat LDR's of zon Voltaïse cellen?
hmm, ik weet niet goed hoe ik de comparator moet aansluiten. Ik wil dat hij het voltage meet op de vaste weerstand of de fotoweerstand (wat een LDR is trouwens). Ik weet dat je een voltagemeter in parallel aansluit, maar dit kan niet als je hem aan de comparator aansluit. Dus dat het voltage dat op de weerstand staat ook is wat de comparator meet bij de + input. Ik heb de inputs nu tijdelijk even leeg gelaten.
jctjepkema schreef op zondag 07 december 2014 @ 18:35:
mijn advies in eagle, is probeer scheve lijnen te vermijden, probeer een het wat op een groter oppervlakte neer te zetten en duidelijke lijnen. Wat eerder ook is gezegd, vermijd zoveel mogelijk kruisingen. Daarnaast, het staat netter als je de voeding lijnen apart doet. Ik plaats ze zelf meestal onderin. Je kan ze apart plaatsen door op de invoke toets te drukken onder de edit lijst. Daarna klik je op een ic en selecteer je pwr en druk je op ok. dan kan je de power lijnen van de ic plaatsen waar je wilt. Geeft heel wat meer duidelijkheid.

Overigens, het lijkt soms of je ic voedt met de uitgang van een ander ic. Nu geven in de cmos4000 lijn(overigens wel vaker) de ic een maximum stroom van 10/20 mA. Dus probeer dat te vermijden en gebruike en transistor. Omdat de ic soms wat meer power gaat nemen en dan heb je een probleem.
Bedankt voor je reactie. Ik heb geprobeerd je advies op te volgen:
Afbeeldingslocatie: http://s4.postimg.org/a77g42n1l/overzichtelijker.jpg
Ik weet niet precies wat je bedoeld met dat ik de IC's voed met de uitgang van een andere ic. Bedoel je dat ik de output van een IC direct aansluit op de input van een andere IC? Ik dacht dat dat gewoon mogelijk was, omdat ze alleen een hoog of laag signaal geven? Of bedoel je iets anders? Hoe en waar zou ik de transistor aan moeten sluiten?
memphis schreef op zondag 07 december 2014 @ 19:05:
Gaat sowieso niet werken. Een lichtsluis opzetten met een LDR is traag en beïnvloedbaar door omgevingslicht. Voor dit soort werk moet je met een IR beam werken.
Dat is misschien een idee. Het idee van lichtsensors was ons voorgesteld door een docent op school, omdat we die sensoren al op school hebben. Is het misschien een idee om het met een laser te doen? Die hebben volgens mij een hele grote lichtintensiteit en precisie en dan zou de invloed van omgevingslicht verwaarloosbaar klein zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Zoals ik het nu zie is dat niet zo en doe je het helemaal goed, en hou ik mijn mond over het voeden van een ic met de uitgang van een ander ic.

Voor het tellen van de timer moet je een puls geven op de clock van de 4029 toch? want de Cin is volgens mij eerder bedoelt voor de 10 en tot de macht x getallen op een decimaal getal. Maar ik ben alleen bekend met de 4510 in de cmos 4000 serie. Kan zo zijn dat de Cin ook gewoon werkt ^^

Overigens ziet het er nu al heel overzichtelijk uit vergeleken met eerst!

[ Voor 8% gewijzigd door jctjepkema op 07-12-2014 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
jctjepkema schreef op zondag 07 december 2014 @ 19:43:
Zoals ik het nu zie is dat niet zo en doe je het helemaal goed, en hou ik mijn mond over het voeden van een ic met de uitgang van een ander ic.

Voor het tellen van de timer moet je een puls geven op de clock van de 4029 toch? want de Cin is volgens mij eerder bedoelt voor de 10 en tot de macht x getallen op een decimaal getal. Maar ik ben alleen bekend met de 4510 in de cmos 4000 serie. Kan zo zijn dat de Cin ook gewoon werkt ^^

Overigens ziet het er nu al heel overzichtelijk uit vergeleken met eerst!
oh sorry, ik zie dat ik iets vergeten ben. De Cin bepaalt of de counter wel of niet telt (volgens een bron op internet iig). Bij een hoog signaal op Cin telt de counter en bij een laag signaal op Cin niet. Op Clk moet in dit geval inderdaad de puls gegeven worden. Hier willen we een pulsengenerator op aansluiten, maar ik kon het onderdeel daarvoor niet vinden in Eagle en ben het daarna vergeten 8)7 .
Dit is de bron: http://www.play-hookey.co...play/counter_ic_4029.html
Begrijp ik uit deze bron goed dat als ik Input 1, 2, 3, 4 aansluit op ground en een hoog signaal geef op PE, dat de teller dan weer op 0 gezet wordt?
Bedankt voor de reactie. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 01-10 11:08
WouterT13 schreef op zondag 07 december 2014 @ 19:19:
Dat is misschien een idee. Het idee van lichtsensors was ons voorgesteld door een docent op school, omdat we die sensoren al op school hebben. Is het misschien een idee om het met een laser te doen? Die hebben volgens mij een hele grote lichtintensiteit en precisie en dan zou de invloed van omgevingslicht verwaarloosbaar klein zijn toch?
Ik moet even kijken waar ik het schema heb, maar ik heb zelf ruim anderhalf terug een lijndetectiegevalletje gemaakt met 4 IR leds en 4 IR fototransistoren, allen aangesloten op een quad op amp, regelbaar schakelmoment gerealiseerd met een potmeter. Uiteindelijk kreeg ik op mijn IC dus keurig een 1 of 0 binnen, afhankelijk van wat er gezien werd. Ik kon een wit lijn op beige achtergrond zien, mensen uit de wedstrijd met dure sensor zagen het niet. Werkte perfect voor een paar cent, IR leds en fototransistoren (let op je golflengte, zorg dat die gelijk zijn!) kosten geen drol. Ik had geloof ik 2 van die units voor nog geen 10 of 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
Pizza_Boom schreef op zondag 07 december 2014 @ 22:20:
[...]

Ik moet even kijken waar ik het schema heb, maar ik heb zelf ruim anderhalf terug een lijndetectiegevalletje gemaakt met 4 IR leds en 4 IR fototransistoren, allen aangesloten op een quad op amp, regelbaar schakelmoment gerealiseerd met een potmeter. Uiteindelijk kreeg ik op mijn IC dus keurig een 1 of 0 binnen, afhankelijk van wat er gezien werd. Ik kon een wit lijn op beige achtergrond zien, mensen uit de wedstrijd met dure sensor zagen het niet. Werkte perfect voor een paar cent, IR leds en fototransistoren (let op je golflengte, zorg dat die gelijk zijn!) kosten geen drol. Ik had geloof ik 2 van die units voor nog geen 10 of 15 euro.
Dat klinkt heel goed! Ik denk dat zoiets idd voor ons systeem ook heel goed zal werken. Als je dat schema zou kunnen opzoeken, zijn we erg dankbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je met IR aan de slag gaat kan je IR sensoren met een schakelende uitgang vinden, hoef je geen opamps als ingangscomperator te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Wat is ongeveer de afstand die je wil overbruggen? Is het voor binnen of buiten? Zonlicht kan storen en kunstlicht knippert, dat kan best lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
memphis schreef op zondag 07 december 2014 @ 23:22:
Als je met IR aan de slag gaat kan je IR sensoren met een schakelende uitgang vinden, hoef je geen opamps als ingangscomperator te gebruiken
Ah das handig om te weten. We houden het wss toch bij lichtsensoren, omdat dat goedkoper is.
Ploink schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:02:
Wat is ongeveer de afstand die je wil overbruggen? Is het voor binnen of buiten? Zonlicht kan storen en kunstlicht knippert, dat kan best lastig zijn.
Het is bedoeld voor binnen en moet ongeveer 1 meter overbruggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Als het goed is zou dit moeten werken. Even snel online geschetst naar aanleiding van een handgetekend exemplaar :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ImXp8wV.png
R1 = 4K7
R2 = 5K Potmeter
R3 = 100 ohm

Waardes van de 2 Ctjes weet ik even niet, zal wel zo'n standaardgetal geweest zijn. De Ctjes zijn 100 nF per stuk. Verder even opletten, C1, Q1 en R1 gaan naar de - van de opamp, terwijl alleen R2 naar + gaat. Die + en - zijn je in gangen. Uit het puntje van de driehoek komt het uitgangssignaal. Ik had daar parallel aan het signaal naar mijn microprocessor nog een LEDje gezet (voorgeschakeld met 330 ohm) om zo het potmetertje analoog in te kunnen stellen (zie je namelijk wanneer er 1 en wanneer er 0 door de opamp wordt uitgestuurd).

Nu kwam uit mijn schakeling "maar" 3,5 volt, dus moest dit nog versterkt worden in mijn geval (mijn PIC wilde iets meer om te schakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
Pizza_Boom schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 00:51:
Als het goed is zou dit moeten werken. Even snel online geschetst naar aanleiding van een handgetekend exemplaar :P

[afbeelding]
R1 = 4K7
R2 = 5K Potmeter
R3 = 100 ohm

Waardes van de 2 Ctjes weet ik even niet, zal wel zo'n standaardgetal geweest zijn. De Ctjes zijn 100 nF per stuk. Verder even opletten, C1, Q1 en R1 gaan naar de - van de opamp, terwijl alleen R2 naar + gaat. Die + en - zijn je in gangen. Uit het puntje van de driehoek komt het uitgangssignaal. Ik had daar parallel aan het signaal naar mijn microprocessor nog een LEDje gezet (voorgeschakeld met 330 ohm) om zo het potmetertje analoog in te kunnen stellen (zie je namelijk wanneer er 1 en wanneer er 0 door de opamp wordt uitgestuurd).

Nu kwam uit mijn schakeling "maar" 3,5 volt, dus moest dit nog versterkt worden in mijn geval (mijn PIC wilde iets meer om te schakelen).
Heel erg bedankt! We hebben niet heel veel ervaring nog met analoge signalen, maar hier komen we wel uit.
Het enige wat we niet goed begrijpen is de functie van de capacitors?
Iig bedankt!

PS sorry voor de late reactie. We hebben tegelijkertijd ook toetsweek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-10 13:07
C1: verlengt de puls tgv een lichtflits op Q1, lichtflits op Q1 => Q1 geleidt, ontlaadt C1 => C1 laadt weer op via R1 en dat duurt even (ongeveer C1 * R1 = 100 nF * 4700 = 0.5ms)
C2: ontkoppelen van de voedingsspanning voor opamp U1, niet altijd persé nodig maar wel aanbevolen.

En UHM, wel leuk hoor al die "ouderwetse" electronica (ja want zo deed ik dit soort dingen in de jaren 90 >:) )
is dit allemaal niet VEEEEEEL simpeler met een Arduinootje te maken ?
Maar dat is geen "echte electronica" natuurlijk ;)
En hier leer je echt wel VEEEEEEL meer van dan met een Arduinootje :+
Succes !

[ Voor 4% gewijzigd door peterpv op 09-12-2014 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-10 15:19
Vet project, succes! Even een tip zonder al te diep in te gaan op de implementatie. Ik zou bij alle IC's een zogeheten ontkoppelcondensator plaatsen van Vcc naar GND. Dit zorgt ervoor dat je voeding spanning meer constant blijft bij het schakelen in de IC's ;). Deze ontkoppel condensator moet zo dicht mogelijk bij je IC zitten wanneer je alles gaat bouwen! In je schema hoeft dit uiteraard niet. Ik zag dat je al netjes de voedingsbronnen appart had getekend in EAGLE, dus het is een kwestie van de condensators daar tussen zetten en klaar.

Een ander netheid dingetje, in je schema zou ik het VCC symbool altijd naar boven tekenen en het GND symbool naar benenden, dit geeft een meer uniform beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Pizza_Boom schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 00:51:

[afbeelding]
R1 = 4K7
R2 = 5K Potmeter
R3 = 100 ohm

Ehm, teken dan wel de LED in de juiste richting.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
evanraalte schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:44:
Deze ontkoppel condensator moet zo dicht mogelijk bij je IC zitten wanneer je alles gaat bouwen!
Ik had toevallig het printje in mijn handen vandaag en kon niet ontdekken waar de C2 zat, dus even de opamp eraf gehaald. Jahoor, die zat er dus onder, in het voetje zelf.
memphis schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 23:21:
Ehm, teken dan wel de LED in de juiste richting.....
Of mijn onkunde met SchemeIt,of de beperking daarvan. Ik weet het niet.. Onkunde dus, rechtgezet.
WouterT13 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:18:
[...]

Heel erg bedankt! We hebben niet heel veel ervaring nog met analoge signalen, maar hier komen we wel uit.
Het enige wat we niet goed begrijpen is de functie van de capacitors?
Iig bedankt!

PS sorry voor de late reactie. We hebben tegelijkertijd ook toetsweek.
Ik neem aan dat je het antwoord op de Ctjes nu wel hebt? Maar rustig aan, toetsweek is ook belangrijk.

Afijn, ik heb hem nog even uitgebreid met het stukje naar de PIC (16F690 in dit geval) en wat foutjes rechtgezet.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tEJzFsG.png
R1 4K7
R2 5K potmeter
R3 100 ohm
R4 330 ohm
R5 330 ohm
R6 10K (pull down)

C12 100 nF

L1 = IR LED
L2 = standaard LEDje voor schakelpunt bij potmeter

En even voor je beeldvorming hoe het er uiteindelijk uit heeft gezien, boutplaat, mja:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HAbfXpM.jpg
Dat groene LEDje is dus puur om te laten zien wanneer de opamp hem schakelt, handig bij het afstellen van de gevoeligheid. Nog een tip: Gebruik geen monokern draadjes voor dit soort soldeerwerkjes. Heb ik hier wel gedaan en dat is kwalitatief uitermate teleurstellend, vooral als je er veel mee aan het bewegen bent (lees: het breekt). :X Voor het strak over printplaatjes heen leggen zijn ze ideaal, maar voor draadjes die beweging moeten kunnen hebben niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
peterpv schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:31:
C1: verlengt de puls tgv een lichtflits op Q1, lichtflits op Q1 => Q1 geleidt, ontlaadt C1 => C1 laadt weer op via R1 en dat duurt even (ongeveer C1 * R1 = 100 nF * 4700 = 0.5ms)
C2: ontkoppelen van de voedingsspanning voor opamp U1, niet altijd persé nodig maar wel aanbevolen.

En UHM, wel leuk hoor al die "ouderwetse" electronica (ja want zo deed ik dit soort dingen in de jaren 90 >:) )
is dit allemaal niet VEEEEEEL simpeler met een Arduinootje te maken ?
Maar dat is geen "echte electronica" natuurlijk ;)
En hier leer je echt wel VEEEEEEL meer van dan met een Arduinootje :+
Succes !
Ik heb nog nooit echt met condensators gewerkt, maar dit is wat ik ervan begrijp: Er komt een lichtflits op Q1, waardoor C1 ontlaadt (want het circuit met Q1 wordt gesloten?) en hij laadt op als Q1 niet geleidt, omdat hij in serie staat met R1. Maar waarom verlengt hij de puls? Hij ontlaadt (en geeft dus voltage?) toch immers alleen als Q1 geleidt en dan is er al een voltage van de voeding, dus dan zou het niet nodig moeten zijn. Waarschijnlijk begrijp ik iets nog niet helemaal 8)7 Iig bedankt voor je reactie!

Het is inderdaad waarschijnlijk simpeler met een arduino, maar dit leek ons leuker en anders is het te makkelijk om er een PWS over te doen :).
evanraalte schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:44:
Vet project, succes! Even een tip zonder al te diep in te gaan op de implementatie. Ik zou bij alle IC's een zogeheten ontkoppelcondensator plaatsen van Vcc naar GND. Dit zorgt ervoor dat je voeding spanning meer constant blijft bij het schakelen in de IC's ;). Deze ontkoppel condensator moet zo dicht mogelijk bij je IC zitten wanneer je alles gaat bouwen! In je schema hoeft dit uiteraard niet. Ik zag dat je al netjes de voedingsbronnen appart had getekend in EAGLE, dus het is een kwestie van de condensators daar tussen zetten en klaar.

Een ander netheid dingetje, in je schema zou ik het VCC symbool altijd naar boven tekenen en het GND symbool naar benenden, dit geeft een meer uniform beeld.
Oke bedankt voor de informatie! Ik zal de voedingsdingen ff recht zetten en condensatoren er tussen zetten. :)

Bedankt voor je reactie!. Dat gaan we dan wel doen inderdaad.
Pizza_Boom schreef op woensdag 10 december 2014 @ 01:07:
[...]
Ik had toevallig het printje in mijn handen vandaag en kon niet ontdekken waar de C2 zat, dus even de opamp eraf gehaald. Jahoor, die zat er dus onder, in het voetje zelf.

[...]
Of mijn onkunde met SchemeIt,of de beperking daarvan. Ik weet het niet.. Onkunde dus, rechtgezet.
[...]
Ik neem aan dat je het antwoord op de Ctjes nu wel hebt? Maar rustig aan, toetsweek is ook belangrijk.

Afijn, ik heb hem nog even uitgebreid met het stukje naar de PIC (16F690 in dit geval) en wat foutjes rechtgezet.

[afbeelding]
R1 4K7
R2 5K potmeter
R3 100 ohm
R4 330 ohm
R5 330 ohm
R6 10K (pull down)

C12 100 nF

L1 = IR LED
L2 = standaard LEDje voor schakelpunt bij potmeter

En even voor je beeldvorming hoe het er uiteindelijk uit heeft gezien, boutplaat, mja:
[afbeelding]
Dat groene LEDje is dus puur om te laten zien wanneer de opamp hem schakelt, handig bij het afstellen van de gevoeligheid. Nog een tip: Gebruik geen monokern draadjes voor dit soort soldeerwerkjes. Heb ik hier wel gedaan en dat is kwalitatief uitermate teleurstellend, vooral als je er veel mee aan het bewegen bent (lees: het breekt). :X Voor het strak over printplaatjes heen leggen zijn ze ideaal, maar voor draadjes die beweging moeten kunnen hebben niet.
Dat ziet er goed uit! Ik begrijp het schema bijna helemaal. Alleen iets over C1 dus niet (zie hierboven). Heel erg bedankt. Begrijp ik het goed dat ik dit dan kan aansluiten op het schema dat ik heb? (Niet dat ik per ongeluk nog iets doorbrandt ofzo :P).
Wat betreft de monokern draadjes; die zullen we dan maar proberen te mijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
WouterT13 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 17:36:
[...]

Ik heb nog nooit echt met condensators gewerkt, ...
maar dit is wat ik ervan begrijp: Er komt een lichtflits op Q1, waardoor C1 ontlaadt (want het circuit met Q1 wordt gesloten?) en hij laadt op als Q1 niet geleidt, omdat hij in serie staat met R1. Maar waarom verlengt hij de puls? Hij ontlaadt (en geeft dus voltage?) toch immers alleen als Q1 geleidt en dan is er al een voltage van de voeding, dus dan zou het niet nodig moeten zijn. Waarschijnlijk begrijp ik iets nog niet helemaal 8)7 Iig bedankt voor je reactie!
Een condensator is vergelijkbaar met een accu maar dan veeeeeeeel kleiner in de zin van dat ie maar een heel klein beetje energie kan opslaan. Net als een accu probeert een condensator de spanning constant te houden. Dus als het donker is en Q1 niet geleidt, laadt C1 op via weerstand R1 tot de volledige voedingsspanning. Vervolgens komt er een flits op Q1 die geleidt, C1 wordt bijna kortgesloten en C1 ontlaad (vergelijk met een accu die je kortsluit, die loopt leeg, niet echt doen hoor ! Bij een accu is dat echt geen goed idee :o ). Als C1 er niet zou zitten wordt de spanning op de - ingang van U1 gelijk weer 0 Volt als de lichtflits afgelopen is. Echter C1 zit er wel en die gaat zich weer opladen maar dat duurt even => Het duurt langer voordat de spanning op de - ingang van U1 gelijk weer 0 Volt is ofwel: zelfs als de lichtpuls heel kort is komt er een langere puls uit U1. En dat is fijn 8)
Ergo: condensatoren zijn erg nuttig, ik gebruik ze dagelijks :+

• WouterT13
peterpv schreef op woensdag 10 december 2014 @ 20:46:
[...]

Een condensator is vergelijkbaar met een accu maar dan veeeeeeeel kleiner in de zin van dat ie maar een heel klein beetje energie kan opslaan. Net als een accu probeert een condensator de spanning constant te houden. Dus als het donker is en Q1 niet geleidt, laadt C1 op via weerstand R1 tot de volledige voedingsspanning. Vervolgens komt er een flits op Q1 die geleidt, C1 wordt bijna kortgesloten en C1 ontlaad (vergelijk met een accu die je kortsluit, die loopt leeg, niet echt doen hoor ! Bij een accu is dat echt geen goed idee :o ). Als C1 er niet zou zitten wordt de spanning op de - ingang van U1 gelijk weer 0 Volt als de lichtflits afgelopen is. Echter C1 zit er wel en die gaat zich weer opladen maar dat duurt even => Het duurt langer voordat de spanning op de - ingang van U1 gelijk weer 0 Volt is ofwel: zelfs als de lichtpuls heel kort is komt er een langere puls uit U1. En dat is fijn 8)
Ergo: condensatoren zijn erg nuttig, ik gebruik ze dagelijks :+
Edit: bedankt voor de uitleg ik begrijp het nu!
De aansluiting aan het schema begrijp ik nu. Allemaal erg bedankt daarvoor!
Wat dat schema betreft: klopt dat? Of is dat nog steeds lastig te analyseren?

[ Voor 10% gewijzigd door WouterT13 op 12-12-2014 21:03 . Reden: uitbreiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Het schema zal denk ik wel werken.
Ik heb nog wel een paar puntjes. Je dient hier wel een rail-to-rail opamp te gebruiken. Normale opamps kunnen tot max 1.2V onder/boven hun voedingsspanning uitsturen (dus 1.2V-3,8V bij 0-5V voeding).

Als je een transistor als schakelaar gebruikt zet je normaliter geen weerstand aan de emitter kant, maar aan de collector kant. Je gaat dan wel het signaal inverteren en moet je de ingangen van de opamp dus omdraaien.
Als je dan een PNP pakt en de indicatieled + R5 aan de collector kant zet heb je een hoog uitgangssignaal als het licht wordt onderbroken en gaat ook je ledje branden. Verder voedt niet je opamp maar de transistor de led. Dat maakt met enkel een led als belasting echter niet heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
3xhaas schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 13:08:
Ik heb nog wel een paar puntjes. Je dient hier wel een rail-to-rail opamp te gebruiken. Normale opamps kunnen tot max 1.2V onder/boven hun voedingsspanning uitsturen (dus 1.2V-3,8V bij 0-5V voeding).

Als je een transistor als schakelaar gebruikt zet je normaliter geen weerstand aan de emitter kant, maar aan de collector kant. Je gaat dan wel het signaal inverteren en moet je de ingangen van de opamp dus omdraaien.
Als je dan een PNP pakt en de indicatieled + R5 aan de collector kant zet heb je een hoog uitgangssignaal als het licht wordt onderbroken en gaat ook je ledje branden. Verder voedt niet je opamp maar de transistor de led. Dat maakt met enkel een led als belasting echter niet heel veel uit.
Oke, Daar zullen we op letten bij de aankoop van de onderdelen.
Daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken; we gaan beide mogelijkheden proberen. Bedankt! _/-\o_
Ik vroeg me trouwens nog af; zijn alle IC's compatible met elkaar? Ook bijvoorbeeld uit verschillende series? Ik gebruik bijvoorbeeld de LM339 en de ic4029. Kan ik deze aan elkaar aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
3xhaas schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 13:08:

Dat weet ik niet, dat heb ik nooit zo gebruikt. Ik heb het door mij getekende en getoonde schema daadwerkelijk zo gebouwd (eerst op een breadboardje en later ook 2x op print), getest en gebruikt, dus daarvan weet ik zeker dat het werkt. Ik ga niet twijfelen aan kennis over hoe het met andere manieren gebouwd kan worden, manieren die "cleaner" zijn, maar deze manier werkt sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
Pizza_Boom schreef op zondag 14 december 2014 @ 00:10:
[...]
Dat weet ik niet, dat heb ik nooit zo gebruikt. Ik heb het door mij getekende en getoonde schema daadwerkelijk zo gebouwd (eerst op een breadboardje en later ook 2x op print), getest en gebruikt, dus daarvan weet ik zeker dat het werkt. Ik ga niet twijfelen aan kennis over hoe het met andere manieren gebouwd kan worden, manieren die "cleaner" zijn, maar deze manier werkt sowieso.
Ik begrijp de logica van jouw schema in elk geval, dus die gaan we eerst proberen. :)
Iedereen heel erg bedankt voor de hulp! We gaan de onderdelen bestellen en er wat van proberen te maken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
WouterT13 schreef op zondag 14 december 2014 @ 17:24:
[...]

Ik begrijp de logica van jouw schema in elk geval, dus die gaan we eerst proberen. :)
Iedereen heel erg bedankt voor de hulp! We gaan de onderdelen bestellen en er wat van proberen te maken :*)
Bestel je wel wat reserve Ren en LEDs enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
Misschien nog wel en hele belangrijke tip: wanneer je het zaakje op de voedingsspanning gaat aansluiten gebruik dan bij voorkeur een labvoeding met een instelbare maximale uitgangsstroom en zet deze stroom dan op 100 mA bijvoorbeeld. Als je namelijk iets verkeerd aangesloten hebt en er is geen begrenzing dan heb je kans dat de magische rook ontsnapt. En die magische rook is waar electronica op werkt ;)
Bijvoorbeeld ICtjes uit de 4xxx serie (CMOS logic) die hebben allemaal ingebouwde diodes waadoor als je de voeding verkeerdom aansluit er veel stroom wil lopen. En dan is je IC kapot. Tot 100mA kunnen ze meestal net wel hebben dus vandaar de 100 mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
Pizza_Boom schreef op zondag 14 december 2014 @ 17:42:
[...]
Bestel je wel wat reserve Ren en LEDs enzo?
Das een goed idee inderdaad! Altijd handig voor als we wat willen testen of als er iets doorbrandt :)
peterpv schreef op zondag 14 december 2014 @ 17:49:
Misschien nog wel en hele belangrijke tip: wanneer je het zaakje op de voedingsspanning gaat aansluiten gebruik dan bij voorkeur een labvoeding met een instelbare maximale uitgangsstroom en zet deze stroom dan op 100 mA bijvoorbeeld. Als je namelijk iets verkeerd aangesloten hebt en er is geen begrenzing dan heb je kans dat de magische rook ontsnapt. En die magische rook is waar electronica op werkt ;)
Bijvoorbeeld ICtjes uit de 4xxx serie (CMOS logic) die hebben allemaal ingebouwde diodes waadoor als je de voeding verkeerdom aansluit er veel stroom wil lopen. En dan is je IC kapot. Tot 100mA kunnen ze meestal net wel hebben dus vandaar de 100 mA.
We gebruiken een voeding van school, waarop een draaiknop zit voor spanning en stroomsterkte; ik denk dus dat het daarmee wel kan. Bedankt voor de tip!
Pagina: 1