Asus Maximus VII Hero, wel power (denk ik) geen reactie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-07 16:29
L.S.

Vrijdag heb ik mijn systeempje binnen gekregen (in losse onderdelen) bestaande uit het volgende:
- G.Skill TridentX Series 2400mhz
- Crucial MX100
- Cooler Master V700
- Corsair Hydro Series H110 Extreme Performance Liquid CPU Cooler
- Fractal Design ARC XL
- MSI GTX 970 Gaming 4G
- ASUS Maximus VII Hero

Voor zover bekend zou dit allemaal prima samen moeten kunnen, echter heb ik een klein probleempje.
Na het inbouwen werkte de PC "prima" kwam netjes in de bios uit, had nette temperaturen (rond de 20-30 graden mobo/cpu/VRM) na een uurtje aan staan.

Vervolgens had ik geen tijd om verder te installeren, dus ik heb de PC uit gezet en aan het stroom laten hangen. Volgende dag (ruim 24 uur later) druk ik trappelend van plezier de powerbutton in (op de bovenkant van de kast) echter gebeurde er niets .. Dat trappelen hield op in verschrikt stil staan en adem inhouden (tot een bijna dodelijk punt).

Na nogmaals de powerbutton in te duwen .. nothing :( goed, geen paniek, kijken of de stroom er nog wel op zit en dergelijke, dat bleek het geval, voeding staat netjes op I ipv 0, en de reset en start button branden netjes op het bord, verder brand het rood omrande gebeuren van het moederbord, en brand het "Asus Maximus VII Hero" embleempje een seconde of 4, gaat dan smooth uit en springt weer smooth aan < repeat this till the end. (dit aan/uit gaan lijkt te horen (gebeurt ook op youtube filmpjes van dit bord).

Probleem is echter, het hele apparaat reageert nergens op, zowel de front panel aan/uitknop als de "start" knop op het moederbord geven 0.0 effect, geen enkele fan gaat ook maar iets spinnen (ook die van de voeding niet).

What i tried:
- Gekeken of de 8 pins CPU en 24 pins ATX stekker goedzaten, deze heb ik nogmaals los gehaald en weer vast "geklikt". GPU stekkers ook.
- De frontpanel stekkers (aan/uit, USB, powerledjes) eruit gehaald, misschien dat dit een probleem gaf.
- De voeding op 0 en de PC een uur spanningsloos gehad, vervolgens stroom erin en weer op I gezet.
- CMOS reset. (knopje onderaan het moederbord).
- Verder alle andere stekkers nagekeken of er iets los(jes) zat(sata/molex).
- Met defecte componenten zou het bord wel aan moeten gaan toch? maar dan foutcodes geven??

Ik vermoed zelf dat of het mobo of de PSU niet goed meer is, alleen zou dit niet verklaren (in mijn ogen) waarom de start/reset buttons wel gaan branden.

Ik heb nog een andere voeding liggen (een 300 wattertje van Be Quiet!) die kan ik vanmiddag ergens testen (zonder de GTX 970).
Heeft iemand dit eerder gehad, wat ik vooral zo raar vind is dat het op alle punten lijkt of de PC stroom heeft, maar 0.0 reactie geeft op de "start of aan/uit" button :(

Edit: wat me op viel = dat er krasjes op het RoG logo zitten, die ik 100% zeker weten er niet op gemaakt heb (viel me op toen ie uit de doos kwam) ook geen folie (not sure of dat er wel op hoort) :o

Alvast bedankt voor suggesties!

[ Voor 4% gewijzigd door Zen!th op 07-12-2014 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Haal het moederbord uit de kast en probeer het eens op een doos met zo min mogelijk onderdelen (Geen GTX 970, SSD, Corsair H110 (tenzij je geen andere koeler hebt) en probeer het ook met 1 reepje geheugen in verschillende sloten (beide reepjes testen).

Dat het e.e.a. nog oplicht zegt alleen dat er spanning staat op de +5VSB lijn van de voeding, meestal betekent dat dat de voeding nog werkt, maar er zijn altijd uitzonderingen.

Met een paperclip/draadje, een multimeter en iets dat voor belasting zorgt (fan, cd/dvd rom...) kun je de voeding testen.

Er hoort wel folie op het logo te zitten, meen dat er ook folie over HERO zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nis-gens
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-07 15:17
Sinds vandaag heb ik het zelfde probleem met dit moederbord.
PC werkte perfect afgelopen drie maanden en heb er recentelijk niks aan veranderd, hij viel vandaag uit terwijl ik erop bezig was.

En nu hetzelfde probleem, knopjes geven wel licht maar reageren nergens op, ook al een andere voeding geprobeerd en nog steeds hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
nis-gens schreef op zondag 07 december 2014 @ 19:50:
PC werkte perfect afgelopen drie maanden en heb er recentelijk niks aan veranderd, hij viel vandaag uit terwijl ik erop bezig was.

En nu hetzelfde probleem, knopjes geven wel licht maar reageren nergens op, ook al een andere voeding geprobeerd en nog steeds hetzelfde probleem.
Die ga je echt moeten terugsturen, zeker omdat het ineens is, waarschijnlijk is het je cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-06 11:31

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Heb je tijdens het bewerken misschien de kast statisch geladen?
kZou alle stroom eraf halen,batterij even verwijderen "de PC aanzetten" (verbruikt hij meteen de statische energie) en half uurtje geduld hebben. ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
KILLorBE schreef op zondag 07 december 2014 @ 19:44:
Haal het moederbord uit de kast en probeer het eens op een doos met zo min mogelijk onderdelen (Geen GTX 970, SSD, Corsair H110 (tenzij je geen andere koeler hebt) en probeer het ook met 1 reepje geheugen in verschillende sloten (beide reepjes testen).

Dat het e.e.a. nog oplicht zegt alleen dat er spanning staat op de +5VSB lijn van de voeding, meestal betekent dat dat de voeding nog werkt, maar er zijn altijd uitzonderingen.

Met een paperclip/draadje, een multimeter en iets dat voor belasting zorgt (fan, cd/dvd rom...) kun je de voeding testen.

Er hoort wel folie op het logo te zitten, meen dat er ook folie over HERO zat.
Ik heb de voeding aangesloten op een andere (HT)PC, hierin precies hetzelfde gehannes, alle lampjes gaan netjes branden, aan knopje doet helemaal niets. (alleen 8 en 24 pins connector in de voeding).
Vervolgens de voeding van mijn HTPC (een Be Quiet! 300w) aan de volgende onderdelen gehangen:
- G.Skill TridentX Series 2400mhz
- Corsair Hydro Series H110 Extreme Performance Liquid CPU Cooler
- Fractal Design ARC XL
- ASUS Maximus VII Hero

Lampjes aan, power knopje op t mobo, BATS its on, booten naar de bios, met 99 op het Q led post dingetje. In de bios herkent ie beide ramchips, netjes met de goeie snelheden, typenummers en grotes.

De CPU (4790k) word netjes herkent.

Ik vermoed toch echt dat de voeding kapot is :( alhoewel ik het raar vind dat er dan wel spanning op de knopjes staan. Is daar zonder een "echte" voedingstester wat aan te checken nog, of is dat RMA en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
nis-gens schreef op zondag 07 december 2014 @ 19:50:

Heb (had) jij heel toevallig X.M.P aan staan?
Ik lees hier en daar dat de memory controller daar na verloop van tijd kapot van kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
Lijkt er inderdaad op dat de voeding kapot is, je zou het nog kunnen testen, maar als hij het in een andere pc ook niet doet dan geef ik je weinig (0,0001%) kans. https://www.youtube.com/watch?v=ixcWCrYpw3Y
Ik zou het niet eens proberen en de voeding gewoon RMA sturen.

Zo raar is het niet dat er nog spanning opstaat, de +5VSB (+5V Stand-By) is nodig om de andere lijnen via het moederbord in/uit te schakelen, maar dat lijkt dus niet te gebeuren.
Dit probleem komt weinig voor (mijn ervaring), maar zoals ik eerder al zei: er zijn altijd uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
Okee :)

Is er iets wat zo'n issue kan voorkomen? Hij heeft het namelijk wel gedaan (10-15 minuten):p
Als volgt aangesloten:
- PCI-e 6 pins voeding > PCI-e 8 pins GTX970
- PCI-e 6 pins voeding > PCI-e 6 pins GTX970
- 8 pins voeding + 20 pins voeding (wut?)> 24 pins ATX mobo
- 1x SATA > SSD
- 1x MOLEX > Fan-controller (build in die Fractal Arc XL)(die op 5V/7V/12V kan).

Kan die fancontroller er voor zorgen dat zo'n voeding over z'n nek gaat? (weet niet of 7V haalbaar is voor molex, zie dat 1 12V en de andere 5V is).
Of is het echt puur unlucky denk je?

Verder staat op de voeding "Select the right input voltage" alleen NO clue hoe :$ zie nergens een switchje of iets dergelijks voor dat ding ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
Ik denk dat het gewoon pech is.

Als het goed is heb je 4x 6+2 pin PCI-E en je zou een 20+4 pin moeten hebben?
Hoe dan ook, alles wordt van dezelfde 'rail' gevoed, dus het lijkt me sterk dat dat het probleem is, en als het al een probleem zou zijn dan gaat de voeding er niet van kapot, maar zou je moederbord/grafische kaart niet goed functioneren.

5V + 12V = 7V
Dat heb ik zelf ook al zo vaak gedaan, nog nooit een probleem gehad.

Mogelijk word de voeding in sommige landen met schakelaartje verkocht, maar volgens mij mag dat niet meer in Europa en gebeurt dat tegenwoordig automagisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
Aha.

Die 20+4 is inderdaad gescheiden en die zit op de voeding op een 18+10 stekker? Ik heb die beide aangesloten, heb alleen nog nooit eerder gezien dat ie op de voeding een 18+10 is en de andere kant een 20+4.

Maar, als je dan een keer een spanninsdip hebt in huis, maak je kans dat ie overspringt op 110v en dan spontaan afsterft?
Is het niet handiger om dat een 230V only variant aan te schaffen ipv die 100V-240V dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
18 + 10 pin hebben ze waarschijnlijk gedaan i.v.m. de lay-out, en de 4 extra pinnen op de voeding zijn mogelijk bedoeld voor een toekomstige 20+8/24+4 aansluiting?

Over spanningsdipjes zou ik me niet druk maken, als je daar last van hebt zou ik me druk maken over de bedrading in je woning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
Okee helder :)

Het ding is ondertussen onderweg richting postkantoor.

Nah, staan nu verschillende 700 wattjes (Silent Pro M700) van CM die t al jaren en jaren probleemloos doen, dus zal vast geen last hebben van spanningsdipjes.

Thanks voor de hulp :)
Pagina: 1