Beste tweakers,
Ik wil nog dit jaar mijn oude beestje (Intel Core2Duo E6750 @2,66 Ghz / 6GB / Win7 64 Professional) vervangen. Voor mij geen dagelijkse kost om in de componenten te duiken. Ben dus heel benieuwd naar jullie mening over deze configuratie.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn PC om naast een vaste baan aanvullende inkomsten te genereren als fotograaf en als webdeveloper. Ik werk aan 1 ding tegelijkertijd, maar heb aan het eind van de dag veel open staan omdat er meerdere applicaties nodig zijn om tot resultaat te komen.
PC staat in een werkkamer onder het bureau.
Voornaamste toepassingen:
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1200 euro excl assemblagekosten. Ik wil ‘m niet zelf bouwen, dus de componenten komen van 1 leverancier.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Intel.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stabiliteit/betrouwbaarheid is belangrijk. Huidige PC 7 jaar in gebruik. Was te lang, maar ook deze pc moet minimaal 4-5 jaar mee kunnen.
Stilte is belangrijk. Ben bereid iets meer geld uit te geven voor geluidsreductie.
Systeem moet weer lekker snel zijn. Huidige systeem voelt aan als dikke stroop.
Energieverbruik is niet essentieel, maar vanzelfsprekend zo laag mogelijk. PC maakt veel uren, dus is een meetbare post op de energierekening (1 Wat continue kost ongeveer 2 euro op jaarbasis)
Ga je overklokken?
Nee.
Ik wil nog dit jaar mijn oude beestje (Intel Core2Duo E6750 @2,66 Ghz / 6GB / Win7 64 Professional) vervangen. Voor mij geen dagelijkse kost om in de componenten te duiken. Ben dus heel benieuwd naar jullie mening over deze configuratie.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn PC om naast een vaste baan aanvullende inkomsten te genereren als fotograaf en als webdeveloper. Ik werk aan 1 ding tegelijkertijd, maar heb aan het eind van de dag veel open staan omdat er meerdere applicaties nodig zijn om tot resultaat te komen.
PC staat in een werkkamer onder het bureau.
Voornaamste toepassingen:
- WebDevelopment: Voornamelijk WordPress/HTML/CSS. Ik ontwikkel lokaal met WAMPDeveloper. In de toekomst wil ik mogelijk virtual machines draaien.
- Met meerdere browsers (IE, Chrome, Firefox) tegelijk werken
- Fotobewerking: 95% Lightroom en een klein beetje Photoshop. Ik werk met 36 MP Raw bestanden. Jaarlijks verzamel ik ongeveer 140 GB aan fotomateriaal.
- Huis, tuin en keuken gebruik (Office: Word, Outlook, Excel) / Skype
- Heb eigenlijk altijd muziek aan staan. Boxjes nu aangesloten via 3.5 mm aansluitingen op een Creative SB X-FI geluidskaart. Boxjes wil ik op afzienbare termijn vervangen.
- Incidenteel videobewerking. Dit is zo weinig dat dit niet bepalend hoeft te zijn voor de bouw van deze pc
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1200 euro excl assemblagekosten. Ik wil ‘m niet zelf bouwen, dus de componenten komen van 1 leverancier.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Monitor: Heb nu een 24” DELL 2407 WFP-HC (1920x1200@60Hz). Bevalt nog goed, maar is 8 jaar oud. Bij vervanging ga ik voor een hogere resolutie. 1 Monitor is voldoende.
- 2 jaar oude WD Caviar Green 2.0TB, WD20EARX (00PASB0)
- Logitech M705 muis
- Boxjes
- Een krachtige processor voor lekker snel gevoel en het importeren/renderen/exporteren van fotos in Adobe Lightroom.
- Vanwege de toekomstige vervanging van de oude monitor lijkt me de keus voor het MSI H97 GAMING 3 moederbord verstandig. Deze biedt DVI, HDMI en Display port mogelijkheid. Daarnaast ondersteunt dit moederbord zowel 3.5mm als spdif audio uitgang.
- Ik denk dat dit mijn eerste PC wordt waar ik de grafische mogelijkheden van de CPU wil gebruiken. Zo ver ik het nu kan zien voegt een videokaart niets toe aan de performance. Photoshop zou een uitzondering kunnen zijn maar het gebruik daarvan is zo minimaal, dat ik dat performanceverlies voor lief neem.
- Het geeft me wel een prettig gevoel als ik later een mid-range videokaart kan toevoegen mocht ik toch tegen beperkingen aanlopen. Bijvoorbeeld als er later een nieuwe monitor met een 4K-display mocht komen.
- Ook voor audio wil ik de onboard chip gebruiken. Had ik indertijd aangeschaft voor games, maar eigenlijk nooit op die manier gebruikt.
- Ik twijfel wat over de behuizing. Iedereen is enthousiast over de Fractal Design R5, maar die lijkt me wat overkill (groot) voor mijn configuratie. Heb ‘m vooralsnog op het lijstje gezet vanwege de positieve verhalen over de stille behuizing. Ik hou niet van kasten met vensters en tierelantijntjes en hij moet een ‘zakelijke’ uitstraling hebben.
- Ik overweeg 2 SSD’s: 1 voor besturingssysteem en programmatuur en de andere als werkschijf voor alle lopende projecten. Als de werk-SSD te vol wordt, archiveer ik m.n. de fotobestanden dan per jaar naar de HD toe.
- Ruimte om later een extra HD toe te voegen.
- Ruimte voor de Media Card Reader
- Als voeding een Fanless 80+ Platinum. Ook hier misschien wat overkill. De behuizing neemt mogelijk al het geluid weg. Zou je verschil merken in energiegebruik?
- Mijn huidige machine heeft 6GB. Dit draait best lekker, maar regelmatig zit ik zo rond de 70% gebruikt geheugen. Ik weet eigenlijk niet of dat daarmee een bottleneck is. Vanwege toekomstvastheid zou ik nu voor 16 GB gaan, alhoewel 8GB op dit moment wellicht voldoende is. Juiste keuze gemaakt?
Intel.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stabiliteit/betrouwbaarheid is belangrijk. Huidige PC 7 jaar in gebruik. Was te lang, maar ook deze pc moet minimaal 4-5 jaar mee kunnen.
Stilte is belangrijk. Ben bereid iets meer geld uit te geven voor geluidsreductie.
Systeem moet weer lekker snel zijn. Huidige systeem voelt aan als dikke stroop.
Energieverbruik is niet essentieel, maar vanzelfsprekend zo laag mogelijk. PC maakt veel uren, dus is een meetbare post op de energierekening (1 Wat continue kost ongeveer 2 euro op jaarbasis)
Ga je overklokken?
Nee.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 311,95 | € 311,95 |
| 1 | MSI H97 GAMING 3 | € 97,95 | € 97,95 |
| 1 | Fractal Design Define R5 Titanium | € 101,49 | € 101,49 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit | € 83,- | € 83,- |
| 1 | Thermalright True Spirit 140 Power | € 36,95 | € 36,95 |
| 1 | BakkerElkhuizen Q-board BNEQB85 | € 56,60 | € 56,60 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU | € 132,95 | € 132,95 |
| 1 | LG GH24NS95 Zwart | € 16,50 | € 16,50 |
| 1 | Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless | € 109,99 | € 109,99 |