Lekker snelle Fotobewerking/Webdevelopment PC rond 1200 euro

Pagina: 1
Acties:

• NLDude
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-08-2025
Beste tweakers,

Ik wil nog dit jaar mijn oude beestje (Intel Core2Duo E6750 @2,66 Ghz / 6GB / Win7 64 Professional) vervangen. Voor mij geen dagelijkse kost om in de componenten te duiken. Ben dus heel benieuwd naar jullie mening over deze configuratie.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn PC om naast een vaste baan aanvullende inkomsten te genereren als fotograaf en als webdeveloper. Ik werk aan 1 ding tegelijkertijd, maar heb aan het eind van de dag veel open staan omdat er meerdere applicaties nodig zijn om tot resultaat te komen.

PC staat in een werkkamer onder het bureau.

Voornaamste toepassingen:
  • WebDevelopment: Voornamelijk WordPress/HTML/CSS. Ik ontwikkel lokaal met WAMPDeveloper. In de toekomst wil ik mogelijk virtual machines draaien.
  • Met meerdere browsers (IE, Chrome, Firefox) tegelijk werken
  • Fotobewerking: 95% Lightroom en een klein beetje Photoshop. Ik werk met 36 MP Raw bestanden. Jaarlijks verzamel ik ongeveer 140 GB aan fotomateriaal.
  • Huis, tuin en keuken gebruik (Office: Word, Outlook, Excel) / Skype
  • Heb eigenlijk altijd muziek aan staan. Boxjes nu aangesloten via 3.5 mm aansluitingen op een Creative SB X-FI geluidskaart. Boxjes wil ik op afzienbare termijn vervangen.
  • Incidenteel videobewerking. Dit is zo weinig dat dit niet bepalend hoeft te zijn voor de bouw van deze pc
Ik speel nauwelijks spellen, ga geen RAID bouwen en ook niet overklokken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1200 euro excl assemblagekosten. Ik wil ‘m niet zelf bouwen, dus de componenten komen van 1 leverancier.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Monitor: Heb nu een 24” DELL 2407 WFP-HC (1920x1200@60Hz). Bevalt nog goed, maar is 8 jaar oud. Bij vervanging ga ik voor een hogere resolutie. 1 Monitor is voldoende.
  • 2 jaar oude WD Caviar Green 2.0TB, WD20EARX (00PASB0)
  • Logitech M705 muis
  • Boxjes
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Een krachtige processor voor lekker snel gevoel en het importeren/renderen/exporteren van fotos in Adobe Lightroom.
  • Vanwege de toekomstige vervanging van de oude monitor lijkt me de keus voor het MSI H97 GAMING 3 moederbord verstandig. Deze biedt DVI, HDMI en Display port mogelijkheid. Daarnaast ondersteunt dit moederbord zowel 3.5mm als spdif audio uitgang.
  • Ik denk dat dit mijn eerste PC wordt waar ik de grafische mogelijkheden van de CPU wil gebruiken. Zo ver ik het nu kan zien voegt een videokaart niets toe aan de performance. Photoshop zou een uitzondering kunnen zijn maar het gebruik daarvan is zo minimaal, dat ik dat performanceverlies voor lief neem.
  • Het geeft me wel een prettig gevoel als ik later een mid-range videokaart kan toevoegen mocht ik toch tegen beperkingen aanlopen. Bijvoorbeeld als er later een nieuwe monitor met een 4K-display mocht komen.
  • Ook voor audio wil ik de onboard chip gebruiken. Had ik indertijd aangeschaft voor games, maar eigenlijk nooit op die manier gebruikt.
  • Ik twijfel wat over de behuizing. Iedereen is enthousiast over de Fractal Design R5, maar die lijkt me wat overkill (groot) voor mijn configuratie. Heb ‘m vooralsnog op het lijstje gezet vanwege de positieve verhalen over de stille behuizing. Ik hou niet van kasten met vensters en tierelantijntjes en hij moet een ‘zakelijke’ uitstraling hebben.
  • Ik overweeg 2 SSD’s: 1 voor besturingssysteem en programmatuur en de andere als werkschijf voor alle lopende projecten. Als de werk-SSD te vol wordt, archiveer ik m.n. de fotobestanden dan per jaar naar de HD toe.
  • Ruimte om later een extra HD toe te voegen.
  • Ruimte voor de Media Card Reader
  • Als voeding een Fanless 80+ Platinum. Ook hier misschien wat overkill. De behuizing neemt mogelijk al het geluid weg. Zou je verschil merken in energiegebruik?
  • Mijn huidige machine heeft 6GB. Dit draait best lekker, maar regelmatig zit ik zo rond de 70% gebruikt geheugen. Ik weet eigenlijk niet of dat daarmee een bottleneck is. Vanwege toekomstvastheid zou ik nu voor 16 GB gaan, alhoewel 8GB op dit moment wellicht voldoende is. Juiste keuze gemaakt?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stabiliteit/betrouwbaarheid is belangrijk. Huidige PC 7 jaar in gebruik. Was te lang, maar ook deze pc moet minimaal 4-5 jaar mee kunnen.

Stilte is belangrijk. Ben bereid iets meer geld uit te geven voor geluidsreductie.

Systeem moet weer lekker snel zijn. Huidige systeem voelt aan als dikke stroop.
Energieverbruik is niet essentieel, maar vanzelfsprekend zo laag mogelijk. PC maakt veel uren, dus is een meetbare post op de energierekening (1 Wat continue kost ongeveer 2 euro op jaarbasis)

Ga je overklokken?
Nee.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 311,95€ 311,95
1MSI H97 GAMING 3€ 97,95€ 97,95
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 101,49€ 101,49
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 83,-€ 83,-
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1BakkerElkhuizen Q-board BNEQB85€ 56,60€ 56,60
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 132,95€ 132,95
1LG GH24NS95 Zwart€ 16,50€ 16,50
1Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless€ 109,99€ 109,99
1Crucial MX100 256GB€ 93,-€ 93,-
1Crucial MX100 512GB€ 185,97€ 185,97
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 19,95€ 19,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.246,30

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Geweldige openingspost _/-\o_

Op de voeding zou ik wat besparen, fanless heb je toch niks aan aangezien je een losse CPU-koeler hebt :) Tussen Gold en Platinum zit weinig verschil, dus daar kan je meer dan 50 euro op besparen:
pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

Geld wat je bespaard kan je eventueel steken deze ultra-zuinige GPU, die meedraagt aan grafische acceleratie:
pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING

Bordje kan dan ook goedkoper:
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5

Verder weinig op aan te merken :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou geen grafische kaart er los inzetten, dat kan altijd nog. Lightroom heeft geen acceleratie en Ps heeft genoeg aan de gpu in de 4790k.

Je zou ook gewoon een SSD van 1TB kunnen nemen. Die zijn vaak nog net wat sneller en met SSD's hoef je je data niet op te splitsen in princiepe.

specs

• NLDude
Dank u. Was best even puzzelen.
Op de voeding zou ik wat besparen, fanless heb je toch niks aan aangezien je een losse CPU-koeler hebt :) Tussen Gold en Platinum zit weinig verschil, dus daar kan je meer dan 50 euro op besparen:
pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
OK, Thnx. Ik zie nu inderdaad op Efficiëntie van voedingen - Bronze, Silver en Gold certificering dat er niet heel veel verschil zit tussen Platinum en Gold. Ga mijn lijstje aanpassen.
Geld wat je bespaard kan je eventueel steken deze ultra-zuinige GPU, die meedraagt aan grafische acceleratie:
pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING
Wat zou dat toevoegen aan mijn systeem?
Bordje kan dan ook goedkoper:
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5
Je hebt gelijk, maar de MSI lijkt me toekomstvaster ivm eventuele latere uitbreiding met een M.2 SSD.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
NLDude schreef op maandag 08 december 2014 @ 16:49:
Je hebt gelijk, maar de MSI lijkt me toekomstvaster ivm eventuele latere uitbreiding met een M.2 SSD.
Als het je daar om te doen is, is een pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO net zo prima.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

NLDude schreef op maandag 08 december 2014 @ 16:49:
[...]
Wat zou dat toevoegen aan mijn systeem?
Zorgen dat het renderen e.d bij Lightroom sneller gaat. Zover ik weet ondersteund Lightroom wél CUDA .

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• NLDude
maratropa schreef op zondag 07 december 2014 @ 12:52:
Je zou ook gewoon een SSD van 1TB kunnen nemen. Die zijn vaak nog net wat sneller en met SSD's hoef je je data niet op te splitsen in princiepe.
Is dan zeker te overwegen.
Iemand ervaring met de Transcend? Is prettig geprijsd
#ProductPrijsSubtotaal
1Transcend SSD370 (Premium) 1TB€ 278,55€ 278,55

Verwijderd

NLDude schreef op maandag 08 december 2014 @ 17:10:
[...]

Is dan zeker te overwegen.
Iemand ervaring met de Transcend? Is prettig geprijsd
#ProductPrijsSubtotaal
1Transcend SSD370 (Premium) 1TB€ 278,55€ 278,55
Tenzij er écht geen nadelen aan verbonden zijn, zou ik niet besparen op een SSD, helemaal niet van 1TB...

• NLDude
br00ky schreef op maandag 08 december 2014 @ 16:51:
[...]

Als het je daar om te doen is, is een pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO net zo prima.
Die gebruikt een Realtek ALC892 audio chip (en ondersteunt geen Toslink). Ik had gekeken naar moederborden met een Realtek ALC1150. Daarvan heb ik me laten vertellen dat die beter zouden zijn (?)

• NLDude
MK1998NL schreef op maandag 08 december 2014 @ 17:04:
[...]

Zorgen dat het renderen e.d bij Lightroom sneller gaat. Zover ik weet ondersteund Lightroom wél CUDA .
Ben bang van niet. Heb er naar aanleiding van je opmerking nog een keer extra naar gezocht, maar Lightroom ondersteunt geen CUDA.

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Als je hem toch niet gaat overklokken heb je in principe geen "K" CPU nodig. Scheelt toch weer een paar tientjes. En idd Lightroom ondersteunt geen CUDA. Zo'n Nvidia kaart kost dus alleen maar geld en stroom :)

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-03 04:04

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Genoil schreef op maandag 08 december 2014 @ 17:30:
Als je hem toch niet gaat overklokken heb je in principe geen "K" CPU nodig. Scheelt toch weer een paar tientjes. En idd Lightroom ondersteunt geen CUDA. Zo'n Nvidia kaart kost dus alleen maar geld en stroom :)
De K is echter stock al 400MHz hoger geklokt, die paar tientjes meer dan waard dus!

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• NLDude
.ScorpionSquad schreef op maandag 08 december 2014 @ 17:33:
[...]

De K is echter stock al 400MHz hoger geklokt, die paar tientjes meer dan waard dus!
Dat is mijn belangrijkste reden idd. Verder schijnen Virtual Machines ook sneller te werken op de K

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
SSD in dergelijke formaten zou ik pas komen wanneer je de extra ruimte nodig hebt.
Zeker gezien de aankondiging voor de flinke prijsdalingen in 2015.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
NLDude schreef op maandag 08 december 2014 @ 17:39:
[...]
Verder schijnen Virtual Machines ook sneller te werken op de K
VM's werken op een non-K op dezelfde kloksnelheid net zo snel als een K. De feature set van de processors is nagenoeg gelijk en maakt dus voor de performance van VM's echt niks uit.

https://discord.com/invite/tweakers

• NLDude
redfoxert schreef op maandag 08 december 2014 @ 18:25:
[...]

VM's werken op een non-K op dezelfde kloksnelheid net zo snel als een K. De feature set van de processors is nagenoeg gelijk en maakt dus voor de performance van VM's echt niks uit.
OK, thnx

• NLDude
Dank voor jullie feedback en input. Heb nog een aantal wijzigingen aangebracht. Ik sta op het punt om onderstaande configuratie te bestellen.

Wijzigingen:
  • Heb de 2 Crucial SSD's omgewisseld voor 1 Samsung 512GB 850 PRO. De Samsung is volgens de tests een tikkie sneller. Ik ben tenslotte van plan er vele jaren mee te gaan werken, en het prijsverschil ben ik alweer vergeten zodra de nieuwe pc wordt geleverd.

Die ene SSD wil ik dan partitioneren zodat je wel een logische scheiding krijgt tussen OS/applicaties en data.
  • Gekozen voor andere media reader zodat ik in 1 keer alles bij 1 leverancier kan bestellen.
Nog een paar laatste vragen:
  • Er blijft een knagend gevoel hangen dat mijn die Fractal Design R5 veel te groot is voor mijn configuratie. Die paar componenten krijgen pleinvrees in die bak denk ik. Heb gezocht naar kleinere mini towers, maar die vallen iedere keer af vanwege de slechtere geluidsreductie. Maar goed, ik heb er de ruimte voor dus echt erg is het ook niet.
  • Kan iemand bevestigen of het geselecteerde geheugen een verstandige keuze is voor mijn configuratie?
  • Voeding (360W) voldoende?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 309,95€ 309,95
1MSI H97 GAMING 3€ 97,95€ 97,95
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 104,90€ 104,90
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 82,95€ 82,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1BakkerElkhuizen Q-board BNEQB85€ 56,60€ 56,60
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 132,95€ 132,95
1LG GH24NS95 Zwart€ 16,50€ 16,50
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
1Samsung 850 Pro 512GB€ 298,94€ 298,94
1Silverstone FP37B€ 28,70€ 28,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.216,39

Verwijderd

NLDude schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 17:40:
• Heb de 2 Crucial SSD's omgewisseld voor 1 Samsung 512GB 850 PRO. De Samsung is volgens de tests een tikkie sneller. Ik ben tenslotte van plan er vele jaren mee te gaan werken, en het prijsverschil ben ik alweer vergeten zodra de nieuwe pc wordt geleverd.
De keuze voor een Pro is niet verkeerd, maar de Crucials hebben wel bescherming en de Samsungs niet. Crucial is iets trager, maar zou ook robuuster moeten zijn.

Het is een ietwat theoretisch voordeel moeten zijn, maar dat is het verschil in snelheid ook - daar merk je in de praktijk verder ook niets van.

Verwijderd

Koop dan meteen een Z97 bord als je toch al bezig bent. Het hoeft helemaal niet duur te zijn : pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-SLI
Pagina: 1